Nowości sprzętoweNadchodzący sezon to jak zwykle kolejne nowości sprzętowe.
Wydawało by się, że niewiele nowego można w akwarystyce wymyślić, ale jak pokazuje życie, co roku mamy kolejne wynalazki i mniej lub bardziej potrzebne usprawnienia.
Jak do tej pory dominować będzie oświetlenie LED, które powoli wypiera świetlówki T8 i kompakty. Za trendem tym pójdą i rodzimi producenci, którzy robią już pierwsze kroki w tym kierunku (np.
AquaEl) pozwalające nawet wykorzystać posiadaną infrastrukturę oświetlenia. O oświetleniu LED dyskutowaliśmy niedawno w tym wątku:
http://www.roslinyakwariowe.pl/dyskusje ... 66813.htmlSprzętu mamy obecnie "do wyboru do koloru" w przeciwieństwie do sytuacji sprzed kilku lat. Aktualnie coraz modniejsze są projekty DIY - ale nie z uwagi na brak gotowych rozwiązań - ale naszą wewnętrzną satysfakcję, upust energii do majsterkowania i chęć posiadania elementu akwarium wykonanego przez nas samodzielnie.
To bardzo fajny trend, któremu mocno kibicuję,
mimo tego, że od wielu lat właściciele sklepów zoologicznych próbują stosować na mnie naciski mając świadomość sporej liczby odwiedzin strony. Główny argument w prywatnych rozmowach to "obniżają mi sprzedaż bo akwaryści robią sobie sprzęt sami".
Serwis jest jednak niezależny, prowadzę go według własnego uznania oraz rzeczowych pomysłów czytelników i uważam, że można rozsądnie połączyć pasję i sprzedaż tak by znalazło się miejsce na wszystkie elementy przy równoczesnym skutecznym rozwijaniu strony z korzyścią dla wszystkich i popularyzacją naszego oryginalnego hobby.
Świadomość estetykiZauważam też coraz większą świadomość estetyki zarówno wnętrza akwarium jak i jego peryferiów o którą zresztą zabiegam od wielu lat. To dobry kierunek - akwaryści mają coraz większą świadomość, że akwarium to nie tylko zestaw z plastikową pokrywą stojący na przysłowiowej "ceracie kuchennej". Nareszcie po wielu latach budzą się też producenci, którzy projektują coraz ładniejsze zestawy i to o dziwo w cenach na każdą kieszeń.
To bardzo dobry trend.
Co ciekawsze - wyrównanie kwestii estetycznych zabiło całkowicie wcześniejsze objawy zazdrości skierowanie do użytkowników marek takich jak ADA - zmniejszyła się przepaść jakościowa i wizualna, gdzie do tej pory pomiędzy segmentem "
premium" a "medium" nie było długo...długo nic.
Skończyły się również zatarte boje między zwolennikami różnej marki nawozów gdy akwaryści zrozumieli, że to nie nawóz sprawia, że nasze akwarium wygląda pięknie - ale regularna pielęgnacja i posiadana wiedzy zdobyta na łamach strony.
Rywalizacja na polu aquascapinguObecnie jedynym polem rywalizacji staje się pomysłowa i ładnie wyprowadzona aranżacja akwarium i oraz wzorowa kondycja roślin, więc zapowiada się naprawdę intensywny sezon rywalizacji o pozycję w naszym małym akwarystyczny światku
W myśl zasady - wnętrze akwarium zawsze się wybroni.
Szczególnie z uwagi na nasz ranking akwariów:
http://www.roslinyakwariowe.pl/dyskusje ... anking.phpPo głowie chodzi mi też konkurs, który jeszcze do tej pory nie powstał - albo przez nieudolną organizację firm, które "nie czują akwarystyki" albo zaściankowe przepychanki, które jak zwykle do niczego nie prowadzą. Co nieco dyskutowaliśmy już o tym w tym wątku:
http://www.roslinyakwariowe.pl/dyskusje ... 52426.htmlAle rywalizacja (zdrowa!) to jedno, natomiast warto poświęcić również nieco uwagi na jednoczenie polskich akwarystów - szczególnie w kwestii reprezentowania naszej flagi na arenie międzynarodowej. W Świecie działają już takie grupy od dawna - u nas z uwagi na jak się to określa "cechy narodowe" do tej pory nie udało się nic takiego stworzyć na dużą skalę.
