Galerie

Dave Chow - warsztaty aquascapingu

Zapraszamy do obejrzenia relacji z warsztatów akwarystycznych, podczas których Dave Chow…

112l - Paweł

Zapraszamy do obejrzenia akwarium Pawła. Zbiornik o standardowych wymiarach 80x35x40cm…

1280l - Marcin Masłowski

Zapraszamy do obejrzenia akwarium o wymiarach 200x80x80cm, które funkcjonuje w szpitalu.…

Akademia Magazynu Akwarium 2019 - nagranie

Zapraszamy do obejrzenia pełnej 4-godzinnej wideorelacji z Akademii Magazynu Akwarium,…

Konkurs Aqua Show Live Rockscaping Contest 2019

Zapraszamy do zagłosowania na najlepsze akwarium konkursu Rockscaping, który odbył się…

Rośliny akwariowe XXI wieku

Zapraszamy do obejrzenia prelekcji Mariusza Pożogi z Laboratorium 313, który opowie Wam o…

Zakładanie akwarium o długości 180cm

Zapraszamy do obejrzenia filmu pokazowego, prezentującego krok po kroku proces zakładania…

Wyniki 3 edycji konkrsu Aquael

Trzecia edycja Konkursu AQUAEL Aquarium Contest już za nami! W Konkursie wzięło udział 13…

064l - The flow - fifiok

Zapraszamy do obejrzenia kostki o wymiarach 40x40x40cm nawożonej metodą Estimative Index.…

Relacja z Animals Days w Nadarzynie

Tych z Was, którzy nie mogli uczestniczych w spotkaniach akwarystycznych w Nadarzynie -…

 

Online

Serwis przegląda 8612 gości oraz 21 zalogowanych użytkowników.


Wywiad z Takashi Amano

Wywiad z Takashi Amano

Zapraszamy do zapoznania się z treścią najnowszego wywiadu z Takashim Amano opublikowanym na łamach magazynu Aqua Journal(AJ) numer 234. Wywiad dostępny jest w języku angielskim i został przeprowadzony w ramach akcji promocyjnej największego akwarium roślinnego, jakie powstało w Lizbonie.
 
Więcej o samym akwarium przeczytasz tutajoraz na jego oficjalnej stronie internetowej: www.adana.co.jp/en/lisbon


 

The Passion for “The Tropical Paradise”
Interview with Takashi Amano:

 
AJ: Congratulations on your creation of the world’s largest Nature Aquarium. How do you feel about it 
now?
 
Amano: I just feel relieved to complete this project because I was thinking that I was the only one 
who can handle this 40m aquarium tank. I fulfilled my responsibility to create the very best layout 
for the project. There will be a lot more challenges in maintenance, but now I simply feel relieved 
that I have passed the baton to the Portuguese side.
 
AJ : How did you feel when you first saw the 40m tank with your eyes at Oceanário de Lisboa?

Amano: I have done a thorough simulation in my mind, so I believed that I could handle and do 
anything that can happen in the production scene. I have enough experience that supports my belief 
and I trust my adaptability.
 
AJ: There were various challenges in the driftwood prepared by Oceanário de Lisboa about its remained 
buoyancy and whether the size is too small. How did you feel when you saw an 
array of driftwood on the first day?
 
Amano: When I first saw the driftwood prepared by Oceanário de Lisboa, I felt, “I can make it with 
these wood.” I just know that kind of sense by sight. Oceanário side has prepared plenty of driftwood 
and I knew I could manage somehow. The approach of attaching stones to driftwood had been in my mind 
as a solution to avoid the risk of wood floating out of substrate. Since it was my first time to use 
this approach, I was also planning which wire to use to tie the rocks and stones around the wood 
before coming to Portugal. Usually, there is no way we use floaty driftwood (grin). We didn’t know 
the shapes and textures of driftwood until we saw the actual pieces. That was my concern but I’m 
happy I have somehow managed it in the end.
 
AJ: It must be hard to place driftwood in the tank to construct the composition frame. You finally 
used up all the driftwood prepared and made a fantastic layout composition on the spot in a short 
period of time by using impromptu ideas. What were you conscious of?
 
