Wielki atlas roślin akwariowych - Christel Kasselmann już w języku polskim! KUP TERAZ







Lista działów » Technika » Oświetlenie


czy przeliczanie W na L ma sens?



Wybór modelu lampy i konfiguracja ustawień. Pomysły na rozbudowę fabrycznych pokryw.



...na wstępie powiem że przeglądałem forum i nie udało mi się znaleźć odpowiedzi.
Od niedawna interesują mnie zbiorniki roślinne i nie mam zbyt dużego doświadczenia ale ciągle wszędzie słyszę że oświetlenie w takim zbiorniku musi być 1W/L. Jak dla mnie jest to bardzo nieprecyzyjne i mylne pojęcie. Gdyż można rozważać tym sposobem tylko zbiorniki w których odległość miedzy źródłem światła a dnem jest stała dla wszystkich rozważanych zbiorników.
Dlatego też osobiście uważam że jest to głupie no ale "Jeśli coś jest głupie ale działa to znaczy że nie jest głupie"-PRAWA MURPHY'EGO. Może i tak przy założeniu że mamy jakiś standardowy idealny zbiornik.

Ja widzę to tak: Najistotniejszy parametr to odległość od dna (lub stanowiska roślinnego) i kąt rozpraszania, te dwa parametry określają nam straty w gęstość strumienia światła. Dopiero teraz można dobierać MOC. i rodzaj oświetlenia.
np. jeśli 10W LED wystarczy dla zbiornika 30x30x30, jak dla mnie oznacza to że mogę w zbiorniku 80x40x50 stworzyć takie stanowisko( wypiętrzone o 20cm) pod warunkiem że odległość od źródła się nie zmieni.
Mam racje?
Ostatnio edytowano 29 lis 2013, 09:42 przez azyl82, łącznie edytowano 1 raz

Avatar użytkownika
azyl82
Początkujący

Posty: 30
Dołączył: 28 wrz 2012, 23:46

Wg mnie jednostka W/l to przybliżenie pozwalające porównać np 2 zbiorniki lub wskazać komuś początkującemu ile tego światła ma mieć. Wprowadzenie dodatkowych informacji utrudniało by tylko ocenę sytuacji. Ja widzę to tak: większość z nas używa bardzo podobnych źródeł światła (T5/T8) o podobnych barwach (6,5k - 10k). Większość strat światła to odbicie od lustra wody i straty światła związane z padaniem na nieodbijające płaszczyzny (pokrywy itp), to czy masz akwa wysokości 30 czy 35cm nie ma większego znaczenia (nie porównujemy zbiorników o wysokościach np.: 30 i 50cm). Więc jeśli podasz ile masz W/l plus podasz wielkość akwa daje to ogólne pojęcie o ilości światła w zbiorniku. Także nie jest to ani głupie ani bez sensu. Prosta jednostka dla szybkich obliczeń, jak pogrzebiesz na forum to znajdzie posty w których opisywane są doświadczenia z luxomierzami, różnymi wysokościami zawieszenia źródła światła itp.
Proste są dla szybkich samochodów, zakręty dla szybkich kierowców - CMr

chorda
Poznaje temat

Posty: 123
Dołączył: 24 lis 2011, 23:04
Miasto: Opole

Zaraz przyjdzie Kadazan i stwierdzi, że nie ma sensu, ponieważ ważniejsze są odbłyśniki. I będzie miał rację.
Po nim przyjdzie jakiś psychofan logo ADA i stwierdzi, że nie ma sensu, bo sensei Amano ma niedużo W/l, a do tego lampy wiszą wysoko, a ziele hula. I będzie miał rację.
Następnie przyjdzie jakieś tao albo masło i wyłoży dowolną teorię na temat watów i litrów, ale spoko, obydwaj będą w błędzie.
Na koniec pojawi się gajowy Marucha i rozpędzi towarzystwo, ponieważ wg filozofa wszystko jest shitem, z wyjątkiem moczu.
Moim skromnym zdaniem do proporcjonalnie skomponowanego zbiornika o wysokości do 50cm wystarczają dwie świetlówki T5, których długość mniej więcej ogarnia długość baniaka, a światło jest porządnie odbite przez porządne odbłyśniki. W przypadku intensywnej uprawy (EI, podłoża jonowymienne i inne takie wynalazki) należy podwoić liczbę świetlówek. O HQI nie mam zdania - nigdy nie używałem.

3promile
Aktywny użytkownik

Posty: 640
Dołączył: 30 paź 2009, 11:57

3promile napisał(a):Zaraz przyjdzie Kadazan i stwierdzi, że nie ma sensu, ponieważ ważniejsze są odbłyśniki. I będzie miał rację.
Po nim przyjdzie jakiś psychofan logo ADA i stwierdzi, że nie ma sensu, bo sensei Amano ma niedużo W/l, a do tego lampy wiszą wysoko, a ziele hula. I będzie miał rację.

