Jesteś tutaj: SerwisForumTechnikaZakładanie akwarium


Wiercenie otworów w gotowym akwarium



Pytania techniczne i pomoc w doborze rozmiarów
szkła oraz osprzętu do akwarium.

Witam. Czy ktoś z was moi mili próbował wywiercić w gotowym akwarium otwór , tego typu wiertłami jak na zdjęciu?
Załączniki
Screenshot_2015-07-01-09-25-43.png



diego7504
Poznaje temat
 
Posty: 64

 



Proponuję szklarza choć powinny dać radę :)

Avatar użytkownika

maanieek
Poznaje temat
 
Posty: 90
Miasto: Ostrów Wielkopolski

Witam.
Znajomy wiercil otwory w akwa 300l pod sumpa, użył otwornicy diamentowej, byl przy tym bardzo ostrożny i udalo mu sie.



hibernakulus
Poznaje temat
 
Posty: 82

Z doświadczenia - zaczynasz wiercenie pod kątem stopniowo stawiając do pionu wkrętarkę. Unikniesz wtedy przesunięć otwornicy. Tak bynajmniej wieści się np. w gresie za pomocą tych otwornic jeśli nie ma się prowadzenia.

Avatar użytkownika

maanieek
Poznaje temat
 
Posty: 90
Miasto: Ostrów Wielkopolski

Witam,

ja bym sie nie odważył wiercić tymi wietrłami i zlecił to szklarzowi.
Pracowałem za granica w bardzo dużej firmie szklarskiej i drillowanie (wiercenie) w szkle nie jest łatwe. Po pierwsze od spodu szkło musi byc dobrze trzymane, żeby nie było żadnych napięć a wiercenie odbywa sie w strumieniu wody.

Poprostu pęknie tobie szkło

Avatar użytkownika

Mcj123
Zainteresowany tematem
 
Posty: 267
Miasto: Gdańsk

Tu się wszystko zgadza. Używając narzędzi DIY do ceramiki dobrze podkładać styropian. Niweluje wszelkie naprężenia i drgania. Można wtedy działać ręcznie. Oczywiście że szklarz zrobi robotę dobrze.

Avatar użytkownika

maanieek
Poznaje temat
 
Posty: 90
Miasto: Ostrów Wielkopolski

Panowie nie chodzi o to jak to zrobić bo z tym dam rade. Pytanie brzmi czy wiertła tego rodzaju dadzą rade czy szukać czegoś lepszego ??



diego7504
Poznaje temat
 
Posty: 64

Mam podobne wiertło.Jak nie zapomnę to jutro sprawdzę ,czy da rade. Musisz uważać,bo robią podroby i w nie których diament jest tylko naniesiony cienka warstewka. Czasami nawet jednego otworu nie udało sie wywiercić i sie wszystko posypało.




grzeniu 73
Znający temat
 
Posty: 1848

 



Właśnie się zastanawiam czy to nie dziadostwo i czy nie kupić czegoś jak na foto
Załączniki
Screenshot_2015-07-01-18-05-53.png



diego7504
Poznaje temat
 
Posty: 64

A masz otwornice do tego? Tego nie założysz do pierwszej lepszej wkrętarki czy wiertarki. Te pierwsze co pokazałeś jeżeli nie sa podróbkami to sa to bardzo dobre wiertla. Podstawa przy wierceniu w szkle to wolne obroty i odprowadzenie ciepła.




grzeniu 73
Znający temat
 
Posty: 1848

I taka mała dygresja ... a szklarz przecież zębami tego nie gryzie , ma odpowiednie wiertło, trochę wiedzy, trochę szczęścia i... w zasadzie to wszystko .Nie mówię ze wszystkie rozumy zjadłem i wszystko wiem ale mając odpowiednie narzędzia (modląc się mocno przy tym ) powinno się udać . No i pewnie klika dziur zrobię na próbę. Pozdrawiam.



diego7504
Poznaje temat
 
Posty: 64

Ale nikt nie napisał ze nie dasz rady.Problem w tym ,ze szklarz kupuje wiertło na kilka,kilkanaście otworów i może wydać na nie powiedzmy 200zl ,Tobie nie bardzo sie opłaca na jeden otwór kupować narzędzi z górnej polki.




grzeniu 73
Znający temat
 
Posty: 1848

Otwornicy nie mam . Trzeba by było dorabiać u tokarza złączkę z odpowiednimi gwintami, np do szlifierki kątowej. Czy się opłaci ??? . Pewnie nie ale lepiej wydać te klika zł więcej i mieć i akwa i otwór. NIESTETY nie mam możliwości wywiercenia otworu u szklarza bo mieszkam za granica i za dużo z tym zachodu, tym bardziej ze mój niemiecki jest taki sobie .
A narzędzia zawsze się przydadzą.



