Wielki atlas roślin akwariowych - Christel Kasselmann już w języku polskim! KUP TERAZ







Lista działów » Technika » Akwaria i szafki


Start 160l - pierwsze akwarium



Dobór wymiarów akwarium, rodzaju szkła lub gotowego zestawu akwariowego. Pomysły na szafki akwariowe.



23 lut 2015, 23:35 Start 160l - pierwsze akwarium  (#1)  

Witam wszystkich serdecznie, jak tytuł głosi jestem początkującym akwarystą, właściwie się przymierzam, a jako że lubię wszystko robić dobrze od samego początku czytam ile mogę i chcę zrobić wszysto z głową. Mam jednak kilka pytań na które nie mogę znaleźć konretnych odpowiedzi i jak przeglądam różne fora to widzę, że tutaj jest najwięcej profesjonalistów.

Założenia:

- akwarium: 160l, 100x40x40
- oświetlenie: T5 2x45W - 10h dziennie
- grzałka - Jager 125 W - temp. 25 st.
- filtr zewnętrzny - Tetra Tec EX-800 Plus (gąbka, włóknina, ceramika, biobale, zamiast węgla aktynwego wrzucę torf sphagnowy)
- podłoże - 5l JBL Aquabasis Plus + 20l żwir ciemny EBI 1-3 mm + kulki torfowe
- rybki - 1+3 prętnik karłowaty, 15x razbora galaxy, krewetki

Na początku chciałbym zacząć bez CO2 i bez nawożenia. Żeby od czegoś zacząć, nabrać trochę wprawy i jak będzie potrzeba wystartować również z CO2 (pewnie bimbrownia) i nawożeniem.

Akwarium ma być dość proste, z prawej strony korzeń, z lewej jakiś kompozycja z kamieni i do tego dużo roślin. Jakiś konkretniejszy projekt zrobię jak wybiorę już dekorację, bo od tego dużo zależy.

Chciałbym zacząć z niezbyt wymagającymi roślinami, żeby nabrać doświadczenia.
Wstępny plan zakłada:
trawnik
Lilaeopsis brasiliensis - Lileopsis Brazylijski
Hemianthus callitrichoides - mały Heniek

3 plan
Vallisneria asiatica - Nurzaniec Azjatycki
Myriophyllum simulans - Wywłócznik Pierzasty
Myriophyllum Verticillatum - Wywłócznik Okółkowy
Hygrophila difformis - Nadwódka zmienna
Hygrophila corymbosa - Nadwódka Szerokolistna
Cryptocoryne becketii - Zwartka Becketta
Ludwigia repens „Red” - Ludwigia Płożąca
Vallisneria spiralis - Nurzaniec Śrubowy

2 plan
Echinodorus magdalensis - Żabienica magdalensis
Eleocharis acicularis -Ponikło igłowate
Alternanthera rosaefolia - Alternantera Reineka
Cryptocoryne undulata - Kryptokoryna falista
Cryptocoryne wendtii - Kryptokoryna Wendta
Marsilea quadrifolia - Marsylia czterolistna

anubiasy
Anubias Nana + inne

nawodne
Pistia stratiotes - Pistia rozetkowa
Hydrocotyle leucocephala - Wąkrotka białogłowa 

mech
Cladophora aegagropila - Gałęzatka Kulista

A pytania mam następujące na tym etapie:
- w pokrywie mam do wyboru następujące świetlówki: Aquastar, Grolux, Coralstar, Day, Marine, Colour, na zestaw jakich dwóch proponujecie się zdecydować?
- szukam ciekawych kamieni, ale nie mogę się na żaden konrektny rodzaj zdecydować, nie mam zbyt dobrej wyobraźni i ciężko mi coś wykombinować, czy możecie mi jakiś polecić? Podoba mi się Scenery Stone, ale nie wiem czy będzie pasował. Ile też tych kamieni powinno być żeby nie ginęły wśród zieleni, 10kg wystarczy?
- prosiłbym również o przejrzenia wytypowanych przeze mnie roślin pod kątem, czy pasują na plan do którego je poprzypisywałem, czy faktycznie wszystkie są łatwe w utrzymaniu, czy bez CO2 od razu z którychś zrezygnować?

Na początek mogę pochwalić się tylko szafką, którą niedawno odebrałem. :)

Szafka

Szafka2

Rumbler
Początkujący

Posty: 46
Dołączył: 20 lut 2015, 15:19
Miasto: Wroc

Rumbler napisał(a):A pytania mam następujące na tym etapie:
- w pokrywie mam do wyboru następujące świetlówki: Aquastar, Grolux, Coralstar, Day, Marine, Colour, na zestaw jakich dwóch proponujecie się zdecydować?


Z tych co wymieniłeś to na pewno Grolux i Day (o ile ma 6500k jak się domyślam) albo ewentualnie Aquastar

Rumbler napisał(a):szukam ciekawych kamieni, ale nie mogę się na żaden konrektny rodzaj zdecydować, nie mam zbyt dobrej wyobraźni i ciężko mi coś wykombinować, czy możecie mi jakiś polecić? Podoba mi się Scenery Stone, ale nie wiem czy będzie pasował. Ile też tych kamieni powinno być żeby nie ginęły wśród zieleni, 10kg wystarczy?


