Lopuch to jakoś liczbowo liczy a ja to liczę w odniesieniu do.
Pierwsze lumeny - to jest wykładnia jasności i nic poza tym
Drugie widmo - wykres w jakim dioda się porusza ( tak jak świetlówki.
Zakładając
Świetlówka t 8 tld 965 30 wat 1600 lumen - światło w koło
Odpowiednik diod 12 x 1 wat ( 139 ) lumen daje 1668 luem -światło ukierunkowane
To porównanie stosuje jako wyjściowe ( oko zadowolone )
Teraz pozostały
rośliny
Gro lux - składowe barwy niebieski + czerwony 30 watowa t 8 ma 900 lumen
6 diod czerwonych + 6 niebieski daje około 700 lumen ( tyle widzimy)
Idąc tym tropem
965 TLD 30 WAT + GRO LUX 30 WAT = 60 WAT
6500 K X 12 WAT + 12 WAT MIX ( czerwony niebieski ) = 24 WATY
60 - 24 = 36 WAT w kieszeni
Cytat z forum PKMD fachowca w dziedzinie prąd
"3diody x 1 Wat (3x107lm)= 321lumen nadal przy 350mA !!!! łącząc diody szeregowo zwiększasz napięcie zasilania a prąd pozostaje bez zmian. Chyba że mowa o bardzo rzadko praktykowanym bo nieekonomicznym łączeniu równoległym.
Jeszcze lepiej ze sprawnością wyjdzie jeśli diody zasila się grubo PONIŻEJ prądu nominalnego. Wtedy może okazać się że przy prądzie np 100mA mamy ponad 150lm/W
tyle że żeby dostać te 150lm, trzeba bedzie użyć 3ledów "1W' wysterowanych prądem 100mA każda
Dlaczego tak? ano dlatego że najwiekszym wrogiem sprawności jest temperatura, która wydziela się tym większa im większy prąd przepływa przez diodę.
Temat jest troszkę zagmatwany - zdaję sobie z tego sprawę "
W przypadku gdy w 200 l zastosujemy 6 świetlówek daje nam to 180 wat 3+3
W przypadku led w 200 l daje nam to 3+3 = 72 waty
180 wat - 72 wat = 102 waty w kieszeni
Gwarantuję że jak się zastosuje LED efekt przyrostu roślin i jasności w akwarium też będzie o 50 % większy niż w przypadku t8
Tak działa mój kalkulator który jest oparty na doświadczeniu. Teraz idę krok dalej o stosunek PUR/PAR
Proszę pamiętać że lumeny to tylko światło i jest ono mało energetyczne do roślin . Pisał o tym spader72 Maciek - z którym razem kombinowaliśmy co zrobić aby.
Jak widać spokojnie można zaoszczędzić parę groszy , mankamentem jednak jest cena startu.
Zastosowanie soczewek skupiających spowoduje że więcej światła zostanie w baniaku a mniej na podłodze i na ścianach tutaj jest dodatkowy plus z ukierunkowaniem światła tam gdzie ono powinno być. W przypadku świetlówek można o tym zapomnieć.
Drugą ważną sprawą jest wysokość nad taflą wody. Kąt zachodzenia światła przy rozmieszczeniu diod, dioda z kątem 120 stopni + soczewka skupiająca do 90 stopni rozstaw diod co 8,1 cm na wysokości 4,2 cm nad taflą wody. Uzyskujemy równomierne oświetlenie całej powierzchni zbiornika
o o o o o o o o o o jeden rząd diod
--o o o o o o o o o o drugi rząd diod
o o o o o o o o o o trzeci rząd diod
--o o o o o o o o o o czwarty rząd diod
itd przemiennie i krzyżowo co daje wszędzie jednakowe światło
Widać wprost że jest kilka czynników które zadecydują o skuteczności LED.
Sam dobór diod da dużo ale odpowiednie rozmieszczenie jak i zastosowanie optyki dopiero gwarantuje maxymalne wykorzystanie LED.
Rozumie że wielu z was nie chce się czytać a jeszcze więcej dochodzi dość ciekawych teorii i to nie zawsze prawdziwych. To o Tyle pojawiają się coraz lepsze pomysły jak np RUSKIEGO.
Dla przypomnienia projekt który wykonałem , posłużył mi jako zarys budowy lampy. Niestety lub stety został mocno zmodyfikowany ze względu na wprowadzenie stosunku PUR/ PAR