Godween napisał(a):He he... dobre... zamiast czytać te artykuły, niektórzy wolą skrót, ok., nic nie zastąpi czytania wstępnych porad i artykułów, ale podsumowując start roślinnego HT: 1. Podłoże (dobre, tzn. jakiś gotowiec, albo pod żwir jakiś substrat firmowy), na substrat wlewam ok. pół butelki Nitrivec`u (można spokojnie przedawkować), na to właściwa warstwa granulatu, żwiru, czy tam czegoś in. Do filtrów dawałem po dwie kapsułki Bactozymu dodatkowo) 2.Napuścić wody tylko do poziomu podłoża, by je nasączyć i sadzić rośliny, duuużo roślin, jak najwięcej, chyba że to ma być Iwagumi - sprawa trudniejsza - wyższa szkoła jazdy. Oczywiście kamienie, skały czy tam korzenie to już wcześniej... 3.Napuścić delikatnie wodę, najlepiej na talerzyk. Przez pierwszy tydzień codziennie wlewać Nitrivec (albo inny biostarter, wszystko jedno jaki), ale przedawkowany nawet dwa trzy razy, codziennie, to nic, że będzie mleko, wszystko się ustali potem. W tym czasie zrobić dwie, a nawet trzy duże podmiany wody (50%), bo wszystko świeże, cykl azotowy jeszcze nie ruszył i uwalnia się masa toksycznego NO2. W drugim i trzecim tygodniu też robić podmiany dwa, trzy razy w celu pozbycia się części tego NO2. Nitrivec można już odstawić. Jak masz test na NO2 to wtedy można zmierzyć, jak jest zero to znaczy że ruszył cykl azotowy i tworzy się już NO3. To dobry znak. Jak nie masz testów, to jeszcze jeden tydzień z dwoma trzema dużymi podmianami wody. Tak upłynie ten "nieszczęsny pierwszy miesiąc". 4. Przez ten miesiąc nie ma co świecić dużą ilością światła, tak do 0,5 w/l max, ok. 8...10 h dziennie. Ale CO2 obficie od początku w godzinach świecenia. 5.Zwierzęta można już wpuszczać w tym czasie. NO2 było trujące dla nich i stąd wcześniejsze zagrożenie, choć ja osobiście wpuszczam po dwóch tygodniach, dzięki tym biostarterom (np.Nitrivec), cykl azotowy ruszył już po kilku dniach, zdarza się... 6.Nawozy: Potas od samego początku 20 ppm tygodniowo, ja dzielę na dawki codzienne. Makro - to w zależności od podłoża jak jest bogate w substancje odżywcze to na początku zanim się dokonają w nim odpowiednie procesy, wypuszcza do kolumny bombę kaloryczną, stąd również te duże podmiany przez pierwszy miesiąc. Ja się podpieram testami, tak by było NO3 ok. 15 ppm, PO4 1...1,5 ppm. Po miesiącu to sie również ustabilizuje, a po dwóch to już zupełnie uspokoi. Wówczas, po tych dwóch miesiącach już nie mierzę testami, ale pakuję tygodniowo K 15...20 ppm, N 10 ppm i P 1 ppm podzielone na dawki codzienne. 7.Zero napowietrzania. 8.Po miesiącu można podnieść światło do 0,6 w/l (doświadczeni mogą sobie pozwolić na jeszcze więcej) i obserwować pierwsze oznaki chlorozy roślin, wtedy włączyć mikro, ale od połowy dawek, coraz więcej, z tygodnia na tydzień, aż do pełnych zalecanych dawek. 9.Akwarium w pełni dojrzeje po ok. 3 miesiącach. 10. Jedyny kłopot wtedy to błędy w nawożeniu, mała cyrkulacja i słabe CO2 - to są winowajcy późniejszych kłopotów z glonami. Zapraszam do korekty, dyskusji i uzupełnienia. Pozdrawiam i życzę powodzenia! Godween
Te dane mi się bardzo przydadzą
- jestem na etapie aranżacji skały i korzeni
- wiedzy
-a w Niedzielę zaczynam napełniać
Nie rozumiem tego proszę mi to łatwiej opisać - nazwami produktu
Wówczas, po tych dwóch miesiącach już nie mierzę testami, ale pakuję tygodniowo
15...20 ppm, N 10 ppm i P 1 ppm podzielone na dawki codzienne.