Następnie przyjdzie jakieś tao albo masło i wyłoży dowolną teorię na temat watów i litrów, ale spoko, obydwaj będą w błędzie.

3promile, uprawiaj sobie demagogie jeśli to cię kręci i szukasz poklasku u naiwnych,ale tyłka sobie mną nie wycieraj.
Nie życzę tego sobie, abyś używał w swoich wypowiedziach mojej nazwy.
Czy potrafisz to zrozumieć i uszanować? .
Żaden system nawożenia nie gwarantuje sukcesu ,wszystko zależy od twojej wiedzy.
tao.

Avatar użytkownika
tao
Znający temat

Posty: 1359
Dołączył: 16 mar 2012, 10:44

Nie. Miałem napisać tylko owe "nie", ale bot zażądał dwudziestu znaków ;)

3promile
Aktywny użytkownik

Posty: 640
Dołączył: 30 paź 2009, 11:57

3promile napisał(a):Zaraz przyjdzie Kadazan i stwierdzi, że nie ma sensu, ponieważ ważniejsze są odbłyśniki. I będzie miał rację.
Po nim przyjdzie jakiś psychofan logo ADA i stwierdzi, że nie ma sensu, bo sensei Amano ma niedużo W/l, a do tego lampy wiszą wysoko, a ziele hula. I będzie miał rację.
Następnie przyjdzie jakieś tao albo masło i wyłoży dowolną teorię na temat watów i litrów, ale spoko, obydwaj będą w błędzie.
Na koniec pojawi się gajowy Marucha i rozpędzi towarzystwo, ponieważ wg filozofa wszystko jest shitem, z wyjątkiem moczu.


Wspaniałe podsumowanie naszego forum! :D Ubawiłem się, dzięki! :D

A teraz, aby spełnić oczekiwania:
Cieszę się, że nadal są ludzie, którzy widzą jak głupie jest używanie W/l. Wat to jednostka mocy, litr to jednostka objętości - żadna z nich nie bierze pod uwagę roślin. Liczy się PAR.

Dlaczego nie W:
- różne sprawności elektryczne źródeł
- różne odbłyśniki
- różne widma
- różne sprawności emisyjne źródeł

Dlaczego nie l:
- różne wymiary zbiorników
- różne odległości od dna

Dlaczego nie lm:
- bo nie bierze pod uwagę krzywej fotosyntetycznej
- bo stosowany jest w połączeniu z litrem

Dlaczego PAR:
+ mierzy ile światła przydatnego roślinom pada na ich liście
+ niezależny od wszystkich innych parametrów - dostajesz twardy wynik: np. roślina dostaje 60 mikromoli światła, w którym może przeprowadzić fotosyntezę. Jest to ilość średnia, więc tempo wzrostu nie będzie ani za szybkie, ani za wolne. A jak nie rośnie, to problem leży gdzie indziej.

Najczęściej ludzie mają za dużo światła nad akwarium, właśnie przez szkodliwy mit o 1 W/l. Przyjęło się także nie doceniać świetlówek T5 i odbłyśników, tymczasem pomiary przy użyciu miernika PAR jasno pokazują, że wystarczy mniej rur z dobrymi odbłyśnikami:
http://www.plantedtank.net/forums/showt ... p?t=184368

I zaraz pojawi się ktoś, kto stwierdzi, że to nieprawda i w ogóle mu rośliny nie rosły przy 0.5W/l i tak się nie da, 4 świetlówki przynajmniej, a odbłyśniki nic nie dają, etc... Wtedy mu mówię: weź miernik PAR i sprawdź. Bez tego błądzisz w ciemnościach.
"Nie zgadzam się z Twoimi poglądami, ale po kres moich dni będę bronił Twego prawa do ich głoszenia." - Voltaire

Avatar użytkownika
Kadazan
Z dużym doświadczeniem

Posty: 2649
Dołączył: 19 lut 2005, 18:19
Miasto: Toruń / Bydgoszcz

Gdzie można kupić owy miernik PAR?

ZielonyAmator
Aktywny użytkownik

Posty: 585
Dołączył: 30 maja 2011, 20:01

azyl82 to w końcu po co Ci te informacje ? zakladasz zbiornik roślinny czy tylko mieszasz kijem w mrowisku :?:

cezar d
Znający temat

Posty: 1574
Dołączył: 27 gru 2010, 10:23
Miasto: kołobrzeg

Dlatego ja mając w poszanowaniu Waty i Litry kupiłem lampę gdzie są podane wartości wyrażone w PAR i jestem zadowolony i moje roślinki też :D Co do Watów to producent i tak kantuje bo fizycznie jest ich o 20 mniej niż napisał :P
[b]Ten post wyraża moją opinię w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko mnie w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto zastrzegam sobie prawo zmiany poglądów bez podania przyczyny!