Ilość kamieni zależy od aranżacji jaką zamierzasz stworzyć. Jeżeli ma to być Iwagumi (chociaż po roślinach widać, że nie) to 10kg na pewno nie starczy. Jeżeli mają stanowić jedynie kontrast dla roślin to powinno być OK. Co do scenery stone to prezentują się w zbiorniku znakomicie, natomiast zatwardzają wodę. Ja wywaliłem bo nawet na 100% RO nie byłem w stanie utrzymać parametrów, a miałem 6kg na 112l

Rumbler napisał(a):prosiłbym również o przejrzenia wytypowanych przeze mnie roślin pod kątem, czy pasują na plan do którego je poprzypisywałem, czy faktycznie wszystkie są łatwe w utrzymaniu, czy bez CO2 od razu z którychś zrezygnować?


IMO przy takiej ilości światła brak CO2 to proszenie się o kłopoty. Poza tym zaczynasz bardzo ambitnie i z rozwagą więc szkoda żebyś robił to na pół gwizdka. Możesz się tylko zniechęcić. Jeśli nie masz funduszy / miejsca / przekonania* (niepotrzebne skreślić) do podawania CO2 z butli to zmontuj chociaż bimbrownię i zmieniaj zacier co tydzień. To moim zdaniem absolutne minimum dla zbiornika, który chcesz stworzyć.

Avatar użytkownika
breugnir
Stały bywalec

Posty: 301
Dołączył: 08 gru 2011, 01:51
Miasto: Olsztyn

breugnir napisał(a):
Rumbler napisał(a):A pytania mam następujące na tym etapie:
- w pokrywie mam do wyboru następujące świetlówki: Aquastar, Grolux, Coralstar, Day, Marine, Colour, na zestaw jakich dwóch proponujecie się zdecydować?


Z tych co wymieniłeś to na pewno Grolux i Day (o ile ma 6500k jak się domyślam) albo ewentualnie Aquastar


Dzięki.

breugnir napisał(a):
Rumbler napisał(a):szukam ciekawych kamieni, ale nie mogę się na żaden konrektny rodzaj zdecydować, nie mam zbyt dobrej wyobraźni i ciężko mi coś wykombinować, czy możecie mi jakiś polecić? Podoba mi się Scenery Stone, ale nie wiem czy będzie pasował. Ile też tych kamieni powinno być żeby nie ginęły wśród zieleni, 10kg wystarczy?


Ilość kamieni zależy od aranżacji jaką zamierzasz stworzyć. Jeżeli ma to być Iwagumi (chociaż po roślinach widać, że nie) to 10kg na pewno nie starczy. Jeżeli mają stanowić jedynie kontrast dla roślin to powinno być OK. Co do scenery stone to prezentują się w zbiorniku znakomicie, natomiast zatwardzają wodę. Ja wywaliłem bo nawet na 100% RO nie byłem w stanie utrzymać parametrów, a miałem 6kg na 112l


Na pewno to nie ma być Iwagumi, chodziło mi jak napisałeś o kontrast, ale jak zmieniają parametry wody to na pewno odpadają. Będę dalej szukał, może coś mi się ciekawego nawinie.

breugnir napisał(a):
Rumbler napisał(a):prosiłbym również o przejrzenia wytypowanych przeze mnie roślin pod kątem, czy pasują na plan do którego je poprzypisywałem, czy faktycznie wszystkie są łatwe w utrzymaniu, czy bez CO2 od razu z którychś zrezygnować?


IMO przy takiej ilości światła brak CO2 to proszenie się o kłopoty. Poza tym zaczynasz bardzo ambitnie i z rozwagą więc szkoda żebyś robił to na pół gwizdka. Możesz się tylko zniechęcić. Jeśli nie masz funduszy / miejsca / przekonania* (niepotrzebne skreślić) do podawania CO2 z butli to zmontuj chociaż bimbrownię i zmieniaj zacier co tydzień. To moim zdaniem absolutne minimum dla zbiornika, który chcesz stworzyć.


No właśnie zabieg opóźnienia wprowadzenia CO2 i nawożenia był spowodowany brakiem funduszy, niedawno kupiłem mieszkanie i moja żona ma większe ciśnienie na lampy/firanki i inne mniej potrzebne w domu rzeczy. Ledwo uszczknąłem kasę na akwa pod pretekstem 30-tych urodzin :) Teoretycznie koszt zrobienia bimbrowni to żaden koszt, ale wyczytałem że samo CO2 bez wdrożenia nawożenia to trochę strata czasu. A żeby uruchomić nawożenie trzeba zainwestować w porządne testy i znów kilka stówek poleci.
Jakich Twoich zdaniem kłopotów bym sobie narobił nie uruchamiając CO2 od razu? Czy samo C02 bez równoległego nawożenia ma jakiś sens?