Pozdrawiam Edyta
Ostatnio edytowano 27 lut 2012, 02:22 przez qeenie, łącznie edytowano 1 raz
-
qeenie
●
- Początkujący
- Posty: 8
- Dołączył: 25 lut 2012, 15:07
- Miasto: Berlin
Godween napisał(a):Jest na Forum naszym kilku dobrych pasjonatów paletek. Od siebie dodam, że nie kłóci się zestawienie paletek i roślinnego (koniecznie tu należy poczekać z nimi do czasu całkowicie dojrzałego akwarium po starcie).
Tak jak z innymi rybami Godween napisał(a):Ponieważ paletki są wymagające jeśli chodzi o karmienie i pokarmy, więc należy zrobić dla nich plażę, by opadający pokarm mogły dokładnie sobie pozbierać (najlepiej na ten krótki czas wyłączyć cyrkulację i filtry).
Miałem dyski, mają je też moi koledzy i jak wspólnie zauważyliśmy, przez pierwsze 2-3 tygodnie zwierzaki są płochliwe(mowa o "świeżych" osobnikach), chowają się, uciekają jak wchodzisz do pokoju/pomieszczenia, jak tylko zobaczą jakiś ruch to uciekają. Po tym czasie przyzwyczajają się do "otoczenia" i potem jedzą dosłownie z ręki. Moim zdaniem plaża oraz wyłączanie gadżetów jest zbędne(chyba, że masz pralkę w baniaku:) ), zwierzaki dadzą sobie radę podczas karmienia, po prostu trzeba zaopatrzyć się w karmy dedykowane danym gatunkom ryb - w dzisiejszych czasach jest tego od groma . Ja sam robiłem im mrożonki i- uwielbiały je, trzeba było uważać na palce podczas karmienia . Po sprzedaniu skalarów, trzymałem je w tym zbiorniku - jak widzisz, plaży tu nie miały . Godween napisał(a):Zauważyłem też u siebie, że dzięki metabolizmowi tych dużych ryb azotu NO3 mam wystarczająco dużo w kolumnie wody, że go nie muszę już dozować dodatkowo w nawozie makro. Ale to już kwestia indywidualnego zbiornika i testowania wody.
Jak najbardziej zgadzam się z pierwszym, jak i z drugim, zdaniem.
-
mardow
●
- Zainteresowany tematem
- Posty: 295
- Dołączył: 04 kwi 2009, 11:21
- Miasto: Bartoszyce
Najpierw chciałem przywitać już drugą kobietę w tym wątku, witam Cie, Edyto! Co do Twojego pytania o nawożenie to o gotowych nawozach nie muszę pisać, bo producenci zwykle opisują dawkowanie, jedynie dodam, że jednak warto nieraz przetestować wodę, bo np. Macro Red PG jest nieco stężone i przy średniej ilości roślin można go stosować w połowie dawki zalecanej. To często może się tyczyć też nawozów mikro różnych firm, ale to zależy już od konkretnego producenta. Tak więc można się podpierać testami.
Jeśli chodzi o mieszanie soli to osobny temat w innych artykułach, ja jedynie zapodam Ci świetny najnowszy kalkulator, który po opanowaniu kwestii dozowania solami na pewno Ci się przyda:
http://calc.petalphile.com/
http://www.roslinyakwariowe.pl/forum/viewto ... highlight=
Co do uwagi Mardow, myślę, że plaża (trawnik, wolna powierzchnia, kawałek wolnego dna) jest dobra jednak w wypadku nie tyle "świeżych" osobników paletek, rozumiem - nowych, co młodych okazów, które już zostały wpuszczone do akwarium roślinnego, albo nawet w nim przyszły na świat. I z tego co czytałem u pasjonatów tych ryb, to chyba się z tym zgodzą. No ale to oczywiście jest jedynie jakaś tam rada, nie żaden dogmat. Istotą jest to, by ograniczyć maksymalnie gromadzenie się nie zjedzonego pokarmu na dnie. jeśli wszystko jest zjedzone w czasie wędrówki pokarmu w drodze z powierzchni do dna, to jest ok. i o to właśnie chodzi.
-
Godween
●
- Z dużym doświadczeniem
- Posty: 4072
- Dołączył: 02 maja 2011, 17:08
-
Chciałem podjąć teraz kwestię potasu stosowanego od początku życia akwarium, o czym rzeczywiście można tu i ówdzie przeczytać i co wielu z nas na starcie robi. Czy rzeczywiście jest to konieczne? A jeśli tak to w jakim kontekście?