Avatar użytkownika
Prospero
Znający temat

Posty: 1932
Dołączył: 14 lip 2010, 20:56

Wspieram stronę kontem Premium

ZielonyAmator napisał(a):Gdzie można kupić owy miernik PAR?


Szukaj pod hasłem "fitofotometr" - np. firmy Sonopan i Optel, ewentualnie Apogee na ebayu. To drogie urządzenie, lepiej poszukać życzliwego pracownika jakiegoś uniwersytetu ;)
...albo skorzystać z gotowych baz źródeł światła zbadanych pod kątem PAR. Gdzieś miałem linka, jak znajdę to wrzucę.
"Nie zgadzam się z Twoimi poglądami, ale po kres moich dni będę bronił Twego prawa do ich głoszenia." - Voltaire

Avatar użytkownika
Kadazan
Z dużym doświadczeniem

Posty: 2649
Dołączył: 19 lut 2005, 18:19
Miasto: Toruń / Bydgoszcz


Jak ja sobie czytałem przed założeniem baniaka - czytałem też o światełku - kupowałem standard 112l ze standardową pokrywą T8 2x18W - czyli 36W w 100l H2O - i jakoś to wszystko rosło - potem dołożyłem T5 - 14W bo innej nie dostałem a po 5 dniach jeszcze T5 24W - czyli w sumie wyszło 74W na 100l wody. Jakby to było 75W T5 byłoby pewnie jeszcze jaśniej. Przecież nikt z nas - albo większość nie ma - specjalistycznych narzędzi żeby to obliczyć, sprawdzić itp - poza tym każda roślina ma inne optimum - ale w naturze też żadna nie ma innego słońca - świeci zawsze to samo - a roślina się dostosowuje i rośnie tam gdzie jej najlepiej.

Po dołożeniu T5 u mnie wszystko bąbelkuje - znaczy tylko tyle że wykorzystują roslinki więcej światła i trochę się je pędzi.

Wg mnie Te waty - czytając natrafiłem że odnoszą się do świetlówek - są tylko orientacyjną wartością - bo od czegoś trzeba zacząć a potem ewentualnie dostosować i coś zmienić.

Początkujący - wręcz raczkujący jestem ale baniak to nie laboratorium czy receptura w aptece.
112l Restart 12.10.2013
2x18WT8+14WT5+24WT5+led 90sztuk
Manado + Aquabasis plus
HW-302 + miniplus+CO2(bimber)
Wata+ceramika
24stop.
CO2-20mg/l
Na razie potas
Woda RO - 20l raz w tyg.+mineralizator
Korzenie+łupki
Razbora-11,piskorek-10,Otosek-4,RC i amano kilka, Neon innesa -25, Kirysek:pstry-4,albinos-3

karwos00
Poznaje temat

Posty: 137
Dołączył: 21 maja 2013, 08:13

Używa się watów na litr, z prostej przyczyny. W 99% źródeł światła jedynym parametrem który cokolwiek mówi o ilości światła, jest jego moc i ilość światłą zazwyczaj jest proporcjonalna do mocy. Wyjątek stanowią wszelkiej maści kolorowe świetlówki "pod rośliny" (nie mam pojęcia kto to wymyślił, ale mam niezłą bekę z takich ludzi) które dają światła prawie połowę mniej.
Natomiast najbardziej podstawowym parametrem zbiornika jest jego litraż.

Można sobie łatwo przyjąć, że w zbiorniku o wysokości 60cm, przy 0,7W/L rośnie praktycznie wszystko, a przy 0,3W/L nie bezie rosło nic. Ten współczynnik, może sobie wyliczyć każdy kto umie dokonać dzielenia matematycznego, czyli każdy kto skończył podstawówkę. Natomiast jakiegokolwiek innego współczynnika ilości światła, nie potrafi wyliczyć nikt, po za paroma dewiantami w skali kraju.

