Jeśli mogę .... 1 strona, 1 post Pobór prądu (Pi razy oko z P=U*I) Obecnie: ((2.8V x 0.36A) * 28[25led + 4 drivery]) * 1.05 [straty na zasilaczu] = ok 30WATT !!! Maksymalnie: ((3.1V x 1.5A) * 28[25led + 4 drivery]) * 1.05 [straty na zasilaczu] = ok 140WATT Wrażenia z użytkowania Po krótkim użytkowaniu okazało się, że wszystko zrobiłem na zapas Radiator praktycznie w ogóle się nie grzeje. Obecnie działam w zasadzie na minimalnym napięciu ledów (0.36A). Rośliny ładnie rosną. Czerwone rośliny ładnie się wybarwiają i nie mam problemu z glonami.
-
matu
●
- Z dużym doświadczeniem
- Posty: 3539
- Dołączył: 13 paź 2012, 23:17
- Miasto: Gdańsk
ariusz napisał(a):Świetna robota gratulacje , mam pytanie czy te diody się nadają Cree XLamp XT-E Warm White 3000K 20mm XTE LED Light 2.85Vdc 350mA-1500mA Cree XP-E R3 White 6000K-6300K / 5000K-5300K Led Chip 20MM 3.2-3.6V 350-1000MA 1W-3W Cree XP-E R2 Cool White 8000-10000K Led Chip 20MM 3.2-3.6V 350-1000MA
Nie wiem, mam trochę inną konfigurację bo mam diody Royal Blue i Red i do tego zimne ledy jako uzupełnienie. Taką konfigurację mogę polecić, ponieważ wszystko bardzo dobrze rośnie Są to barwy jak najbardziej zbliżone do tych fal, które rośliny podobno wykorzystują do fotosyntezy w największej ilości. Mariusz aakwa napisał(a):Witam Super robota i gratulacje właśnie robię restart i nową aranżację akwarium 240l i mam zamiar zrobienia takiego oświetlenia. Mam pytanie wiem że oświetlenie miałeś od początku akwarium . Czy przy starcie świeciłeś pełną mocą oświetlenia ? Czy masz jakieś aktualne zdjęcia baniaczka i jak oświetlenie się spisuje na dzień dzisiejszy .
Dalej jestem bardzo zadowolony. Nic od tamtej pory nie zmieniałem, nie używam w ogóle CO2 a nawożę tylko raz na tydzień 30ml TPN+. Baniak strasznie zarasta i mimo tego że mam aksolotle, które jak sobie coś umyślą to potrafią nieźle zniszczyć i poprzestawiać rośliny (mają po 32cm i uwielbiają się chować w roślinach), to wszystko rośnie bardzo fajnie. Postaram się zrobić jutro fotki i wrzucić (chociaż już kilka razy tak pisałem i zawsze mi coś wypada, ale może tym razem się uda - jak coś to mi przypomnij). Płytki z ledów nie rdzewieją mimo, że są niezabezpieczone, a o to się bałem - możliwe, że dzięki otworom w tylnej części pokrywy, które zmniejszają wilgotność wewnątrz. Przy starcie świeciłem mniej o 10h. Teraz świecę od 12:30 do 20:30
-
nykaz
●
- Poznaje temat
- Posty: 94
- Dołączył: 05 lip 2013, 21:19
-
-
nykaz
●
- Poznaje temat
- Posty: 94
- Dołączył: 05 lip 2013, 21:19
-
Często pytacie mnie przez PW skąd mam diody, bo te które podałem w opisie są niedostępne. Wg mnie najważniejsze są białe i czerwone, aby były jak najlepiej dopasowane widmami do tego wykresu (niebieska linia): Ja mam 450nm (niebieskie) i 625 (czerwone) - czyli blisko górnych wartości na wykresie, ale np w przypadku czerwonych mogłoby być lepiej bo trochę brakuje do górnych wartości. Tutaj orientacyjny wykres z widmami popularnych nazewnictw ledów: Odcień pozostałych diod jest dobrany bardziej pod kątem estetyki akwarium (żeby nie było ani zbyt sterylnie, ani zbyt różowo).