Zacytuje teraz dwie bardzo ciekawe wypowiedzi - spostrzeżenia Kadazana z innego wątku, konkretnie z tego: http://www.roslinyakwariowe.pl/forum/viewto ... ht=#280192
Kadazan napisał:
Potas podaje się wyłącznie przy starcie na podłożu ADA lub w momencie, gdy mamy pewność, że zastosowane podłoże zawiera zapas azotu i fosforu. Zwykły żwir nie zawiera azotu i fosforu. W takim przypadku dozowanie tylko potasu daje więcej szkód niż pożytku.
Dozowanie tylko potasu wymyśliła ADA, aby dostosować nawożenie do specyfiki ich podłoży. Amazonia ma dużo organiki, która utlenia się do NO3 oraz fosforu. Brakuje potasu, stąd pomysł na Brighty K. Niestety, na forach pojawiła się tendencja do przenoszenia sposobu nawożenia z adowskiego na akwaria na innych podłożach. To prowadzi do kłopotów, np. przenawożenia potasem.
W przypadku ziemi pod żwirem mamy prawo założyć, że makroelementów jest sporo, a pierwszym, którego zabraknie jest węgiel. Wówczas proponuję dwie linie nawożenia: a) akwarium słabo oświetlone i bez CO2 - nie podajemy żadnych nawozów, rośliny nawożone przez korzenie i metabolity ryb. b) akwarium średnio lub mocno oświetlone i podajemy CO2 - małe dawki ogólnego makro lub EI.
Myślę, że warto to przemyśleć, bo dużo w tym może być racji, przy rozpędzaniu świezego zbiornika.
Pozdrawiam. Godween
-
Godween
●
- Z dużym doświadczeniem
- Posty: 4072
- Dołączył: 02 maja 2011, 17:08
-
Dziękuję ci ślicznie za inf. Cały czas spoglądam w twój artykuł i czytam po kilka razy , naprawdę ułatwia to sprawę : Ale jeszcze dużo mnie ciekawi i zastanawia - boje się popełnić błędu
Jutro chcę jechać po te makro i mikro i po nawozy
Mam akwarium 99cm szerokie na 39x39 czy możesz mi podpowiedzieć czy światło bo na tym nie znam się morze byc 0,61W/litr. ..... gdzieś wyczytalam w internecie ..... czy mi to pasuję ?
- Mój filtr zewnętrzny EHEIM profesio.. stał 2 lata jest umyty , czy mogę go użyć ponownie ? czy wszystko na nowe wymienić ,
i I ostatnie pytanko mam skałę 16kg czy mi akwarium nie pęknie jak to zabezpieczyć ten ciężar szukam na Forum a nigdzie nie piszą albo ja nie widzę
-
qeenie
●
- Początkujący
- Posty: 8
- Dołączył: 25 lut 2012, 15:07
- Miasto: Berlin
Jeśli decydujesz się na CO2 i nawożenie w przyszłości mako i mikro to 0,6 jest w miarę bezpieczną granicą. Więcej o oświetleniu poczytasz w dziale Artykuły i porady.
Co do filtra to jest ok. jeśli jest tam węgiel już używany, to go już usuń, a wszystko inne można powtórnie używać.
Co do skały do oczywiście akwarium wytrzyma, ale daj pod nią kawałek styropianu, a dookoła już podłoże. To zamortyzuje skałę.