Avatar użytkownika
maslo_82
Z dużym doświadczeniem

Posty: 2998
Dołączył: 09 lut 2010, 18:04
Miasto: Poznań

masło_82 - chyba ująłeś cały sens tej jednostki - nic dodać nic ująć
Proste są dla szybkich samochodów, zakręty dla szybkich kierowców - CMr

chorda
Poznaje temat

Posty: 123
Dołączył: 24 lis 2011, 23:04
Miasto: Opole

Proszę AdamaW o ponowne umieszczenie tu artykułu nt. PAR
Był naprawdę interesujący i nie było w tym stwierdzeniu zamierzonej ironii z mojej strony. Szkoda, że w wyniku prac konserwatorskich usunięto również moje wyjaśnienia w tej sprawie :(. Nie chcę powracać do wykasowanych elementów dyskusji ale w skrócie napiszę, że chociaż nie jestem w pełni zwolennikiem stosowania w praktyce PAR to jednak wiedzę na ten temat uważam za niezwykle cenną i godną szerszego upowszechnienia.
Dlatego jeszcze raz proszę Cię Adamie o przywrócenie tego artykułu.

astasz
Poznaje temat

Posty: 56
Dołączył: 19 gru 2012, 14:35
Miasto: okolice Bydgoszczy

Wat na litr versus PAR

Zanim przejdziemy do dyskusji na temat światła, pozwól mi na samym początku podkreślić absurdalność użycia jednostek W / l ( wat na litr) w odniesieniu do światła.

W czasach, gdy praktycznie jedynym źródłem światła dla akwariów były T12 rury, ktoś postanowił, że będzie korzystać z wata na litr (lub wata na galon). Wśród laików ten pomysł chwycił i wielu akwarystów używa go do dziś. Ta metoda określania ilości światła w oparciu o założenie, że światło może być dodawane do akwarium w ten sam sposób, jako nawóz . Jeśli dodać 1 łyżeczkę watów do zbiornika, mamy XW koncentrację/ l światła (w podobny sposób, jak gdybyśmy dodać 1 łyżeczkę KNO3 do zbiornika. Jednak światło jest niechemiczne. Stosowanie jednostek W / L jest mylące i w większości przypadków zupełnie bezcelowe . Można to udowodnić na kilku przykładach:

Przykład nr 1 :
Załóżmy, że mamy dwa 80L akwaria, a nad nimi są 40W lampy T12 (0,4 W / l) . Pierwszy zbiornik ma 30 cm, podczas gdy drugi zbiornik ma 40 cm wysokości. Jeśli lampy znajdują się tuż nad zbiornikami ,światło w drugim zbiorniku jest około 10 cm (33 %) z dala od podłoża. Ponieważ natężenie światła zmniejsza się wraz z kwadratem odległości,mierzonej na podłożu, w drugim zbiorniku osiągnie około 56 % intensywności przy podłożu w stosunku do pierwszego .

Przykład nr 2 :
Załóżmy, że mamy dwa identyczne zbiorniki i świecą dwie 40W lampy T12 . W pierwszym zbiorniku światło jest umieszczone bezpośrednio na zbiorniku, a na drugim zbiorniku są zawieszone na wysokości 30 cm powyżej szczytu zbiornika. Tutaj znowu mierzymy zupełnie różne wyniki w natężeniu światła . Natężenie światła świetlówek zawieszony 30 cm nad zbiornikiem osiągnie około 32% natężenia światła mierzonego w pierwszym zbiorniku .

Przykład # 3:
Załóżmy, że mamy dwa równie duże zbiorniki - pierwszy jest oświetlony 40W T5 , drugi zbiornik jest oświetlony przez 40W z T12 . Każdy, kto miał okazję spojrzeć na te światła wie, że T5HO świetlówki są dużo jaśniejsze i na tej samej odległości dają znacznie więcej światła niż lampy T12

Teraz mam nadzieję , że to jasne dla każdego , że jednostki " W / L " są absolutnie bezużyteczne !

PAR versus Lux

Natężenie światła jest zazwyczaj mierzona w jednostkach " lux" . Jednostki te wskazują jednak, intensywność odczuwaną przez ludzkie oko . W przeciwieństwie do jednostki "PAR", która oznacza intensywność, postrzeganą przez rośliny . PAR jest skrótem frazy "promieniowania fotosyntetyczne aktywne" . To promieniowanie (światło), jest wykorzystywane przez rośliny do fotosyntezy i jest wyrażone w jednostkach µmol.m2.s. Jeden PAR zatem odpowiada jednej milionowej mol fotonów padających na 1 m2 na sekundę .

Ludzkie oczy widzą bardzo dobrze żółty i zielony region widma światła, a słabo czerwony i niebieski obszar widma. Rośliny, z drugiej strony, są bardzo wrażliwe na czerwone i niebieskie części widma (większość z tych kolorów pochłaniają), i mniej wrażliwe na żółte i zielone części widma (tj. kolory te odzwierciedlają one) . Jest to również powód, dla którego większość roślin jest zielona lub żółta, bowiem ludzkie oko dostrzega ten kolor, który nie został pochłonięty, tylko ten który został odbity i dociera do naszych oczu.