-
nykaz
●
- Poznaje temat
- Posty: 94
- Dołączył: 05 lip 2013, 21:19
-
Czy diody z tego linku: http://www.aliexpress.com/item/Freeship ... 63357.htmlsą tymi, których Ty użyłeś do budowy pokrywy? Po 15$ jest 10 sztuk (z wysyłką). Wychodzi około 4,8zł za sztukę. Jedynie trzeba czekać 2-3 tygodnie. Pytanie tylko czy te się nadadzą?
-
inctomek
●
- Początkujący
- Posty: 39
- Dołączył: 30 cze 2010, 10:04
- Miasto: Lublin
inctomek napisał(a):Czy diody z tego linku: http://www.aliexpress.com/item/Freeship ... 63357.htmlsą tymi, których Ty użyłeś do budowy pokrywy? Po 15$ jest 10 sztuk (z wysyłką). Wychodzi około 4,8zł za sztukę. Jedynie trzeba czekać 2-3 tygodnie. Pytanie tylko czy te się nadadzą?
Myślę, że spokojnie ja mam BIN 1D0, czyli powinny mieć wg specyfikacji gdzieś od 6200K do 6500K i do tego R4. Te z linka są R5, czyli dają minimalnie więcej lumenów przy takim samym poborze energii (jak robiłem lampkę nie mogłem nigdzie dostać R5 - chociaż różnica i tak jest w sumie minimalna - do 5% przy większych natężeniach prądu).
-
nykaz
●
- Poznaje temat
- Posty: 94
- Dołączył: 05 lip 2013, 21:19
-
Jeśli można to proszę o radę. Planuje wykonanie oświetlenia bazując na opisanej w tym wątku belce. Akwarium będzie mieć wielkość 100x45x45. Chciałbym wykonać (jak zresztą wielu innych użytkowników) to na wzór ADA AquaSky z plexi. Materiały jakich chciałbym użyć to: 1) 14 x Cree XP-G2 R5-1A 6000- 6500K ( http://www.aliexpress.com/item/Freeship ... 63357.html) 2) 3-4 x Cree XP-E R3 1-3W Red ( http://www.aliexpress.com/item/10pcs-X- ... 09801.html) 3) 3-4 x Cree XP-E R3 1-3W Blue ( http://www.aliexpress.com/item/10pcs-X- ... 09801.html) 4) Radiator P3698 15x150mm o długości 90 cm (taki jak tutaj https://www.piekarz.pl/?item=40733) 5) Klej Thermopox I teraz prośba o dopasowanie reszty. Nie zależy mi na płynnym starcie (imitowaniu wchodu i zachodu słońca), ale chciałbym mieć kontrolę nad włączaniem i wyłączaniem diod niebieskich i czerwonych (czyli trzeba je podłączyć pod oddzielne układy). Chciałbym mieć takie układy: - driver dla 3-4 x Cree XPE Royal Blue - driver dla 3-4 x Cree XPE Red - driver dla 14 x Cree XPG2 Z tego co wyczytałem potrzebne mi są drivery i zasilacze. *) Jeśli nie chcę płynnego startu to wystarczą mi analogowe? O jakich parametrach będą dobre? *) Do tego zasilacze? Też 3 czy można kilka driverów podłączyć do jednego? Te diody mogą podobno świecić z różną intensywnością w zależności od natężenia/napięcia prądu. W jakich widełkach poruszać się aby mieć później możliwość zwiększenia siły światła? I jeszcze kwestia budowy. Czy drivery są poza akwarium (np. w szafce)? Czyli od belki wychodzą 3 przewody i idą do szafki i tam jest wszystko połączone? Które elementy trzeba zabezpieczyć przed wilgocią. Ja planuję całą elektronikę oddzielić jakąś cienką warstwą plexi (np. 2mm, schemat w załączniku) i uszczelnić jakimiś uszczelkami (taką poradę otrzymałem). Chciałbym wyrobić się w 150zł (oczywiście nie licząc kosztów ledów i radiatora). P.S. Z elektroniką nie jestem "za pan brat", choć coś tam już trochę lutowałem i dłubałem przy żyrandolach (ale to zupełnie co innego).