-
Godween
●
- Z dużym doświadczeniem
- Posty: 4072
- Dołączył: 02 maja 2011, 17:08
-
Godween napisał(a):Chciałem podjąć teraz kwestię potasu stosowanego od początku życia akwarium, o czym rzeczywiście można tu i ówdzie przeczytać i co wielu z nas na starcie robi. Czy rzeczywiście jest to konieczne? A jeśli tak to w jakim kontekście? Zacytuje teraz dwie bardzo ciekawe wypowiedzi - spostrzeżenia Kadazana z innego wątku, konkretnie z tego: http://www.roslinyakwariowe.pl/forum/viewto ... ht=#280192Kadazan napisał: Potas podaje się wyłącznie przy starcie na podłożu ADA lub w momencie, gdy mamy pewność, że zastosowane podłoże zawiera zapas azotu i fosforu. Zwykły żwir nie zawiera azotu i fosforu. W takim przypadku dozowanie tylko potasu daje więcej szkód niż pożytku.Dozowanie tylko potasu wymyśliła ADA, aby dostosować nawożenie do specyfiki ich podłoży. Amazonia ma dużo organiki, która utlenia się do NO3 oraz fosforu. Brakuje potasu, stąd pomysł na Brighty K. Niestety, na forach pojawiła się tendencja do przenoszenia sposobu nawożenia z adowskiego na akwaria na innych podłożach. To prowadzi do kłopotów, np. przenawożenia potasem. W przypadku ziemi pod żwirem mamy prawo założyć, że makroelementów jest sporo, a pierwszym, którego zabraknie jest węgiel. Wówczas proponuję dwie linie nawożenia: a) akwarium słabo oświetlone i bez CO2 - nie podajemy żadnych nawozów, rośliny nawożone przez korzenie i metabolity ryb. b) akwarium średnio lub mocno oświetlone i podajemy CO2 - małe dawki ogólnego makro lub EI.Myślę, że warto to przemyśleć, bo dużo w tym może być racji, przy rozpędzaniu świezego zbiornika.
To znaczy, że kiedy należy zacząć podawać potas?
-
Dante
●
- Poznaje temat
- Posty: 104
- Dołączył: 14 sie 2011, 18:58
Dziękuje za odp ... światło kupiłam : TROCAL-de Luxe SPECIAL-PLANT LICHT FUR AQUARIEN 30 W , DENNERLE i druga a środki to : EASY LIFE EASYCARBIO , EASY LIFE FIUSSIGES FILTERMEDIUM ,AquaSafe, Bactozym , PlantaStart , i nawóz pod żwirek to CompleteSubstrate Tetra plant ... czy coś mi jeszcze brakuje ??? , CO2 za miesiąc planuję a teraz zabieram się do pracy kamienie ugotuję i korzenie , a czy granit i marmur mogę mieć w akwarium ???( ja tak tu pytam o wszystko jak robię jakiś kłopot to proszę mi napisać i z góry przepraszam ) Pozdrawiam Cieplutko
-
qeenie
●
- Początkujący
- Posty: 8
- Dołączył: 25 lut 2012, 15:07
- Miasto: Berlin
granit i marmur nie wpływa na właściwości chemiczne wody ,a więc tak.
-
Artur Wrocław
●
- Aktywny użytkownik
- Posty: 577
- Dołączył: 01 lis 2010, 00:06
- Miasto: Wrocław
-
qeenie
●
- Początkujący
- Posty: 8
- Dołączył: 25 lut 2012, 15:07
- Miasto: Berlin
Mam pytanie koledzy bo też jestem przygotowany do restartu tylko na rośliny czekam za RA
I mam parę pytani.
Zabieram wodę z starego akwarium i filtry podłoże będzie nowe zwykły bazalt.
Świecić będę 6 godzin od początku i zwiększał co tydzień o 1 godzinne.
I tu pytania będę nawoził nawozami AQUA-ART makro,potas,ferro+
i chcę podawać codziennie
Potas 3ml i makro 2ml
ferro1ml
Akwarium 200ml oświetlenie 0,6w podmiany co tydzień nie wiem ile litrów podmieniać ?
i czy mogę tak nawozić czy wszystko będzie dobrze ?
Roślin będzie bardzo dużo na stracie co2 będzie 24/7 póki nie kupie elektrozaworu pozdrawiam.
-
Damian92
●
- Zainteresowany tematem
- Posty: 296
- Dołączył: 13 lip 2010, 20:53
- Miasto: Wyszków
Nawożenie AA znakomicie przemyślałeś, jest to podobne do wyniku prób i błędów autora jednego z wątków nt. nawożenia tą linią w podobnym akwa.
http://www.roslinyakwariowe.pl/forum/viewto ... ht=#279219
PG wydają się być stężone. Ale oczywiście nawożenie makro zacznij dopiero po paru tygodniach, w których podmieniaj wodę początkowo dużo (patrz początek wątku), a potem 25....30% co tydzień wg zalecenia linii nawozów PG AA. Na końcu mikro, bądź samo ferro. Jestem zwolennikiem wyłączania CO2 na noc. Szczególnie gdyby zaistniała sytuacja kh poniżej 5 st (skoki ph), ale to osobny trudny rozdział.