Rumbler
Początkujący

Posty: 46
Dołączył: 20 lut 2015, 15:19
Miasto: Wroc

No właśnie zabieg opóźnienia wprowadzenia CO2 i nawożenia był spowodowany brakiem funduszy, niedawno kupiłem mieszkanie i moja żona ma większe ciśnienie na lampy/firanki i inne mniej potrzebne w domu rzeczy. Ledwo uszczknąłem kasę na akwa pod pretekstem 30-tych urodzin


To Ty jej powiedz że masz ciśnienie na akwarium i tyle, pasja to pasja, też masz coś do powiedzenia w tym nowym domu, chyba..:P A tak serio to 90W na 160l brutto to sporo światła. Odliczając podłoże, ozdoby itp to będzie spokojnie ponad 0.6W/l netto. Bez CO2 i nawożenia możesz mieć problemy z glonami, bo rośliny będą chciały konsumować nawozy, a nie będą mogły tak szybko jak powinny, bo nie będzie CO2. Za to glony będą miały raj na ziemi, im brak CO2 absolutnie nie przeszkadza a wręcz pomaga. A przy takim świetle bez zbilansowanego nawożenia będą się mnożyć w zastraszającym tempie.

Jeśli nie chcesz CO2 i nawożenia, to zmniejsz światło i zrób akwarium low-tech. Daj zamiast 2x45W, 2x39W, chociaż to i tak będzie dużo. W tym drugim przypadku miałbyś ok 0.48W/l czyli bez nawożenia i CO2 miałbyś szansę się obejść, chociaż takie akwarium wymaga wiedzy i doświadczenia. Niby akwarium LT jest bezobsługowe, ale tylko i wyłącznie wtedy kiedy naprawdę wie się, co się robi. A do tego długa i mozolna droga, LT to akwarium dla cierpliwych.

60d
Początkujący

Posty: 45
Dołączył: 19 wrz 2013, 18:02
Miasto: Siedlce

hehe no wiesz i tak sporo wynegocjowałem, akwarium jako pierwszy zakup, zaraz po podstawowym wyposażeniu :)

W przypadku gdy światła jest sporo, nawozów na początku pewnie też, z substratu i kulek, czynnikiem limitującym jest CO2 - glony szaleją. Nie wiem, czy dobrze kombinuję, ale jeżeli w takiej sytuacji uruchomię bimbrownię, ale bez dodatkowego nawożenia, czynnikiem limitującym będą właśnie nawozy tzn. że glony nie będą miały na czym się rozwijać? To by był taki kompromis na ten moment, pewnie na jakieś 2-3 miesiące.

Rumbler
Początkujący

Posty: 46
Dołączył: 20 lut 2015, 15:19
Miasto: Wroc

No właśnie nie jest to takie piękne i oczywiste, bo w takim wypadku każdy mógłby sobie postawić akwarium z bimbrownią, nie lać nic i mieć wszystko soczyście zielone i czyściutkie od glonów. Dział z glonami przestałby wtedy istnieć. Tylko problem jest taki, że przy takim świetle jakie Ty chcesz czyli 2x45w T5 na 160l niestety ale będziesz musiał nawozić, czy tego chcesz czy nie. Jeśli zapodasz samo CO2 to owszem, rośliny przyspieszą, ale wkrótce przy takim świetle zaczną się niedobory. Oczywiście żyzne podłoże w takim akwarium to podstawa ale chyba bez nawożenia słupa wody się nie obejdzie, ale niech o tym wypowiedzą się mądrzejsi i bardziej doświadczeni. Problem z glonami jest taki, że wystarczy niedobór chociaż jednego składnika, a one to wykorzystują.

Chociaż jeśli planujesz po 2-3 miesiącach zakupić butlę to myślę, że przez taki czas twój plan wypali ;) Może tragedii nie będzie.

60d
Początkujący

Posty: 45
Dołączył: 19 wrz 2013, 18:02
Miasto: Siedlce

Według mnie skoro planujesz dopiero start i sądzisz że zakup zestawu CO2 to tylko kwestia czasu zrobił bym w ten sposób co ja. Ja również jestem na etapie startu zbiornika który właśnie dojrzewa, ze względów finansowych również nie stać mnie było od razu na zakup zestawu CO2 a więc od samego początku wystartowałem 2-3 butle z galaretką cukrową jako zacier i leci CO2 z dyfuzora. Zdecydowanie tańsze jest zaopatrzenie się w podstawowe nawozy na początek które będziesz lał od momentu startu do poprawnego ustabilizowania się zbiornika, więc nie musisz planować od razu wykupienie całej linii nawozów skoro i tak większość z nich wprowadzasz bardzo ostrożnie.
U mnie póki co ten system się sprawdza, zredukowałem oświetlenie do około 0,42 W/l bimbrownia pracuje pełną parą na 2 butelkach gdzie 3 butlę wymieniam co około 2 tyg, do tego potas i carbo w płynie. I tak przez pierwsze 3-4 tyg. Później zapatrze się w resztę nawozów makro i mikro, a jak tylko dozbieram funduszy to zakupuje zestaw CO2. Jak wspomniałem póki co wszystko idzie w dobrą stronę bez większych problemów, zobaczymy czy ten system się sprawdzi w dłuższym okresie czasu.