PAR vs PUR

PAR = "Fotosyntetyczne aktywne promieniowanie".
PUR = "Fotosyntetyczne użyteczne promieniowanie".

Jaka jest różnica? PAR polega na promieniowaniu o długości fali 400-700 nm (fiolet, niebieski, zielony, żółty, czerwony). PUR zawiera tylko promieniowania o długości fali 400-550 nm (fioletowy , niebieski) + 620 do 700 nm (czerwony); PUR brakuje zatem promieniowania w zakresie długości fali 550-620 nm (żółty , zielony). Zasadniczo można zatem powiedzieć, że PAR wskazuje pełne spektrum promieniowania, natomiast PUR oznacza jedynie wybraną część (bez widma żółto-zielonym). Część = która jest aktywnie wykorzystywana przez rośliny w procesie fotosyntezy. Wiadomo, że rośliny wykorzystują do fotosyntezy najczęściej tylko fioletowe, niebieskie i czerwone spektrum. Żółte i zielone spektrum światła jest rzadko używane przez rośliny.

Dlatego zaczęto produkować specjalne oświetlenie zaprojektowane specjalnie dla akwarium, który emituje tylko "przydatne" światło (fiolet, niebieski i czerwony). Największa wadą tego nowego typu oświetlenia jest jego cena. Ten rodzaj światła jest 4 do 10 razy droższy od zwykłego oświetlenia z pełnym spektrum. Więc pytanie, czy wysoka cena tych specjalnych żarówek naprawdę się opłaca ?

Załóżmy, że mamy dwa rodzaje oświetlenia (lampa fluorescencyjna # 1 i # 2) . Opierając się na analizie spektrograficznej (kolor = analiza widma) okazuje się, że:

Lampa 1 posiada spektrum 50 % światła fioletowo - niebiesko - czerwone i 50% w zakresie widma żółto-zielonym, czyli stosunek 50:50%

Lampa 2 natomiast stosunek widm ma rozłożony 80:20 %

Następnie przy użyciu miernika PAR mierzymy świetlówki # 1 ma 100 umol par, podczas gdy lampa 2 tylko 80 umol PAR . Możemy wyciągnąć następujący wniosek: Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że rura 1 ma wyższy PAR (100 mmol ), a zatem jest lepsza niż rura 2 (80 mmol) . Jednakże, na podstawie spektralnej analizy stwierdzono, że z pierwszych roślin rur wykorzystać tylko 50 % światła (PAR 50 mmol), a z drugiej rury będą wykorzystywać 80 % światła (PAR 64 mmol). Więc teraz jest jasne, że choć druga rura emituje mniej światła (tylko 80 umol PAR) i pozornie wydaje się być gorsza od pierwszej rury (100 umol PAR), w rzeczywistości, daje bardziej "użyteczne" światło, bardziej wydajne dla roślin.

PUR (w przeciwieństwie do PAR) nie może być bezpośrednio zmierzone - może być obliczone. PUR może być obliczone w zasadzie tylko przez procent każdego koloru w obserwowanym spektrum światła, a stamtąd możemy sztucznie obliczyć, ile % przypada na fioletowe, niebieskie i czerwone widmo, a ile na żółte i zielone. Pociąga to za sobą szereg problemów. Wykresy z których sztucznie obliczono PUR, są często dość bezkrytycznie zapożyczone od producentów. Niezaprzeczalny fakt jest też taki, iż PAR spada wraz z odległością. Nie ma żadnych badań naukowych, które objęłyby wpływ odległości od źródła światła do składu widmowego światła. Fakt jest taki, że gdy światło przenika wodę, to jest wchłaniane i z każdej długości fali szybkość wchłaniania jest inna. Wynika z tego, że w różnych głębokościach widmowy skład światła będzie się zmieniać. Tak więc w celu prawidłowego obliczenia PUR, musielibyśmy wziąć pod uwagę odległość od źródła światła, również (co nikt nie robi) . Moim celem jest, aby podkreślić, że pomiar PUR (czyli użyteczne promieniowanie) nie jest niczym prostym.
Każdy, kto jest zdecydowany przejść skomplikowany (i bardzo zawodny) sposób wyliczania PUR, musi uświadomić sobie, że każda roślina (i mamy prawdopodobnie około 300 do 400 gatunków roślin) najprawdopodobniej ma różne zapotrzebowanie na światło (i jego skład widmowy również). Po tym wszystkim, nie wszystkie rośliny są zielone, niektóre są czerwone, niektóre są pomarańczowe ... Każda roślina ma inny odcień koloru. Oczywiście wpływa to wynikające stąd zapotrzebowanie na światło. Chociaż możemy dość skomplikowanie obliczyć wartości PUR, nie musi to oznaczać zadowalających efektów.
Liczne badania naukowe badające wymagania niektórych roślin wodnych na światło, były przeprowadzane w jednostkach PA. Nie było pomiarów wykonanych w jednostkach PUR ! Oznacza to, że wiemy, całkiem pewnie, ile PAR rośliny potrzebują w konkretnej sytuacji i możemy zmierzyć te wartości również przy użyciu miernika PAR, w dowolnym miejscu w akwarium. Każdy, kto chce korzystać z jednostek PUR powinien zadać sobie pytanie, czym właściwie są te jednostki? Jest oczywiście możliwe, że rośliny mogą wykorzystywać promieniowanie PUR o wiele lepiej niż promieniowanie PAR. Z drugiej strony, dokładna wartość PUR jest bardzo trudna do obliczenia, co znacznie dewaluuje swoje znaczenie, nawet jeśli udało się przynajmniej w przybliżeniu obliczyć, nie będziemy wiedzieć, czy to dużo czy mało dla roślin (bo nie mamy żadnych tabei porównawczych) .
Inna sprawa, że podczas gdy żółte i zielone widmo nie jest tak wykorzystywane przez rośliny do fotosyntezy, nikt nie udowodnił, że całkowity brak tych widm nie ma negatywnego wpływu na rośliny . Ponadto, nawet jeśli brak tych widm nie przeszkadza roślinom, to może niepokoić inne organizmy wodne żyjące w symbiozie z roślinami, które mogą mieć pośredni wpływ na rośliny.