Amano: I always make meticulous planning. On the night after the day’s session and in the morning 
before starting the activities, I made simulation in every aspect, from work procedures to the time 
allocation for each process. It was impossible for me to drive the team forward 
unless I input every detail of the work in mind in advance. Through my experience of working with 
various people in the world, I know people from each country have their own strengths and weaknesses, 
which are different from those of Japanese. I always try to bring out their strengths and good points 
as much as possible. Therefore, I actually prepared yellow and red cards so that everyone can work 
equally under the same rules, though I was the only referee (laughter). Finally, none of the team was 
sent off, because every one of them worked hard following my direction.
 
AJ: Most of the overseas staff joined the making of Nature Aquarium for the first time. I am pretty 
sure they were surprised to see how fast the work progressed.
 
Amano: Speed is important for layout making. Basically, the speed of constructing composition frame 
using stones and driftwood should be constant regardless if the tank is small or large. As this part 
of the process speeds up, the layout will look more vibrant with dynamic flow. I never become 
indecisive in layout making. I am perfectly confident of what I do; so I don’t go for a do-over.

AJ: After the layout making was completed, you said that the layout turned out 200% better than you 
had imagined. What motivated you to create that magnificent work?
 
Amano: It’s hard to say what motivated me, but I had a strong sense of mission. I have been thinking 
that this would be my lifetime project and I simply and wholeheartedly wanted to create something 
great so that Oceanário de Lisboa would feel that it was a right choice that they invited me for the 
layout making. I was simply glad to see all the aquarium staff feeling happy about the layout during 
the party after the completion of the layout. This made me ultimately happy as I thought my mission 
had been accomplished. As I mentioned earlier, this layout was created under various constraints and 
accordingly, there were a lot of challenges. Yet, we solved these challenges quite well, actually 
better than I expected. Before starting the layout making, I anticipated that I might not be able to 
express the fine details of layout to my satisfaction due to the constraints and other various 
conditions. But in the end, the layout turned out very magnificent with a sense of subtle 
meticulousness. In every layout making, there are plenty of uncertainties which can be clarified only 
after the production commences. For this project, I guess many things went well despite my 
anticipation.
 
AJ: In this project, there were many things which did not go smoothly although you had spent more 
than one year for the preparation. I believe that your sense of mission and passion was the greatest 
source of power which led to this layout making a big success.
 
Amano:Yes, we faced a lot of problems. Some of these include a fact that we couldn’t get enough 
epiphytic aquatic plants and asked for donations from all over Japan. Another one is that Wabi-kusa 
was not produced as what I had instructed and we had to produce a large number of Wabi-Kusa urgently. 
We were so worried that the Wabi-kusa might not have received enough sunlight. I had never lamented 
the winter sky of Niigata until that time. Though we had many troubles constantly throughout the past 
one year, the only thing in my mind was to bring this project to success and since I have accepted 
the invitation to this project, it was my responsibility to create something great. Frankly speaking, 
I was not sure if Oceanário de Lisboa was serious about this plan when I first received the offer 
from them. Then, I went to Portugal to meet them and at that time, I finally found out that Oceanário 
de Lisboa was seriously hoping to implement the project. However, I had a physical concern for a 
while and almost turn down the offer. Yet, I have always been trying my very best to create an 
outstanding layout to respond to Oceanário de Lisboa’s enthusiasm and to accomplish my own sense of 
mission. Based on my belief to deliver an excellent work whatever the job offered, I never wanted to 
compromise. As I told you earlier, I put priority on this project at all times and I always ran a 
simulation of layout making in my mind. So, everything about layout making, including the design of 
the details, was ready in mind and on top of it, I did meticulous preparation for this project. I 
strongly believed that I was the only person who could do this job, so I was delighted that I created 
a work for which I could say it’s 200% better than I had imagined.
 
AJ: You named this massive lifetime Nature Aquarium “The Tropical Paradise”. What ambition or 
aspiration is contained in this title?
 