- Załączniki
-
-
-
inctomek
●
- Początkujący
- Posty: 39
- Dołączył: 30 cze 2010, 10:04
- Miasto: Lublin
Hej, Nie uważam się za jakiegoś specjalistę w tej dziedzinę, ale:
- Z tego co kiedyś czytałem plexi (i czasami szkło) potrafi pochłonąć sporo cennych zakresów światła. Gdzieś kiedyś czytałem artykuł na ten temat (w google coś w stylu "Infrared and Ultraviolet Transmission plexiglass glass) i po lekturze zdecydowałem, że nie będę robił szyby (takie były pierwsze założenia). Jak ma być już jakaś szybka to polecali plexi/szyby, które stosuje się w solariach - podobno są dość drogie.
- Jak nie zależy ci na regulacji zasilacze mogą być dowolne (ja do kolorowyc diod mam takie zwykły do laptopa). Jedyne warunki jakie musisz spełnić to założenie (w zaokrągleniu, dokładne wartości są w specyfikacji diod) ok 3V na diodę i każdy driver. Czyli jak chcesz mieć 10diod + 1 driver powinieneś mieć zasilacz ~ 33V. Równie dobrze możesz podpiąć 3 drivery pod jeden zasilacz, byle tylko miał odpowiednią moc w watach a to zależy m.in na jaki prąd będziesz miał ustawione drivery na ledy (0 - 1500mA) - ja mam ~350mA. Nie musisz mieć regulacji na zasilaczu. Za regulację odpowiadają drivery, a tak się składa, że zasilacz MeanWell, który mam ma już go w sobie wbudowanego. W uproszczeniu driver powoduje, że zwykły zasilacz stałonapięciowy(V) zamienia się w stałoprądowy (mA). Czyli jak będziesz miał zasilacz stałoprądowy nie potrzebujesz już żadnego drivera, a jak taki zwykły (np. jak w laptopie) - potrzebujesz. 95% driverów ma w sobie PWM, który w przyszłości możesz zastosować do regulacji jasności (świt zmierzch itp) oraz zworki lub pokrętło którym ustawiasz prąd (najczęściej 250 do 1500mA)
- Ja mam jeden zasilacz MeanWell z wbudowanym driverem do białych ledów i do niego mam bezpośrednio podpięte ledy oraz jeden zwykły zasilacz komputerowy z trzema driverami osobno na czerwone / osobno na niebieskie / i na dzienno-nocne (kilka sztuk białych). NA tych driverach mam zworki i nimi mogę ustawiać skokowo prąd (są też takie z pokrętłami). MeanWell ma za to płynną regulację.
- Co do wyboru początkowego natężenia prądu na jakich mają działać ledy to powinieneś zacząć od ~360mA. To jest napięcie na którym diody mają największą trwałość i przy którym mają najlepszy stosunek wydajności. Jak zwiększysz je do 720mA to diody będą brały dwa razy więcej watt, ale wcale nie dadzą już 2x więcej światła. Im więcej kręcisz tym szybciej ten stosunek spada, zmniejsza się żywotność diod i diody więcej się grzeją. Mimo tego diody Cree spokojnie potrafią chodzić na największych możliwych napięciach. 360mA to natężenie na którym diody ledwo co się grzeją.
- Wszystkie drivery i zasilacze mam w szafce, ponieważ się grzeją i tutaj już nie ma wybacz jak trafiłoby się jakieś zwarcie - moim zdaniem lepiej nie ryzykować. Albo trzeba je bardzo dobrze zabezpieczyć przed wilgocią, albo mieć poza lampą. Co do diod ja mam je niezabezpieczone chyba już ponad rok i żadnych negatywnych efektów nie zauważyłem - już szybciej zaczyna mi miejscami brać radiator - a diody nic, może dlatego że się minimalnie grzeją i wilgoć na nich nie zostaje. Ważne jest żeby zrobić to tak, żeby przypadkiem żadny kabel nie dostał się do wody (dlatego mam spinki jakby przypadkiem THERMOPOX nie zadziałał i coś zechciało się odkleić).