Liczne badania naukowe pokazują iż wszystkie pomiary zostały przeprowadzone w jednostkach jimoli PAR. Jeszcze nigdy nie było badań w jednostkach PUR ! Oznacza to, że wiemy, całkiem pewnie, ile PAR rośliny potrzebują w konkretnej sytuacji i możemy zmierzyć te wartości również przy użyciu miernika PAR, w dowolnym miejscu w akwarium. Jest oczywiście możliwe, że rośliny mogą wykorzystywać promieniowanie PUR o wiele lepiej niż promieniowanie PAR ale z drugiej strony ,dokładna wartość PUR jest bardzo trudna do obliczenia, co znacznie dewaluuje swoje znaczenie. Nawet jeśli udało się przynajmniej w przybliżeniu obliczyć, nie będziemy wiedzieć, czy to dużo czy mało dla roślin (bo nie mamy żadnych tabeli porównawczych) .

Jak i co mierzyć ?

Natężenie światła maleje wraz z odległością od źródła , więc rośliny na dole (np. młode rośliny , nowe pędy lub "dywan") będą miały znacznie mniej światła niż dojrzałe rośliny, których szczyty sięgają do powierzchni . Ponadto natężenie światła szybko spada z wysokością przeszkód (np. ze względu na zacienienie przez inne rośliny lub przedmioty) . Wszystko to należy wziąć pod uwagę podczas wybierania odpowiedniego oświetlenia lub badanie wpływu światła na wzrost roślin.

Dziś wiemy, że odpowiednia ilość światła (mierzona w jednostkach PAR na podłożu ), co pozwala na wzrost praktycznie wszystkich roślin wodnych, wynosi około 40-50 µmol.m2.s. Dobrze jest także, aby wiedzieć, że gdy źródło światła znajduje się bezpośrednio nad powierzchnią wody, różnica między intensywnością światła na powierzchni a na dole jest znacznie większa, niż wtedy, gdy źródło światła jest wyżej nad powierzchnią . Z tego powodu , tak , że różnice w intensywności światła w kierunku od dna do powierzchni nie były tak duże, to zaleca się aby umieścić źródło światła około 10-20 " ( 30-60 cm ) ponad poziomem wody.

Zebrane dane pomiaru natężenia światła

Zalecana odległość od światła od powierzchni wody (firma ADA - oświetlenie ADA) :

10 " (25 cm) = Akwaria obsadzone głównie z roślin, które mają szybki metabolizm (Glossostigma, Riccia, Ludwigia, Rotala itp.)
15 " (38 cm) = zbiorniki wykorzystujące standardowe uprawy roślin (heliophile w środku , inne na boki)
20 " (50 cm) = Akwaria obsadzone głównie z roślin, które mają powolny metabolizm (Microsorium, Bolbitis, Anubias, Cryptocorine itp.)

Po dodaniu do wysokości słupa wody (zazwyczaj 20 " czyli 50 cm) do powyższych liczb, odległość świateł od podłoża w standardzie (styl ADA) to około 35" (90 cm).