Avatar użytkownika
Matrial
Aktywny użytkownik

Posty: 706
Dołączył: 22 gru 2014, 09:55
Miasto: Poznań

Matrial napisał(a):Według mnie skoro planujesz dopiero start i sądzisz że zakup zestawu CO2 to tylko kwestia czasu zrobił bym w ten sposób co ja. Ja również jestem na etapie startu zbiornika który właśnie dojrzewa, ze względów finansowych również nie stać mnie było od razu na zakup zestawu CO2 a więc od samego początku wystartowałem 2-3 butle z galaretką cukrową jako zacier i leci CO2 z dyfuzora. Zdecydowanie tańsze jest zaopatrzenie się w podstawowe nawozy na początek które będziesz lał od momentu startu do poprawnego ustabilizowania się zbiornika, więc nie musisz planować od razu wykupienie całej linii nawozów skoro i tak większość z nich wprowadzasz bardzo ostrożnie.
U mnie póki co ten system się sprawdza, zredukowałem oświetlenie do około 0,42 W/l bimbrownia pracuje pełną parą na 2 butelkach gdzie 3 butlę wymieniam co około 2 tyg, do tego potas i carbo w płynie. I tak przez pierwsze 3-4 tyg. Później zapatrze się w resztę nawozów makro i mikro, a jak tylko dozbieram funduszy to zakupuje zestaw CO2. Jak wspomniałem póki co wszystko idzie w dobrą stronę bez większych problemów, zobaczymy czy ten system się sprawdzi w dłuższym okresie czasu.



Brzmi to sensownie. Nawożenie K i mico raczej problemem nie będzie. Bimbrownia z żelem też powinna dać radę. Dzięki za podpowiedź.

Rumbler
Początkujący

Posty: 46
Dołączył: 20 lut 2015, 15:19
Miasto: Wroc

breugnir napisał(a):
Rumbler napisał(a):A pytania mam następujące na tym etapie:
- w pokrywie mam do wyboru następujące świetlówki: Aquastar, Grolux, Coralstar, Day, Marine, Colour, na zestaw jakich dwóch proponujecie się zdecydować?


Z tych co wymieniłeś to na pewno Grolux i Day (o ile ma 6500k jak się domyślam) albo ewentualnie Aquastar


Wracając jeszcze do pytania o dobór świetlówek to mają one następujące temperatury barwowe:

Sylvania
Aquastar - 10000 K
Grolux + 8500 K

Juwel
Day + 9000 K
Colour + 6800 K

Skłaniam się chyba ku Sylvanii Aquastar i Grolux. Co sądzicie?

Rumbler
Początkujący

Posty: 46
Dołączył: 20 lut 2015, 15:19
Miasto: Wroc

Witam ponownie, w "międzyczasie" kilka kwesti udało mi się dobrecyzować. Dziękuję wszystkim za odpowiedźi. Poczytałem sporo o startowaniu nowego zbiornika.

Założenia:
- akwarium: 160l, 100x40x40
- oświetlenie: T5 2x45W - 10h dziennie
- grzałka - Jager 125 W - temp. 25 st.
- filtr zewnętrzny - Tetra Tec EX-800 Plus (gąbka, włóknina, ceramika, biobale, zamiast węgla aktywnego wrzucę torf sphagnowy)
- podłoże - 5l JBL Aquabasis Plus + 20l żwir ciemny EBI 1-3 mm + kulki torfowe
- rybki - 1+3 prętnik karłowaty, 15x razbora galaxy, krewetki, otoski, ślimaki Military Helmet

Zdecydowałem się na świetlówki Sylvania Aquastar i Grolux.

Zgodnie z waszymi poleceniami od początku będzie CO2, na razie bimbrownia na żelu z regulacją oraz licznikiem pęcherzyków - docelowo butla. Dyfuzor z drewna lipowego. Przez pierwsze 4 tyg. nawożenie tylko potasem. Później zdecyduję, czy dalej będę nawoził solami, czy gotowymi kompozycjami. Światło na początku 4h dziennie i będę zwiększał do 8-9 godzin do 4tego tygodnia.

W drugim tygodniu po pierwszej podmianie wrzucę krewetki, otoski i ślimaki. Kolejna podmiana po 4 tyg i wtedy też start nawożenia. Mam nadzieję, że torf sphagnowy w filtrze "zbije" mi pH do wartości około 6,8 - jeżeli nie będę kombinował inaczej, może armatka torfowa.

Wstępny projekt wygląda jak poniżej: (proszę się nie śmiać z jakości rysunku:))

1 - filtr
2 - grzałka i obok dyfuzor
3 - Echinodorus grisebachii - przysłąnięcie wlotu do filtra
4 - na tle żabienic - Ludwigia repens „Red”
5 - trawnik z małego Heńka
TRAWNIK główny z Eleocharis parvula
6 - Myriophyllum Verticillatum, Hygrophila corymbosa
7 - Vallisneria asiatica
8 - Ludwigia repens „Red”
9 - Myriophyllum simulans, Hygrophila difformis, Cryptocoryne becketii
KORZEŃ z odgałęzieniami skierowanymi do środka akwarium, na nim 1-2 anubiasy + Mech Christmas moss, pod "gałeziami" korzenia Ludwigia repens „Red”
11 - Echinodorus magdalensis, Eleocharis acicularis, Alternantera Reineka Pink, Cryptocoryne undulata green, Cryptocoryne wendtii green
z pływających Pistia stratiotes i Hydrocotyle leucocephala


Bardzo proszę o krytyczne komentarze odnośnie doboru roślin. Czy np. pasują rozmiarowo itp.