BTW: zdjęcie z pierwszego posta średnio oddaje prawdziwe kolory akwarium (słaby ze mnie fotograf póki co). W rzeczywistości coś bliżej tego:
-
nykaz
●
- Poznaje temat
- Posty: 94
- Dołączył: 05 lip 2013, 21:19
-
Dziękuję za szczegółowe wskazówki nykaz. Dużo mi to rozjaśniło i zastosuję się do tego. Pewnie będę Cię jeszcze męczyć o zdjęcie podłączonych driverów, ale to dopiero jak pozbieram wszystko co potrzebne do budowy. Jeszcze tylko pytanie - piszesz, że nie zabezpieczasz diod. Czyli luty z kabli łączących diody nie są zabezpieczone, dobrze rozumiem? Jeszcze odnośnie silikonowania diod, o którym wspominałeś. Czy u Ciebie jest tak jak na załączonym obrazku (strzałkami zaznaczyłem miejsca które są silikonowane)? Czy luty też można zalać silikonem? Co do opasek, to ze względu na to, że będzie to akwarium otwarte nie mogę pozwolić sobie na tego typu zabezpieczenia. Pytanie czy można to w jakiś inny sposób zabezpieczyć? Np. zasilikonować w około diody, albo wykorzystać małe wkręty i dokręcić brzegi płytki do radiatora? A tak poza tym, to świetnie wygląda to akwarium. Nic tylko pozazdrościć!
-
inctomek
●
- Początkujący
- Posty: 39
- Dołączył: 30 cze 2010, 10:04
- Miasto: Lublin
Dobrze liczę - twoim zasilaczem impulsowym MeanWell ELN-60-48P 48V/1.3A można zasilić maksymalnie 16 diod (bo ma już wbudowany driver i mogę to policzyć jako 48V/3V co daje 16)? Jak podłączę 14 diod to również będzie wszystko działać jak należy?
-
inctomek
●
- Początkujący
- Posty: 39
- Dołączył: 30 cze 2010, 10:04
- Miasto: Lublin
Dzięki Tak, dobrze zaznaczyłeś, silikonowałem delikatnie wszystkie ranty diody (wszystkie cztery), chociaż z perspektywy czasu myślę, że obeszłoby się bez tego. W sumie można wszystko zalać silikonem. Ja chciałem zalać to materiałem o nazwie plasti dip - wtedy dodatkowo by to fajnie wyglądało (guma w sprayu lub w puszce) - mam go na tylnej szybie w akwarium zamiast tła i spisuje się świetnie. Dobrze liczę - twoim zasilaczem impulsowym MeanWell ELN-60-48P 48V/1.3A można zasilić maksymalnie 16 diod (bo ma już wbudowany driver i mogę to policzyć jako 48V/3V co daje 16)? Jak podłączę 14 diod to również będzie wszystko działać jak należy?
Meanwell potrafi dać trochę więcej, wg specyfikacji 43.2 ~ 52.8V (ustawia się pokrętłem) i potrafi wtedy dać 1300mA. Ja mam 13 diod, ale wielu akwarystów ma na nim 14 a nawet 15. I wtedy dla tych diod możesz regulować pełny zakres do 1300mA. Nie chciałem męczyć zasilacza. Jest możliwość podłączenia np. 2X większej ilości diod na takim zasilaczu. Wystarczy, że zrobisz dwie, równolegle podłączone do siebie nitki z diodami i wtedy natężenie prądu na diodach dzieli się na 2. Czyli jak zasilacz będziesz miał ustawiony na 720mA to każda dioda dostanie po 360mA. Musisz tylko pamiętać żeby nitki miały po tyle samo diod w szeregu. Jak chcesz 3 nitki to przy zasilaczu rozkręconym na 1500mA każda dioda dostanie 500mA itd. Napięcie 3V na diode, które ci dałem jest zaokrągleniem - zawsze lepiej mieć trochę zapasu. Dokładne napięcia masz w specyfikacji diody i zależą one na jakim natężeniu diody będą pracować (może być nawet od 2.8V do 3.3V na diodę). Jak masz mniej diod i nadmiar napięcia to driver sam obniży napięcie, ale duża różnica nie jest zalecana bo wtedy drivery się mocno grzeją (nie jestem elektronikiem, ale w skrócie nadmiar zamieniany jest w ciepło).
