Witam
Planuję od nowa założyć akwarium (60x30x33, profilowane) i chciałbym, aby było ono jak najbardziej przemyślane. Ułożyłem sobie już w głowie pewne rozwiązania, ale chciałbym prosić bardziej doświadczonych ode mnie akwarystów o opinie i uwagi.
PodłożeChciałbym użyć podłoża
CAL Black Earth. Z tego co czytałem, jego główne atuty to:
- duży ciężar właściwy, który zapobiega wzburzaniu podłoża
- trwałe granulki nie ulegające rozpadowi
- nie uwalnia amoniaku
- jak każde podłoże aktywne stabilizuje pH wody i nadmiary substancji odżywczych
Właśnie te atuty zadecydowały o wyborze
CAL Black Earth. Jeśli się gdzieś mylę, to proszę o poprawienie.
Czy warto stosować tutaj jakieś podsypki?
OświetleniePosiadam pokrywę z podstawowego zestawu Wromak. Ma ona 1 świetlówkę 24W T5 aquastar 10000K, ale chciałbym dołożyć jeszcze trochę power ledów. Po dyskusji z funflikiem zdecydowałem się przykręcić blachę aluminiową(radiator, wym. 45cm x 10cm), do której przykleję 18 1-watowych ledów Epistar w tym 12 o barwie
6500K oraz po 3 diody royal blue i deep red. Zdaję sobie sprawę, że diody będą się grzały, dlatego nie będę świecił pełną mocą, a zapewne coś w okolicach 60-70% (wyjdzie w praniu, ile potrzeba). Jednakże, żeby wesprzeć wymianę ciepła zamontuję w obudowie wentylator 8cm x 8cm, który normalnie będzie chłodził diody, a w lato dodatkowo może chłodzić wodę przy wysokich temperaturach.
Czy ktoś ma jakieś uwagi?
SterowanieDo sterowania całym oświetleniem chcę zrobić sterownik oparty o jakiś mikrokontroler, najpewniej Atmegę. Przy pomocy 3 kanałów PWM będzie zmieniana jasność diod, a przekaźnik będzie kontrolował świetlówkę. Sterowniki diod będą zakupione gotowe oparte na przetwornicy P4115H, zasilacz 24V. Do Atmegi będzie zamontowany moduł do mierzenia temperatury wody. Na podstawie tych pomiarów będzie podejmowana decyzja o uruchomieniu wentylatorka, bo być może nie będzie potrzeby ciągłego kręcenia.
Czy warto też mierzyć temperaturę powietrza pod pokrywą? Dzięki temu pomiarowi szybciej można zareagować na zagrzanie płyty z ledami.
CO2Na początku będę używał bimbrowni z zacierem z żelatyną - ciekaw jestem jak to się sprawdzi, bo czytałem o tym sposobie w samych superlatywach. Później planuję zakupić butlę.
FiltrPlanowałem zakupić Aqauel FZN-2.
Pytanie, czy jest sens zmieniać gąbki na jakieś inne media filtracyjne? Jeśli tak, to jakie?
NawożenieMyślałem, żeby zakupić nawozy płynne najlepiej jeden nawóz, jeden makroskładnik. Poza tym węgiel w płynie i nawóz mikro.
Czy moglibyście mi polecić, które nawozy najlepiej by się nadawały do takiego sposobu podawania?
Obsada roślinChciałbym, aby było to akwarium w stylu holenderskim. Planowałem hodować następujące
rośliny, ułożone wg kolejnych planów:
-
eleocharis parvula/acicularis mini
-
marsilea hirsuta-
rotala bonsai-
alternanthera reineckii mini-
heteranthera zosterofilia
-
moczarka kanadyjska albo
rotala rotundifoliaW miarę dostępności będą to
rośliny in vitro.
Przy poprzednim akwarium zastosowałem metodę suchego startu do rozrostu
eleocharisa i byłem bardzo zadowolony z efektów, dlatego teraz chciałbym to powtórzyć.
Zastanawiam się, jak to będzie z roślinami łodygowymi. Czy można ich użyć do tej metody? Jak się one zachowują w warunkach emersyjnych? Czy są później problemy w przejściu od emersa do submersa? Czy w ogóle te
rośliny nie są zbyt trudno w uprawie dla mnie - początkującego?
Obsada zwierzątPlanuję ok. 10-12 razbor hengela, harem pielęgniczek ramireza, 10 krewetek red cherry. W razie problemów z glonami myślałem zakupić parę ślimaków - helenki albo helmety.
Czy taka obsada jest dobra?
Parametry wodyNa razie nie planuję kupować filtra RO, dlatego woda do podmian to będzie 50/50 woda destylowana zakupiona w sklepie i woda kranowa(7,6pH, 13dH).
Jakie testy i jakiej firmy polecacie?
Bardzo proszę o opinie i uwagi.
Pozdrawiam,
Patryk