Pytanie do akwarystów z Wrocławia, czy ktoś kupował ostatnio rośliny na giełdzie (na ul. Giełdowej), możecie powiedzieć jak tam wygląda kwestia z wyborem i cenami? Dostanę to co planuję?
Załączniki
tank.png
(3.85 MiB) Pobrane 2420 razy

Rumbler
Początkujący

Posty: 46
Dołączył: 20 lut 2015, 15:19
Miasto: Wroc

Rumbler napisał(a):- podłoże - 5l JBL Aquabasis Plus


Nie polecam. W LT daje radę, w HT dramat. Jest to wzbogacona glina wymieszana z piaskiem z czego najwięcej jest piasku. Jeśli masz jeszcze budżet to zainwestuj w Tropica Plant Growth Substrate - nie pożałujesz

Rumbler napisał(a):Przez pierwsze 4 tyg. nawożenie tylko potasem. Później zdecyduję, czy dalej będę nawoził solami, czy gotowymi kompozycjami. Światło na początku 4h dziennie i będę zwiększał do 8-9 godzin do 4tego tygodnia.


Nie zakładaj, że przez pierwsze 4 tygodnie będziesz lał sam potas bo życie może to brutalnie zweryfikować. Niewykluczone że będziesz musiał wcześniej włączyć azot i fosfor. Mikro na początku nie dotykaj.
Co do światła, 4h to dużo za mało bo rośliny Ci nie ruszą. Co najmniej 6h i zwiększaj co tydzień o 30 min. do maks 8-9h. 10h to już naprawdę jak będziesz miał ustabilizowany zbiornik.

Rumbler napisał(a):W drugim tygodniu po pierwszej podmianie wrzucę krewetki, otoski i ślimaki. Kolejna podmiana po 4 tyg i wtedy też start nawożenia. Mam nadzieję, że torf sphagnowy w filtrze "zbije" mi pH do wartości około 6,8 - jeżeli nie będę kombinował inaczej, może armatka torfowa.


Coś chyba pokręciłeś... W pierwszym tygodniu podmiany co 2 dni, w drugim tygodniu ze 2, a od trzeciego tygodnia - raz na tydzień. Faunę możesz wpuścić już w drugim tygodniu (chociaż ja wpuszczam od razu jak tylko woda osiągnie min. 20C). Wiesz jaką masz wodę w kranie? Może wystarczy samo CO2 żeby zbić PH do okolic 7?

Rumbler napisał(a):Bardzo proszę o krytyczne komentarze odnośnie doboru roślin. Czy np. pasują rozmiarowo itp.


Trochę dużo kryptokoryny, tym bardziej na tyle światła. Na pewno nie dawałbym jej na 3 plan.

Ludwigia Repens na 2 planie to bardzo zły pomysł. Jak ma warunki to rośnie do tafli i kładzie się, a przycinana krzaczy na potęgę.

Echinodorus grisebachii - pamiętaj, że to roślina, która bardzo się rozrośnie i przez bardzo rozbudowany system korzeniowy jest trudna do usunięcia.

Myriophyllum Verticillatum - nie lepiej cabombę?

Hygrophila corymbosa - bardzo dobra roślina na start bo szybko rośnie i osiąga naprawdę duże rozmiary. Potem jest wiele ładniejszych roślin, które mogą ją zastąpić :D

9 - Myriophyllum simulans, Hygrophila difformis, Cryptocoryne becketii - ja bym na Twoim miejscu jeszcze raz to przemyślał :D o kryptokorynie pisałem wyżej

Avatar użytkownika
breugnir
Stały bywalec

Posty: 301
Dołączył: 08 gru 2011, 01:51
Miasto: Olsztyn

Zdecydowanie 4h światła na start to za mało. Zacznij od 6h (chyba że większość roślin będziesz miał in-vitro to też musisz wziąść to pod uwagę i wydłużyć relatywnie czas świecenia, ponieważ rośliny nie zaadoptują się i większość z nich pójdzie jako DOC - czyli materia organiczna idealna pożywka dla glonów).

Dobrze jest sobie rozrysować zamysł umiejscowienia roślin i elementów dekoracji przed startem. Jeśli sobie to dobrze ułożysz w głowie to unikniesz późniejszych kombinowań i zmian już w wystartowanym zbiorniku.

Jeśli chodzi o rośliny to Ci nie pomogę. Sądzę że to każdo razowo indywidualna sprawa jakie rośliny chce się mieć w zbiorniku. Często spotykałem się z sytuacją gdzie obserwowałem piękne akwaria innych kolegów i po zdjęciach oczami wyobraźni umieszczałem niektóre gatunki roślin w moim zbiorniku. Jednak weryfikacja rzeczywistości okazała się zupełnie odmienna od zakładanych. Inaczej rośliny wyglądają w różnych rozmiarach zbiorników, inaczej się wybarwiają ze względu na oświetlenie i jeszcze inaczej się rozrastają tworząc piękne kompozycje w innych warunkach nawożenia. Więc nie obieraj sztywno kierunku na niektóre gatunki roślin bo pewnie życie zweryfikuje to i zrobisz wiele zmian w trakcie życia zbiornika :) .

Nie wiem jak jest w przypadku innych podłoży aktywnych (ja mam Amazonie) ale z tego co się orientuję w przypadku stosowania podłoża aktywnego, ważne jest aby w pierwszym tygodniu robić częste (nawet codzienne) podmianki wody, aby bomba kaloryczna którą wypuści podłoże na samym początku nie "przydusiła" roślin które jeszcze nie są ukorzenione, no i żeby te znaczne nadmiary nie wykorzystywały glony.