-
nykaz
●
- Poznaje temat
- Posty: 94
- Dołączył: 05 lip 2013, 21:19
-
Jeszcze jedna, ważna rzecz. Diody typu RED i BLUE często mają dużo mniejsze maksymalne natężenia prądu z jakimi mogą pracować. Trzeba poczytać, żeby się nie spalić przypadkowo diod, dlatego wygodnie jest mieć dla nich osobne drivery
-
nykaz
●
- Poznaje temat
- Posty: 94
- Dołączył: 05 lip 2013, 21:19
-
est możliwość podłączenia np. 2X większej ilości diod na takim zasilaczu. Wystarczy, że zrobisz dwie, równolegle podłączone do siebie nitki z diodami i wtedy natężenie prądu na diodach dzieli się na 2. Czyli jak zasilacz będziesz miał ustawiony na 720mA to każda dioda dostanie po 360mA. Musisz tylko pamiętać żeby nitki miały po tyle samo diod w szeregu. Jak chcesz 3 nitki to przy zasilaczu rozkręconym na 1500mA każda dioda dostanie 500mA itd.
Taich rozwiązań nie polecałbym przy driverach. Jak padnie jedna dioda w szeregu, cały prąd poleci na pozostałe nitki lub nitkę i się wszystko zacznie smażyć. Przy cree i prądzie jaki masz 350mA to jeszcze ujdzie, przy chińskich diodach to pewnie wszystko się rozleci gdy dioda 350mA (MAX) dostanie 700 czy 1050mA.
-
matu
●
- Z dużym doświadczeniem
- Posty: 3539
- Dołączył: 13 paź 2012, 23:17
- Miasto: Gdańsk
matu napisał(a):Taich rozwiązań nie polecałbym przy driverach. Jak padnie jedna dioda w szeregu, cały prąd poleci na pozostałe nitki lub nitkę i się wszystko zacznie smażyć. Przy cree i prądzie jaki masz 350mA to jeszcze ujdzie, przy chińskich diodach to pewnie wszystko się rozleci gdy dioda 350mA (MAX) dostanie 700 czy 1050mA.
Co racja to racja Ale w sumie jak padnie cała jedna nitka to prędzej czy później ktoś to zauważy, a tak jak mówisz tym diodom nie powinno się nic stać jeśli przez chwilę pójdą na 700 a nie 350mA, ale to też zależy od chłodzenia.
-
nykaz
●
- Poznaje temat
- Posty: 94
- Dołączył: 05 lip 2013, 21:19
-
Jak uważacie - na akwarium 100x45x45 lepiej dać 3 czy 4 pary Royal Blue/Red?
-
inctomek
●
- Początkujący
- Posty: 39
- Dołączył: 30 cze 2010, 10:04
- Miasto: Lublin
Tak, mój. Im więcej ledów, tym bardziej równomierne światło. Z drugiej strony trzeba to światło później zrównoważyć białymi ledami. Ja bym dał 4 - zawsze można je puścić na mniejszym natężeniu i będzie ładniej wyglądało.
-
nykaz
●
- Poznaje temat
- Posty: 94
- Dołączył: 05 lip 2013, 21:19
-
Mam jeszcze pytanie o wysokość zawieszenia tych ledów nad powierzchnią wody. W Ada AquaSky 601 i 602 wysokość lampy to 12 cm (u mnie frez na nóżki będzie miał wysokość 10mm, czyli ledy koło 11 cm nad górą szyby). Czy według Was jest to dobra wysokość? Jak u Ciebie jest nykaz?