-
Godween
●
- Z dużym doświadczeniem
- Posty: 4072
- Dołączył: 02 maja 2011, 17:08
-
Godween napisał(a):Nawożenie AA znakomicie przemyślałeś, jest to podobne do wyniku prób i błędów autora jednego z wątków nt. nawożenia tą linią w podobnym akwa. http://www.roslinyakwariowe.pl/forum/viewto ... ht=#279219PG wydają się być stężone. Ale oczywiście nawożenie makro zacznij dopiero po paru tygodniach, w których podmieniaj wodę początkowo dużo (patrz początek wątku), a potem 25....30% co tydzień wg zalecenia linii nawozów PG AA. Na końcu mikro, bądź samo ferro. Jestem zwolennikiem wyłączania CO2 na noc.
Kolego od razu mnie rozgryzłeś Danio mi pomógł i bardzo wzoruje się na jego akwarium zobaczymy rezultat pochwała mu się należy jest bardzo w porządku.
Makro czyli 2,3,4 tyg? muszę wiedzieć dokładnie żeby było wszystko idealnie
Same ferro będzie po ilu tygodniach gdzieś ?
Potas rozumiem lać od początku
-
Damian92
●
- Zainteresowany tematem
- Posty: 296
- Dołączył: 13 lip 2010, 20:53
- Miasto: Wyszków
Z tym potasem to można poczekać aż do całego makro (patrz radę Kadazana parę postów wyżej), chyba że masz Amazonię. Myślę, że to zależy od podłoża, jak masz jałowe (np. żwir) to od razu, nawet od drugiego tygodnia (nie ma tu idealnych zasad - ogólne tak). Danio z podanego linku pomija mikro na rzecz samego Ferro, w którym co prawda jest też śladowe mikro, ale proponowałbym jednak lać do podmienianej wody RO Micro PG wg zaleceń producenta, a Ferro od czasu do czasu, nie codziennie - to moja osobista rada. Kiedy zacząć? Ogólnie jak zauważymy pierwsze oznaki chlorozy - też zależy to od podłoża. Ale tak ok. kilku tygodni od startu. Powoli, bo wysyp glonów może nastąpić po większym podaniu mikro.
Jeśli już jestem przy zielonym pyle na szybach, takim powiedzmy już poważniejszym, to przyczyny mogą być m.in. takie:
-zbyt duże mikro (ferro) albo
-zbyt słabe CO2 przy dużym świetle i nawożeniu (dotyczy to też zbyt słabej cyrkulacji wody) albo
-zbyt wysokie azotany, a małe fosforany w kolumnie wody
lub in.
Ciekawy sposób na diagnozę podaje AdamW w jednym z wątków
http://www.roslinyakwariowe.pl/forum/viewto ... highlight=
AdamW napisał:
"Co do pyłu to uważam, że pojawia się z dwóch przyczyn: brak co2 przy silnym świetle i przedawkowanie mikro. Ja postępuję w ten sposób: kiedy pojawia się pył to ścieram szyby ścierką płukaną w wiadrze z czystą wodą. Następnie aplikuje jeszcze większą ! dawkę mikro (niby wbrew logice), i patrzę co będzie się działo. Jeśli pył atakuje jeszcze zacieklej to wiadomo, że mikro - ostra podmiana i wolne od mikro na 3, może 4 dni. Nastepnie powoli wprowadzam mikro".
-
Godween
●
- Z dużym doświadczeniem
- Posty: 4072
- Dołączył: 02 maja 2011, 17:08
-
Dante napisał(a): To znaczy, że kiedy należy zacząć podawać potas?
j.w. - zależy od podłoża. Jak jałowe to razem z makro po tygodniu, dwóch.
-
Godween
●
- Z dużym doświadczeniem
- Posty: 4072
- Dołączył: 02 maja 2011, 17:08
-
qeenie napisał(a): światło kupiłam : TROCAL-de Luxe SPECIAL-PLANT LICHT FUR AQUARIEN 30 W , DENNERLE i druga a środki to : EASY LIFE EASYCARBIO , EASY LIFE FIUSSIGES FILTERMEDIUM ,AquaSafe, Bactozym , PlantaStart , i nawóz pod żwirek to CompleteSubstrate Tetra plant ... czy coś mi jeszcze brakuje ??? , CO2 za miesiąc
CompleteSubstrate Tetra plant - to już gotowe podłoże bogate w mikroelementy oczywiście na jakiś tam czas, ale w połączeniu z tabletkami PlantaStart może stworzyć bombę kaloryczną, wstrzymałbym się z tymi tabletkami na później, a pomyślał o jakimś nawozie makro do słupa wody.