Avatar użytkownika
Matrial
Aktywny użytkownik

Posty: 706
Dołączył: 22 gru 2014, 09:55
Miasto: Poznań

breugnir napisał(a):
Rumbler napisał(a):- podłoże - 5l JBL Aquabasis Plus


Nie polecam. W LT daje radę, w HT dramat. Jest to wzbogacona glina wymieszana z piaskiem z czego najwięcej jest piasku. Jeśli masz jeszcze budżet to zainwestuj w Tropica Plant Growth Substrate - nie pożałujesz


Dzięki, tak zrobię. Wiem, że w podłoże warto zainwestować. Poza tym nie jest ona jakoś tragicznie droga. 5l powinno styknąć.

breugnir napisał(a):
Rumbler napisał(a):Przez pierwsze 4 tyg. nawożenie tylko potasem. Później zdecyduję, czy dalej będę nawoził solami, czy gotowymi kompozycjami. Światło na początku 4h dziennie i będę zwiększał do 8-9 godzin do 4tego tygodnia.


Nie zakładaj, że przez pierwsze 4 tygodnie będziesz lał sam potas bo życie może to brutalnie zweryfikować. Niewykluczone że będziesz musiał wcześniej włączyć azot i fosfor. Mikro na początku nie dotykaj.
Co do światła, 4h to dużo za mało bo rośliny Ci nie ruszą. Co najmniej 6h i zwiększaj co tydzień o 30 min. do maks 8-9h. 10h to już naprawdę jak będziesz miał ustabilizowany zbiornik.


No jasne, to tylko założenie, jak życie zweryfikuje to nie będę się go kurczowo trzymał.

breugnir napisał(a):
Rumbler napisał(a):W drugim tygodniu po pierwszej podmianie wrzucę krewetki, otoski i ślimaki. Kolejna podmiana po 4 tyg i wtedy też start nawożenia. Mam nadzieję, że torf sphagnowy w filtrze "zbije" mi pH do wartości około 6,8 - jeżeli nie będę kombinował inaczej, może armatka torfowa.


breugnir napisał(a):Coś chyba pokręciłeś... W pierwszym tygodniu podmiany co 2 dni, w drugim tygodniu ze 2, a od trzeciego tygodnia - raz na tydzień. Faunę możesz wpuścić już w drugim tygodniu (chociaż ja wpuszczam od razu jak tylko woda osiągnie min. 20C).
Wiesz jaką masz wodę w kranie? Może wystarczy samo CO2 żeby zbić PH do okolic 7?


No właśnie z tymi podmianami to jest najbardziej zakręcone, bo wydaje mi się że nie ma jednej standardowej zasady. Karen Randall pisze o pierwszej podmianie po 4 tyg. Inni akwaryści, że pierwsza podmiana po tygodniu. Ty piszesz, że co 2 dni... :D

breugnir napisał(a):Wiesz jaką masz wodę w kranie? Może wystarczy samo CO2 żeby zbić PH do okolic 7?


Poniżej parametry kranówy wrocławskiej, bardzo dużo chloru. Tzn. że wodę trzeba odstać? Dziwne to jest, bo czytałem w jakimś wątku, że Wrocław już wodę ozonuje. Nie wydaje mi się, że uda mi się zbić o 1 st samym gazowanie.

- parametry wody:
Mętność (mgSiO2/dm3) - 0,1
Barwa (mgPt/dm3) - 1
Odczyn pH - 7,7
Żelazo (mgFe/dm3) - 0,017
Mangan (mgMn/dm3) - 0,01
Chlorki (mgCl/dm3) - 32,5
Siarczany (mgSO43-/dm3) - 61,7
Azotany (mgNO3/dm3) - 1,6
Fluorki (mgF-/dm3) - 0,13
Przewodnictwo właściwe (µS/cm ) - 519
Twardość (mgCaCO3/dm3) - 214
Twardość (stopnie niemieckie) - 12

breugnir napisał(a):
Rumbler napisał(a):Bardzo proszę o krytyczne komentarze odnośnie doboru roślin. Czy np. pasują rozmiarowo itp.


Trochę dużo kryptokoryny, tym bardziej na tyle światła. Na pewno nie dawałbym jej na 3 plan.

Ludwigia Repens na 2 planie to bardzo zły pomysł. Jak ma warunki to rośnie do tafli i kładzie się, a przycinana krzaczy na potęgę.

Echinodorus grisebachii - pamiętaj, że to roślina, która bardzo się rozrośnie i przez bardzo rozbudowany system korzeniowy jest trudna do usunięcia.

Myriophyllum Verticillatum - nie lepiej cabombę?

Hygrophila corymbosa - bardzo dobra roślina na start bo szybko rośnie i osiąga naprawdę duże rozmiary. Potem jest wiele ładniejszych roślin, które mogą ją zastąpić :D

9 - Myriophyllum simulans, Hygrophila difformis, Cryptocoryne becketii - ja bym na Twoim miejscu jeszcze raz to przemyślał :D o kryptokorynie pisałem wyżej


Czy to jest za mało światła na kryptokorny?
Dzięki za infor o Ludwigi nie wiedziałem, że taka duża rośnie, w takim wypadku pójdzie na tył.
A co jest nie tak z Myriophyllum? Trudne w utrzymaniu? Bo obydwie zakwestionowałeś, a mi się podobają :)

Jeszcze raz dzięki za wszystkie bardzo cenne uwagi.