Amano: Frankly speaking, I didn’t really have a particular feeling about this title (laughter). When 
I was a child, around 10 years old, I really enjoyed playing in nature and the place I used to play 
at that time is the indelible scene of my childhood. But my beloved nature in my hometown has 
drastically changed as the time progressed. I have stepped into untouched nature in the world, but 
many of them have also changed and lost its beauty a few years later because of human intervention. 
Since I know the good old days, I feel so sad to see the nature being ruined by human and at the same 
time, I felt the fragility of nature. The paradise I had thoroughly enjoyed disappeared in these last 
50 years. As a protest against it, or maybe as a penance to myself, I wanted to recreate beautiful 
nature which allured me. This is what I want to express ultimately, not only with this massive 40m 
tank but even with small tanks. I believe that how we develop our mind to pursue beautiful nature 
determines the creation of environment where human being can live with nature in harmony and 
prosperity … In order to create a beautiful layout which can touch peoples’ heart, we need to 
elaborately express the magnificence and meticulousness of nature entirely in good balance. That is 
how nature should be and we cannot make Nature Aquarium without knowing nature. Especially when 
making a layout in a massive aquarium tank, we must do everything perfectly as the layout 
demonstrates the full-scale nature. To me, it was easier to recreate the native natural environment 
in a massive aquarium tank. In this 40m tank, the layout making was just like building a river and 
therefore, I focused on the expressiveness of river. The layout is almost like one symphony telling a 
story. It allures those who see it from shallow to deep waters, and from an open space to a lush 
jungle. The world where not only the fish but a wide variety of life forms can survive together - 
that is and will be the paradise I have been pursuing for. Truly beautiful landscape only lives in a 
beautiful ecosystem. It is my great pleasure if this Nature Aquarium moves the people who see it and 
conveys something to them.
 




Zobacz także

Aqua Clean AC - japoński purigenAqua Clean AC - japoński purigen
Firma Aqua Design Amano opublikowała wyniki eksperymentu z zastosowania swojego wkładu filtracyjnego, którego działanie zbliżone jest...
Zakładanie akwarium o długości 180cmZakładanie akwarium o długości 180cm
Zapraszamy do obejrzenia filmu pokazowego, prezentującego krok po kroku proces zakładania i aranżacji akwarium roślinnego o długości 180cm...
Made in ADA Concept BookMade in ADA Concept Book
Firma ADA na wzór firmy Apple wypuściła anglojęzyczną wersję albumu poświęconego rozwiązaniom koncepcyjnym zastosowanym w swoich...
Wizyta George'a Farmera w ADA PolandWizyta George'a Farmera w ADA Poland
Zapraszamy do obejrzenia ciekawie przygotowanej wideorelacji George'a Farmera z wizyty w galerii ADA Polska w Tychach. Jak wygląda polska...
Zmiany w galerii ADA po 7 miesiącachZmiany w galerii ADA po 7 miesiącach
Zapraszamy do obejrzenia zmian, jakie zaszły w ostatnich miesiącach w zbiornikach japońskiej galerii Aqua Design Amano. Czy uczniowie mistrza...
Warsztaty ADA 2018Warsztaty ADA 2018
Zapraszamy do obejrzenia wideorelacji z warsztatów Aqua Design Amano zorganizowanych w ramach Nature Aquarium Party 2018... Zapraszamy...
Tutorial ADA 180x60x60cmTutorial ADA 180x60x60cm
Zapraszamy do obejrzenia kolejnego filmu ze stajni ADA. Tym razem tutorial z zakładania akwarium o wymiarach 180x60x60cm... Zapraszamy do...
ADA Idea Studio w TychachADA Idea Studio w Tychach
Zapraszamy do obejrzenia filmu zrealizowanego przez ekipę węgierskiego sklepu Green Aqua w galerii ADA Idea Studio w Tychach... Zapraszamy do...
IAPLC 2018 - galeria TOP 27IAPLC 2018 - galeria TOP 27
Zapraszamy do obejrzenia galerii najlepszych prac konkursu International Aquatic Plants Layout Contest 2018. Pierwsze miejsce zajęła praca mocno...
ADA Nature Aquarium Party 2018ADA Nature Aquarium Party 2018
13 października obejrzymy na żywo relację z ADA Nature Aquarium Party. Podczas imprezy odbędzie się prezentacja najlepszych prac konkursu...
ADA Amazonia II - wielki powrótADA Amazonia II - wielki powrót
Amazonia II był udoskonaloną wersją znanego podłoża japońskiej firmy ADA. Nie barwiła wody, nie rozpadała się i nie powodowała tak duż...
Wirtualna wystawa zdjęć ADAWirtualna wystawa zdjęć ADA
Wszystkich miłośników twórczości Takashiego Amano i jego talentu do fotografii zapraszamy do odwiedzenia jednej z ostatni galeri...