-
Godween
●
- Z dużym doświadczeniem
- Posty: 4072
- Dołączył: 02 maja 2011, 17:08
-
Fajna metoda z diagnozą tego pyłu na szybie (AdamW), muszę wypróbować jak się pojawi, na razie jest dobrze.
-
Gazda
●
- Poznaje temat
- Posty: 89
- Dołączył: 26 cze 2011, 19:53
- Miasto: SKAWINA
Godween napisał(a):Z tym potasem to można poczekać aż do całego makro (patrz radę Kadazana parę postów wyżej), chyba że masz Amazonię. Myślę, że to zależy od podłoża, jak masz jałowe (np. żwir) to od razu, nawet od drugiego tygodnia (nie ma tu idealnych zasad - ogólne tak). Danio z podanego linku pomija mikro na rzecz samego Ferro, w którym co prawda jest też śladowe mikro, ale proponowałbym jednak lać do podmienianej wody RO Micro PG wg zaleceń producenta, a Ferro od czasu do czasu, nie codziennie - to moja osobista rada. Kiedy zacząć? Ogólnie jak zauważymy pierwsze oznaki chlorozy - też zależy to od podłoża. Ale tak ok. kilku tygodni od startu. Powoli, bo wysyp glonów może nastąpić po większym podaniu mikro. Jeśli już jestem przy zielonym pyle na szybach, takim powiedzmy już poważniejszym, to przyczyny mogą być m.in. takie: -zbyt duże mikro (ferro) albo -zbyt słabe CO2 przy dużym świetle i nawożeniu (dotyczy to też zbyt słabej cyrkulacji wody) albo -zbyt wysokie azotany, a małe fosforany w kolumnie wody lub in. Ciekawy sposób na diagnozę podaje AdamW w jednym z wątków http://www.roslinyakwariowe.pl/forum/viewto ... highlight=AdamW napisał: "Co do pyłu to uważam, że pojawia się z dwóch przyczyn: brak co2 przy silnym świetle i przedawkowanie mikro. Ja postępuję w ten sposób: kiedy pojawia się pył to ścieram szyby ścierką płukaną w wiadrze z czystą wodą. Następnie aplikuje jeszcze większą ! dawkę mikro (niby wbrew logice), i patrzę co będzie się działo. Jeśli pył atakuje jeszcze zacieklej to wiadomo, że mikro - ostra podmiana i wolne od mikro na 3, może 4 dni. Nastepnie powoli wprowadzam mikro".
Czyli tak :
Potas lać po tygodniu bo mam podłoże sam bazalt ja chcę tylko slupem wody nawozić nić w podłożu .
Makro i feroo+ dopiero po 2,3 tygodniach jak myślisz ? będę lał same ferro , spróbuje metody danio może później mikro zakupie.
-
Damian92
●
- Zainteresowany tematem
- Posty: 296
- Dołączył: 13 lip 2010, 20:53
- Miasto: Wyszków
W takim wypadku dozowałbym już całe makro od drugiego tygodnia, nie sam potas. Potem ferro, bo jest to mikroelement. Jak chcesz sprawdzonej metody Danio to możesz u siebie ją wypróbować. Czemu nie...
-
Godween
●
- Z dużym doświadczeniem
- Posty: 4072
- Dołączył: 02 maja 2011, 17:08
-
Z tym potasem to można poczekać aż do całego makro (patrz radę Kadazana parę postów wyżej), chyba że masz Amazonię. Myślę, że to zależy od podłoża, jak masz jałowe (np. żwir) to od razu, nawet od drugiego tygodnia (nie ma tu idealnych zasad - ogólne tak). Danio z podanego linku pomija mikro na rzecz samego Ferro, w którym co prawda jest też śladowe mikro, ale proponowałbym jednak lać do podmienianej wody RO Micro PG wg zaleceń producenta, a Ferro od czasu do czasu, nie codziennie - to moja osobista rada. Kiedy zacząć? Ogólnie jak zauważymy pierwsze oznaki chlorozy - też zależy to od podłoża. Ale tak ok. kilku tygodni od startu. Powoli, bo wysyp glonów może nastąpić po większym podaniu mikro. Jeśli już jestem przy zielonym pyle na szybach, takim powiedzmy już poważniejszym, to przyczyny mogą być m.in. takie: -zbyt duże mikro (ferro) albo -zbyt słabe CO2 przy dużym świetle i nawożeniu (dotyczy to też zbyt słabej cyrkulacji wody) albo -zbyt wysokie azotany, a małe fosforany w kolumnie wody lub in.