Rumbler
Początkujący

Posty: 46
Dołączył: 20 lut 2015, 15:19
Miasto: Wroc

Tak na szybko. Jak pisał Matrial, częste podmiany na początku życia zbiornika są po to żeby "wypłukać" bombę kaloryczną wypuszczoną przez niepłukane podłoże. Bo soil'i i substratów się nie płucze.

Woda w kranie może być. MgCl to nie chlor. To chlorek magnezu :-) Ph 7,7 i twardość 12 dają duże szanse na zbicie Ph. Oczywiście butlą, nie bimbrownią.

Co do roślin - kryptokoryny to rośliny cienia. Ponadto wolno rosną, co jest niekorzystne na początku. Powinieneś mieć jak najwięcej roślin szybkorosnących.

Myriophyllum simulans - przy takim świetle będzie miała szerokie międzywęźla i straci swój urok. Hygrophila difformis do chwast, który pleni się na potęgę :D

Prosiłeś o porady, jednak pamiętaj, że to Twój zbiornik i to Tobie ma się podobać :D

Avatar użytkownika
breugnir
Stały bywalec

Posty: 301
Dołączył: 08 gru 2011, 01:51
Miasto: Olsztyn

Panowie Matrial i breugnir. Dzięki wielkie za odpowiedź, jestem dociekliwy i chcę wszystkie informacje układać sobie w głowie w jakąś logiczną całość dlatego tak nie mogłem zrozumieć tych różnych podejść do podmian podczas startów. Teraz jest wszystko jasne.

Ph 7,7 i twardość 12 dają duże szanse na zbicie Ph. Oczywiście butlą, nie bimbrownią.


Na butle niestety muszę jeszcze trochę poczekać, spróbuję z tym torfem, wkład można w każdej chwili zmienić.

Co do roślin - kryptokoryny to rośliny cienia. Ponadto wolno rosną, co jest niekorzystne na początku. Powinieneś mieć jak najwięcej roślin szybkorosnących.


Ok, to zostaną 2 sztuki, pójdą pod korzeń.

Myriophyllum simulans - przy takim świetle będzie miała szerokie międzywęźla i straci swój urok. Hygrophila difformis do chwast, który pleni się na potęgę :D


Dokładnie o takie konkretne porady mi chodziło, żeby wykluczyć upodobania, a skupić się na faktach. :)

Rumbler
Początkujący

Posty: 46
Dołączył: 20 lut 2015, 15:19
Miasto: Wroc

Jak nie masz butli co2 to możesz zbić ph do 7 za pomocą bimbrowni- na początek wystarczy. Ja w 300l zszedłem z 7,8 na 7 dając co2 przez 24h z 1,5l bimbrowni. Torf także miałem, też dobry, ale mniej skuteczny od bimbrowni(butli co2) no i barwi wodę co nie każdemu może pasować :)

karramba
Początkujący

Posty: 46
Dołączył: 20 gru 2014, 09:31
Miasto: Dębica

Dzięki, skoro tak mówicie to wystartuję bez dodatkowej torfu sphagnowego w fitlrze. Dozowanie CO2 z żelu z regulacją i licznikiem bąbelków nie powinno skutkować skokami pH, jak nie uda się obniżyć do poziomu jaki chcę to może wtedy wrzucę ten torf.

Dodatkowo będę miał 2 korzenie, kulki gliniano-torfowe w podłożu - to też powinno mieć jakiś wpływ. Nie spieszy mi się z wpuszczaniem ryb, zrobię to po ustabilizowaniu.

Wszystko w akwa wydaje się już doprecyzowane, poza jedną kwestią. Nie mogę zdecydować się na to jakie kamienie wrzucić. Chciałbym mieć 1 duży kamol o wymiarach ok: 30x20x20. Bardzo mi się podobają scenery stone, blade stone, czy dark stone, gray stone. Ale wyczytałem tutaj i w innych miejscach że mogą zatawrdzać wodę. Czy są jakieś podobne, które na 100% nie wpływają na parametry wody?

Zastanawiam się też nad lignitem, podobno bardzo dobrze wpywa na parametry wody. Wygląda też całkiem fajnie (patrz załącnik). Pytanie tylko czy jestem w stanie dostać tego 1 duża bryłę, bo coś mi się wydaje że dostępne są tylko mniejsza kawałki.

Pozdrawiam
Załączniki
lignit_3_3.jpg.jpg
(49.58 KiB) Pobrane 940 razy

Rumbler
Początkujący

Posty: 46
Dołączył: 20 lut 2015, 15:19
Miasto: Wroc

Witam wszystkich,
robię właśnie część zakupów i mam głupie pytanie, czy 2 poniższe produkty to to samo?
Załączniki
growth.jpg
Tropica Plant Growth Substrate
(36.39 KiB) Pobrane 553 razy
plant substrate.jpg
Tropica Plant Substrate
(9.12 KiB) Pobrane 553 razy

Rumbler
Początkujący

Posty: 46
Dołączył: 20 lut 2015, 15:19
Miasto: Wroc

Tak to to samo z tym, że dolna to stary design a górne opakowanie to nowe :) różnią się też trochę uziarnieniem substratu ten nowy jest trochę mniejszy niż stary typ.