Podobne akwaria
350l - Two Worlds of Plants - Patryk Jonak350l - Two Worlds of Plants - Patryk Jonak
Akwarium Patryka Jonaka (pj007) o wymiarach 120x60x49cm i pojemności 350l. Serce zbiornika spełnia stosunkowo mało popularny filtr Ikola. W...
126l - Zaginiony świat - lukaszpazi126l - Zaginiony świat - lukaszpazi
Zapraszamy do obejrzenia aranżacji przygotowanej w akwarium o wymiarach 80x35x45cm. Kompozycja oparta na kształcie trójkąta z plażą i...
128l - We All Love Green - Andrzej Sobieraj128l - We All Love Green - Andrzej Sobieraj
Zapraszamy do obejrzenia akwarium Andrzeja Sobieraja, który debiutował w tegorocznym konkursie International Aquatic Plants Layout Contest...
073l - point073l - point
Zapraszamy do obejrzenia akwarium o wymiarach 60x35x35cm z ładnie wypielęgnowanym trawniczkiem Hemianthus callitrichoides Cuba... Akwarium...
Tajniki aquascapingu
Pomoc w aranżacji na forum dyskusyjnymPomoc w aranżacji na forum dyskusyjnym
 Dokonałeś swoich pierwszych większych zakupów akwarystycznych i nie wiesz jak zabrać się do zaaranżowania swojego akwarium? Nie popełniaj b...
Wywiad online z Takashi AmanoWywiad online z Takashi Amano
Zapraszamy do obejrzenia ekskluzywnego wywiadu z Panem Takashi Amano - prekursorem aquascapingu, ojcem krewetki Amano oraz autorem wielu artykułów...
Film: zakładanie akwarium japońskiego (j.ang).Film: zakładanie akwarium japońskiego (j.ang).
Zapraszamy do obejrzenia poradnika ilustrującego zakładanie akwarium japońskiego krok-po-kroku: Wszystkie produktu...
Przekraczanie granic - nietypowe kompozycje Takashi AmanoPrzekraczanie granic - nietypowe kompozycje Takashi Amano
Zapraszamy do obejrzenia prelekcji Grzegorza Guzika z tegorocznego Zlotu Klubu Miłośników Roślin Wodnych... Zapraszamy do obejrzenia...
Film: Aranżacja akwarium 240x60x60cmFilm: Aranżacja akwarium 240x60x60cm
Zapraszamy do obejrzenia pierwszej części filmu prezentującego zakładanie akwarium przez Takashiego Amano... Zapraszamy do obejrzenia filmu...
Takashi Amano - akwarium na Pet FairTakashi Amano - akwarium na Pet Fair
Fotorelacja z zakładania akwarium przez Takashiego Amano podczas tegorocznych targów Pet Fair w Niemczech... Fot: Piotr Dymowski...

Sklep

Ładowanie...


Baza wiedzy akwarystycznej


 
 Działamy od 2001 roku i wspólnie z ponad
30 tysiącami akwarystów z całej Polski zdobywamy wiedzę i dzielimy się doświadczeniem oraz informujemy o nowościach z branży akwarystycznej.

 

 

Sklep firmowy

Bogata oferta ponad 300 gatunków i odmian roślin.
Ponad 9000 produktów dostępnych od ręki z wysyłką w 24 godziny lub odbiorem osobistym w Krakowie po wcześniejszej rezerwacji przez internet.
Punkt odbiorów: Kraków ul. Młyńska Boczna 5


Sklep akwarystyczny

 

 
Copyright © 2001-2019 roslinyakwariowe.pl ®
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie, rozpowszechnianie całości lub fragmentów strony zabronione.