Według badań Toma Barra, na podstawie badań wielu innych hobbystów wartość 28-35 PAR jimoli (mierzone na podłożu) jest wystarczająca dla wiekszości roślin akwariowych (dla roślin trawnikowych 50-60 µmol PAR). W każdym razie odpowiednia ilość natężenia światła zależy w dużym stopniu od poziomu CO2. Jeśli masz wystarczająco dużo CO2, nie trzeba tak dużo światła. Jest bardzo delikatna równowaga pomiędzy światłem i CO2.

Rodzaje zbiorników na podstawie natężenia światła (mierzonego przy podłożu ) :

10-40 PAR umol (nadaje się do roślin oświetleniowych : mchy, paprocie, Anubias)
40-80 PAR umol nadaje się do high - światła › wymaga koncentracji CO2 o około 30 mg / L *)
80-120 PAR umol (odpowiednie dla glonów)

* Przy założeniu odpowiedniej podaży innych składników odżywczych.

Dla większości zbiorników wydaje się być wystarczające , aby 40-50 PAR umol ( średnie światło) na podłożu . Oczywiście wartość par będzie się zwiększać wraz ze wzrostem odległości od dna do powierzchni wody. Więc wierzchołki roślin otrzymają więcej światła › może około 100-140 umol PAR .

Tłumaczenie na podstawie źródła:
http://www.prirodni-akvarium.cz/en/index.php?id=en_par

Notka ode mnie:

Nie jest moim celem namawianie kogokolwiek do zakupu miernika PAR i zabawy z nim, bo sam uważam to za podejście bezsensowne, zresztą w omawianym artykule minusy są dość jasno opisane (wyliczenie PUR jest kłopotliwe a samo PAR niczego nie załatwia). Jednak fakt jest faktem i sama wiedza, że w/l to także bezsens jest ważna, bo przykładowo można mieć 150 W pięknej lampy z widmem zielonym i narzekać na powolny wzrost i można 150 W w świetlówkach z odbłyśnikami o wysokim PUR/PAR i płakać nad zaglonionym akwarium, a to jeden z wielu przykładów.
Obrazek

Avatar użytkownika
AdamW
Znający temat

Posty: 1102
Dołączył: 27 sty 2010, 23:19
Miasto: Gdynia

AdamW
Widzę niesamowitą konsekwencję i determinację :D
Jak widać małe problemy techniczne nie zrażają Ciebie...
Szacunek za to.

czy przeliczanie W na L ma sens?

Dla 90% ma sens, dla 10% nie :wink:
Pozdrawiam
080L ATP Slope Piotr Mierzejewski
https://www.roslinyakwariowe.pl/dyskusj ... 72612.html
Nawozy do podłoża - tania alternatywa
http://www.roslinyakwariowe.pl/dyskusje ... 59403.html

Avatar użytkownika
msnolan
Z dużym doświadczeniem

Posty: 2313
Dołączył: 29 gru 2011, 21:10
Miasto: Pisz

Widzę niesamowitą konsekwencję i determinację :D


Dzięki, może tym razem tekst się utrzyma :)
Obrazek

Avatar użytkownika
AdamW
Znający temat

Posty: 1102
Dołączył: 27 sty 2010, 23:19
Miasto: Gdynia

masło napisał(a):W 99% źródeł światła jedynym parametrem który cokolwiek mówi o ilości światła, jest jego moc i ilość światłą zazwyczaj jest proporcjonalna do mocy. Wyjątek stanowią wszelkiej maści kolorowe świetlówki "pod rośliny" (nie mam pojęcia kto to wymyślił, ale mam niezłą bekę z takich ludzi) które dają światła prawie połowę mniej.


Gdzie to wyczytałeś? Skąd taki wniosek, że dają o połowę mniej światła?

DavyJones


DavyJones napisał(a):
masło napisał(a):W 99% źródeł światła jedynym parametrem który cokolwiek mówi o ilości światła, jest jego moc i ilość światłą zazwyczaj jest proporcjonalna do mocy. Wyjątek stanowią wszelkiej maści kolorowe świetlówki "pod rośliny" (nie mam pojęcia kto to wymyślił, ale mam niezłą bekę z takich ludzi) które dają światła prawie połowę mniej.


Gdzie to wyczytałeś? Skąd taki wniosek, że dają o połowę mniej światła?


Siedzi masło na fotelu i patrzy na akwarium - jak widzi, że jest ciemniej przy ''kolorowych'' świetlówkach, to znaczy, że jest mniej światła :D Ja to mam bekę z ludzi, którzy nie wiedzą co piszą :wink:
Obrazek

Avatar użytkownika
AdamW
Znający temat

Posty: 1102
Dołączył: 27 sty 2010, 23:19
Miasto: Gdynia











Powiązane tematy
  • Chihiros WRGB II - czy warto?

    https://www.youtube.com/watch?v=upvBCOXa9EA Zapraszam do obejrzenia.