Avatar użytkownika
Andersen
Zainteresowany tematem

Posty: 177
Dołączył: 08 kwi 2006, 23:49
Miasto: Katowice

Wspieram stronę kontem Premium

Dzięki, znalazłem gdzieś w zadziwiająco niskiej cenie, ale ze starym opisem i chciałem potwierdzić. :)

Rumbler
Początkujący

Posty: 46
Dołączył: 20 lut 2015, 15:19
Miasto: Wroc











Powiązane tematy
  • Akwarium - nowy projekt 64l

    Witajcie, minęły 2 lata odkąd pytałem pierwszy raz o zakładanie akwarium 200l. Cały czas stoi, funkcjonuje, ma się dobrze :) Z racji tego, że akwarystyka jest chorobą przewlekłą i postępującą, dosze...

    Wyświetlenia: 1087 | Odpowiedzi: 9 czytaj więcej...

  • Nowy dom, akwarium i ułatwienia?

    Witam, mam pytanie bo może ktoś był w podobnej sytuacji, buduję sobie dom i wiem już gdzie będzie stało akwarium, jestem na etapie gdzie mogę podciągnąć sobie, odpływ kanalizy czy wyprowadzić zawór z ...

    Wyświetlenia: 725 | Odpowiedzi: 6 czytaj więcej...

  • Czy taka szafka wytrzyma akwarium?

    Witam. Słuchajcie, czy taka szafka wytrzyma akwarium 120x29x50? Szafka jest długości 120 cm, szerokość akwarium jest idealnie przed zwężaniem się blatu, 5 nóżek, po dwie po bokach i jedna na środku....

    Wyświetlenia: 564 | Odpowiedzi: 4 czytaj więcej...

  • Akwarium Divers opinie

    Czesc, sprzedaje swoje 200l akwarium VIVA i nie chce calkiem rezygnowac z hobby, takze mysle,zeby zrobic mniejszy zbiornik, wymiar padnie pewnie na 60x40x36h i najtaniej z optiwhite sa akwaria Divers...

    Wyświetlenia: 571 | Odpowiedzi: 7 czytaj więcej...

  • Nowe akwarium- woda

    Będę zakładał nowe akwarium, 112l. Mam pytanie odnośnie wody. Czy mogę ułożyć wszystko w środku, zrobić nasadzenia i wlać wodę z kranu, a następnie dodać uzdatniacz? Potem oczywiście poczekać z wpuszc...

    Wyświetlenia: 452 | Odpowiedzi: 4 czytaj więcej...

  • Komoda pod akwarium

    Cześć. Na początku się przywitam. Jestem Kamil i planuję założyć swoje pierwsze akwarium. Myślę o 112 l, 80x35x40. Zastanawia mnie jedynie komoda, na której planuję postawić te akwarium. Jest ona stab...

    Wyświetlenia: 1603 | Odpowiedzi: 16 czytaj więcej...

  • Akwarium 72l po 2 tyg No2 za wysokie.

    Witam, Akwarium 72l zalane równo 2 tyg temu. Filtr ASAP aquael. Lane bakterie Seachem Stability według instrukcji czyli 1dzien 10ml a potem przez tydzień 5ml dziennie. Nie podmienia a woda bo tak nam...

    Wyświetlenia: 4162 | Odpowiedzi: 88 czytaj więcej...

  • jak ciężką lampę mogę położyć na akwarium

    akwarium 112l 80x35x40, bez wzmocnień, szyba chyba 6mm Pierwszy raz kupiłem sobie porządny radiator zamiast płaskiej blachy do akwarium, z myślą chłodnej lampy, dużej mocy i w ogóle bajery. Sam radia...

    Wyświetlenia: 354 | Odpowiedzi: 2 czytaj więcej...

  • Akwarium - restart i pomoc

    Witajcie, szukam pomocy odnosnie restartu akwarium. W skrocie akwarium 40x30x30 bylo ok lecz zaczela sie ospa, rosliny zaczely obumierac, ryby zaczely umierac. Doszedlem do wniosku by zaczac od nowa, ...

    Wyświetlenia: 425 | Odpowiedzi: 7 czytaj więcej...

  • Akwarium z panelem

    Cześć, po nowym roku będę zmieniał miejsce zamieszkania, i jednocześnie chcę powiększyć swój dorobek akwarystyczny o kolejny zbiornik. Na początku myślałem o zbiorniku 100x40x45 z sumpem, jednak kleje...

    Wyświetlenia: 2864 | Odpowiedzi: 42 czytaj więcej...



Baza wiedzy akwarystycznej


 
  Działamy od 2001 roku i wspólnie z ponad
30 tysiącami akwarystów z całej Polski zdobywamy wiedzę i dzielimy się doświadczeniem oraz informujemy o nowościach z branży
akwarystycznej.

Sklep firmowy

Bogata oferta ponad 300 gatunków i odmian roślin. Ponad 15 000 produktów dostępnych wysyłkowo lub do
odbioru osobistego w Krakowie (obowiązuje rezerwacja).
Punkt odbiorów: Kraków ul. Młyńska Boczna 5



Użytkownicy przeglądający ten dział: MacGyver, Matrial i 331 gości

Copyright © 2001-2024 roslinyakwariowe.pl ®
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie, rozpowszechnianie całości lub fragmentów strony zabronione.