Mam pomysł na utworzenie specjalnej grupy polskich aquadesignerów działających pod jedną wspólną biało-czerwoną flagą - bez podziału na firmy, preferencje marek czy terytorializm - dostępną dla wszystkich, którzy mają już jakiś dorobek aquadesignerski lub go budują a potrzebują popularnego i już wypromowanego miejsca do prezentacji prac, dobrego słowa wsparcia oraz motywacji do dalszego udziału w konkursach.
Mam nadzieję, że już niebawem w miarę dostępnego czasu przedstawię Wam wstępny projekt.
A gdzie rybki akwariowe?Z innych trendów zauważam coraz mniejsze poświęcenie uwagi rybom - i to w skali globalnej. Popularność akwarystyki roślinnej z uwagi na swoje walory wizualne stała się obecnie tak duża, że nawet media ogólnoakwarystyczne poświęcają więcej miejsca roślinom kosztem opisów i zdjęć ciekawych ryb i innych mieszkańców akwarium.
Dobrze, gdyby się to zmieniło - wszak akwarystyka kojarzy się głównie z rybami i to z myślą o nich każdy z nas przekroczył po raz pierwszy progi pierwszego sklepu zoologicznego.
KomercjalizacjaPamiętam doskonale czasy gdy wprowadzałem pierwsze reklamy na stronie - spotykały się one z niezrozumieniem i oburzeniem czytelników strony, wydawało by się całkowicie nieświadomych nakładów poniesionych na prowadzenie i rozwój strony.
Podobnie z Kontem
Premium, które jest idealnym rozwiązaniem działającym wg. zasady "każdemu według zasług" i pozwalającym za symboliczną złotówkę tworzyć nowe przydatne narzędzia i funkcjonalności Serwisu.
Z perspektywy czasu uważam, tę decyzję na bardzo dobrą i żałuję wręcz, że nie zdecydowałem się na nią wcześniej.
Dzięki temu w ciągu ostatnich lat udało mi stworzyć wiele nowych opcji, niedostępnych na innych stronach - takich jak ranking akwariów, galeria ostatnich zdjęć i filmów, największa w kraju baza recenzji akwarystycznych czy chat online do szybkiej komunikacji czytelników.
Dużą popularnością cieszy się także aplikacja mobilna, która pozwala na dostęp do forum gdziekolwiek jesteśmy, jeśli jeszcze nie macie jej zainstalowanej - polecam, jest dostępna za darmo:
http://www.roslinyakwariowe.pl/artykuly ... we-pl.htmlCo zabawne, nawet dotychczasowi krytykanci z biegiem czasu objęli ścieżkę komercjalizacji wprowadzając reklamy, grupy użytkowników oraz artykuły sponsorowane - szczególnie gdy okazało się, że chwilową euforię zabiła szara rzeczywistość, stagnacja i brak rozwoju oraz konieczność płacenia rachunków, czy to w postaci faktur czy poświęconego czasu kosztem pracy zarobkowej na utrzymanie rodziny.
Wielu z akwarystów przeszło też na zawodowstwo zakładając akwaria w firmach i prywatnych mieszkaniach - jeszcze niewielu z nich ma świadomość potrzeby promocji marki, ale z czasem dojrzeją do tego i zrozumieją iż działa ona z korzyścią dla wszystkich, podobnie jak ma to od dawna miejsce na zachodnich stronach.
MarketingCzy wiecie, że większość firm reprezentowanych ma Polskim rynku posiada kulejący marketing? W ciągu ostatniego roku nie napłynęła na adres redakcji żadna notka prasowa!
A współpracujące firmy można policzyć na palcach jednej ręki.
Akwaryści w zasadzie nie mają skąd dowiadywać się o nowym sprzęcie, ciekawostkach, czy dostępności nowości w lokalnych sklepach. Marketing krajowych producentów wręcz kuleje, a to w zasadzie on powinien napędzać popularność akwarystyki w kraju - prywatne strony są drugim krokiem, skutecznie zrzeszającym akwarystyczną brać i dzielącym się wiedzą i wiadomościami.
Mam cichą nadzieję, że nadchodzący sezon przyniesie w tym kierunku nieco zmian, które przyczynią się do obopólnej korzyści zarówno dla producentów jak i konsumentów ich produktów na zasadzie WIN-WIN (w której wszyscy wygrywają).
Czego spodziewam się w nadchodzącym sezonie?Przede wszystkim kolejnych niesamowitych akwariów, jeszcze lepszej dostępności produktów do ich pielęgnacji oraz mocnej polskiej ekipy, która będzie godnie reprezentowała nasz kraj na arenie międzynarodowej - czego sobie i Wam życzę