    Wyświetlenia: 3793 | Odpowiedzi: 20 czytaj więcej...

  • Czy warto kupić belki DIY???

    Witam. Mam okazję zakupić 2x belki na profilach 16cmx120cm. Są zbudowane na diodach 3W, do tego dibond i soczewki. Każda ma 16 diod białych 6500k i 40 diod rgb. Wszystko pod jeden zasilacz i sterownik...

    Wyświetlenia: 784 | Odpowiedzi: 8 czytaj więcej...

  • Czy lampa wystarczy czy która zmiana lepsza?

    Cześć, Mam akwarium 112l, roślinne. Butla CO2, eheim experience 350, nawożenie vimi all in one, woda RO z mineralizatorem vimi. Gatunki roślin to: eleocharis parvula mini, Alternanthera reineckii Mini...

    Wyświetlenia: 485 | Odpowiedzi: 0 czytaj więcej...

  • Skylight Hyperspot czy Maxspect RSX-F R5

    Witam forumowiczów po dłuższej przerwie na forum 😀 .Od dwóch lat mam akwarium Juvel rio 125 i półtora tygodnia temu robiąc jego restart naszło mnie aby postawić duże akwarium . Obecnie jestem na takim...

    Wyświetlenia: 1378 | Odpowiedzi: 6 czytaj więcej...

  • Czy mogę zasilić tc420 zasilaczem 24V 6,5A

    Witam. Nie znam się na elektronice a bardzo chciałbym zbudować belkę oświetleniową w połączeniu z tc420 (który będzie tylko sterownikiem oświetlenia) do akwa 160l. Mam radiator , diody power led 1w ...

    Wyświetlenia: 21740 | Odpowiedzi: 121 czytaj więcej...

  • LED czy T5 ?

    Witam jestem w trakcie składania sprzętu do nowej 160-tki (100x40x40) Ma to być Holenderka (rośliny poniżej)(nawożenie jest, co2 z butli jest). Zależy mi na utrzymaniu oświetlenia w granicy 0,8-1W/L....

    Wyświetlenia: 4281 | Odpowiedzi: 24 czytaj więcej...

  • Czy zmieniać oświetlenie

    Witam, jako że zbliżają się święta czas napisać list do Mikołaja. Ma on budżet 1000zł. Akwarium 240l 100x40x60h. Obecnie świeci 2x aquael retrofit 16w sunny i 1x plant 16w. W tym setupie nie pasuje m...

    Wyświetlenia: 1959 | Odpowiedzi: 13 czytaj więcej...

  • Juwel Lido 120 dołozenie belki Led Czy T5

    Posiadam akwarium Juwel Lido 120 jest to akwarium 60 długość szerokosc 41 i wysokość 60 cm. Mam w nim belkę Juwel z oświetleniem LED jedną day 9000k i druga Naturę 6500k . Chcę dokupić druga belkę juw...

    Wyświetlenia: 911 | Odpowiedzi: 3 czytaj więcej...

  • 6000K czy to dobra barwa w metalohalogenie ?

    Witam Mam w metalohalogenie żarnik VENTURE MH-DE 70W/UVS/FS/ 6K Mam pewne wątpliwości czy to dobra barwa bo słyszałem, że optymalna to 3-4k Producent sprzedaje również 3 i 4k W akwa ro...

    Wyświetlenia: 31232 | Odpowiedzi: 32 czytaj więcej...

  • Chihiros a601 39w czy nadje się do akwarium roślinnego

    Mam pytanie czy ktoś miał kiedyś tą lampę w akwarium roślinnym i jak rosną pod nią rośliny, ponieważ ma tylko białe światło i nie wiem.

    Wyświetlenia: 3897 | Odpowiedzi: 6 czytaj więcej...



Baza wiedzy akwarystycznej


 
  Działamy od 2001 roku i wspólnie z ponad
30 tysiącami akwarystów z całej Polski zdobywamy wiedzę i dzielimy się doświadczeniem oraz informujemy o nowościach z branży
akwarystycznej.

Sklep firmowy

Bogata oferta ponad 300 gatunków i odmian roślin. Ponad 15 000 produktów dostępnych wysyłkowo lub do
odbioru osobistego w Krakowie (obowiązuje rezerwacja).
Punkt odbiorów: Kraków ul. Młyńska Boczna 5



Użytkownicy przeglądający ten dział: akwaman, MsD i 407 gości

Copyright © 2001-2024 roslinyakwariowe.pl ®
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie, rozpowszechnianie całości lub fragmentów strony zabronione.