Też mam problem z tym pyłem , ścieram co drugi dzień. I nie wiem Czy to wina micro ? Dolewam co Tydzień przy podmianie, 50% mniej niż zaleca producent , tyle że do kranowy .Dzisiaj odłączyłem jedna świetlówkę bo byłem przekonany ze za silne światło( 0.76W/l) , chodź nie wiem czy to wina światła.Wrócić do poprzedniej formy oświetlenia i coś zrobić z micro , czy porostu zostawić tak jak jest bez tej świetlówki i zobaczyć co będzie się działo?. Rośliny rosną zdrowo , parametry w normie , cyrkulacja ok, co2 na maksa.
-
Tomkiewicz89
●
- Zainteresowany tematem
- Posty: 223
- Dołączył: 02 sty 2012, 21:52
- Miasto: Tomaszow Mazowiecki
-
Pytanie do praktykantów ciemnego startu o spostrzeżenia.
Wyświetlenia: 3959 | Odpowiedzi: 0
czytaj więcej...
-
Akwarium 240l
O świetlenie retrofit 2xplant, 1xsunny świece 8godz 1xplant i 1xsunny
P odłoże aqua substrat II
B utla CO2 12godz po 3b/sec
F iltracja unimax 250 chodzi 24h
P odmiany raz w tygodni...
Wyświetlenia: 7459 | Odpowiedzi: 25
czytaj więcej...
-
Witam, wystartowalem :
- akwarium 112l - 80x35x40
- światlo - 4x24w t5
( świetlowki : plant nie wiem ile k, 10000k, 2x6500k )
- filtr - JBL e900 ( ceramika i biowklad )
- skimmer eheim350
- grzalka ...
Wyświetlenia: 23305 | Odpowiedzi: 204
czytaj więcej...
-
Zapraszamy do dzielenia się doświadczeniami nt. suchego startu akwarium.
Czym jest suchy start akwarium?
Suchy start polega na uprawie emersyjnej roślin w pierwszych miesiącach życia akwarium. Poz...
Wyświetlenia: 23187 | Odpowiedzi: 27
czytaj więcej...
-
Czy ktoś ma doświadczenia z tą piękną, ale bardzo wymagającą rośliną trawnikową. Jeśli tak to proszę o podzielenie się informacjami, zwłaszcza z sadzeniem i warunkami aklimatyzacji, która podobno jest...
Wyświetlenia: 33886 | Odpowiedzi: 64
czytaj więcej...
-
Witam, najpierw opisze sytuacje, a potem pytania: Założyłem w czw nowe akwarium (bardziej przenosiny starej obsady i flory do nowego), akwarium niestety nie dojrzewało, bo nie miałbym gdzie trzymać ob...
Wyświetlenia: 931 | Odpowiedzi: 4
czytaj więcej...
-
Witam serdecznie!
To mój pierwszy post na forum. Jestem początkującym akwarystą, zacząłem od 54l zupełnie amatorsko, na żwirze, bez substratu itp. Po dwóch miesiącach wszystko ładnie rośnie, nawet sp...
Wyświetlenia: 2170 | Odpowiedzi: 15
czytaj więcej...
-
IMG_20141108_182033.jpg IMG_20141108_182033.jpg witam
na początek dodam że zaczynam dopiero swoją przygodę z akwarium:)
więc sytuacja wygląda tak:
akwa-30l
oświetlenie- led 6W
jest to typowy ze...
Wyświetlenia: 2053 | Odpowiedzi: 8
czytaj więcej...
-
Witam
Wystartowałem akwarium z tzw. "suchym startem" i roślinki rosną powoli.
Tak sie zastanawiam, czy przy tym sposobie tez należy przycinać rośliny? Mam zaflancowanego małego heńka i nie wiem czy ...
Wyświetlenia: 959 | Odpowiedzi: 2
czytaj więcej...
|
|