-
inctomek
●
- Początkujący
- Posty: 39
- Dołączył: 30 cze 2010, 10:04
- Miasto: Lublin
U mnie jest 7cm nad lustrem wody (moja lamp przesuwa się luźno i jak robię coś w akwarium po prostu przesuwam ją na sam tył). Myślę że te kilka centymetrów będzie miało niewielki wpływ - diody święcą kierunkowo i przebijają się dużo głębiej niż zwykłe świetlówki.
-
nykaz
●
- Poznaje temat
- Posty: 94
- Dołączył: 05 lip 2013, 21:19
-
-
Ave
Obecnie tuba LED 12w 50cm standardowa lampa pokrywy diversa. Czy wymiana na wrgb przyspieszy rozrost roślinek w 60l akwarium bez CO2 ? Roślinki ponoć proste nie wymagające:
Sagittaria Subulata
E...
Wyświetlenia: 532 | Odpowiedzi: 5
czytaj więcej...
-
Witam
Na horyzoncie belka Led która kiedyś chciałem robić a ostatecznie nie doszło do skutku.
1. Zasilacz 24V
2. Palabras leddimmer v6
3. Diody każda grupa danego spectrum jako osobna sekcja do ...
Wyświetlenia: 2503 | Odpowiedzi: 47
czytaj więcej...
-
Witajcie, przeszukuje forum jednak nigdzie nie mogę znaleść precyzyjnej odpowiedzi, mam akwarium 200 litrów (100cm x 40cm x 50cm) w którym mam dosłownie kilka Alternanthera reineckii mini które na ośw...
Wyświetlenia: 443 | Odpowiedzi: 3
czytaj więcej...
-
Witam serdecznie,
no piszę w sprawie swojego akwarium, takie nie za duże: szerokość - 72 cm , głębokość - 37cm, wysokość - 40cm, szkoło 5mm.
wszystko było ok do czasu aż wymieniłem swoje świetlówki 4...
Wyświetlenia: 722 | Odpowiedzi: 9
czytaj więcej...
-
Hej,
Na wstępie napisze, że wracam po kilku latach, chyba 6-7lat do akwarystyki i dużo się pozmieniało jeśli chodzi o oświetlenie, wypadłem z obiegu i potrzebuje dobrych rad. Szukam oświetlenia d...
Wyświetlenia: 616 | Odpowiedzi: 6
czytaj więcej...
-
Mam dwa akwaria o szerokości 50 i 30 cm jak poniżej. Pojawiła się myśl żeby zastąpić to jednym szkłem 80 cm (112L)
Nad większym akwa świeci obecnie Chihiros WRGB II Slim 45 na 76% co daje ~30lm/l . R...
Wyświetlenia: 880 | Odpowiedzi: 8
czytaj więcej...
-
Witam. Wpadłem na pomysł zbudowania belki 120cm.
Diody 1w EPISTAR lub EPILED 45mil 1. 50x 1W biała zimna, 6000-6500K
2. 25x 1W fullspectrum, 380-840nm
3. 15x 1W zielona 520nm
4. 10x 1W ROYAL BLUE, 440...
Wyświetlenia: 970 | Odpowiedzi: 17
czytaj więcej...
-
Cześć wszystkim. Kompletuje zestaw akwariowy i mam dyleamt z oświetlenie. Kostka 35x3535 - 41l. Wnętrze to dwa średnie korzenie i planuję kilka roślinek pokroju anubias, rotala, glossostigma, ludwigia...
Wyświetlenia: 518 | Odpowiedzi: 4
czytaj więcej...
-
Cześć,
Muszę zmodernizować oświetlenie w 530 litrowym akwarium (160cm dł, 60cm wys, 55cm gł). Do tej pory miałem 4x 80W T5. Akwarium holenderskie, gęsto obsadzone, CO2, nawożenie, itp.
Akwarium ma z...
Wyświetlenia: 551 | Odpowiedzi: 3
czytaj więcej...
-
Witam ma pytanie czy ta lampa ogarnie zbiornik 80x35x35 , akwarium ma być w stylu iwagumi, obsada roślina Micranthemum Monte Carlo.
Wyświetlenia: 476 | Odpowiedzi: 0
czytaj więcej...
|
|