diego7504
Poznaje temat
 
Posty: 64

Szlifierka kątową nie wywiercisz tego.Nawet sie za to nie zabieraj w ten sposób. Jutro napisze ,czy da sie ta koronka co na początku pokazałeś zrobić




grzeniu 73
Znający temat
 
Posty: 1848


Nie wiem ,czy zauważyłeś ,ale tam jest profesjonalna maszyna ze statywem bez drgań i wibracji.Spróbuj utrzymać nieruchomo szlifierkę.
Jako ,ze mnie zaintrygowałeś z tym otworem to sprawdziłem teraz. Bez problemu zrobiłem otwór w kilka minut w szkle o grubości 2mm. Male obroty i dużo wody i cięło az milo. Koronka taka jak na pierwszym zdjęciu 35mm średnica. Czy bym sie odważył w akwarium robić to nie wiem :)




grzeniu 73
Znający temat
 
Posty: 1848

To chyba wyczerpaliśmy temat skoro da rade w 2 mm to i 10 pójdzie. Chyba ze inni mają jakieś doświadczenia z wierceniem !? Ale nurtują mnie duże obroty i dużo wody , czy to nie lepsze rozwiązanie? Sam nie raz przecinałem gres i wiem ze na wolnych obrotach niewiele się wskóra . Kiedyś u szkarza musiałem zmniejszyć średnicę szklanego szkiełka to szlifierka miała bardzo wysokie obroty i szło jak w masło.



diego7504
Poznaje temat
 
Posty: 64

Akurat te wiertło co mam to jest do bardzo twardego gresu i kamienia.Przy dużych obrotach mimo wody robi sie bardzo gorąco. Widziałeś na filmie jakie ciśnienie wody tam było? Jeżeli odprowadzisz ciepło z ciętego materiału to i możesz duże obroty mieć.
Moje wiertło ma trochę bicie i na maksymalnych obrotach wiertarki szkło sie posypało od razu.




grzeniu 73
Znający temat
 
Posty: 1848

grzeniu 73 napisał(a):Mam podobne wiertło.Jak nie zapomnę to jutro sprawdzę ,czy da rade. Musisz uważać,bo robią podroby i w nie których diament jest tylko naniesiony cienka warstewka. Czasami nawet jednego otworu nie udało sie wywiercić i sie wszystko posypało.

Dokładnie się z tym zgadzam , bo sam często ich używam i jedne wywiercą dużo
dziur , a niektóre nawet jednej tej samej firmy pomimo pracy w wodzie.O ile w gresie zaczynanie wiercenia pod kątem daje radę , w przypadku szkła osobiście trochę bym się bał Drobny błąd i mamy porysowaną szybę . W Castoramie widziałem i to o ile dobrze pamięm niedrogi przyrząd do tych koronek .Ma pojemnik na wodę i zaczynamy wiercić prosto a nie pod kątem.
pozdrawiam Bent


Avatar użytkownika

Bent423
Znający temat
 
Posty: 1021
Miasto: Wałbrzych

Czyli przy odrobinie szczęścia nie będzie kosztować za wiele i powinno się udać ?



diego7504
Poznaje temat
 
Posty: 64

Kiedyś wierciłem w swoim akwarium typowym stożkowym wiertłem otwór ale tylko 15mm
. I to przy górnej krawędzi szkła . Nerwów trochę było , ale otwór zrobiony bez żadnych problemów. Czy się uda to zależy jak do tego podejdziesz i jakie masz doswiadczenie w wierceniu. Jeżeli będziesz wiercił koronką bez przyrządu to najlepiej zrobić to we dwie osoby .Ty np wiercisz, druga osoba najlepiej spryskiwaczem cisnieniowym leje strumyk wody na koronke i szkło. Najlepiej też zacząć od mniejszych obrotów i co jakiś czas sprawdzać jak nagrzewa sie szkło . Lepiej powoli , niż się spieszyć . Najgorzej jest zacząć wiercić koronką pod kątem , musisz mocno trzymać wiertarkę , aby sie otwór nie przesunął, i stopniowo bardzo powoli zmniejszać kąt. Załatw sobie też najpierw kawałek szkła i zrób otwór próbny , na nim nabierzesz doświadczeni :D Myślę że bez żadnych problemów powinno sie udać.
pozdrawiam Bent


Avatar użytkownika

Bent423
Znający temat
 
Posty: 1021
Miasto: Wałbrzych

Wiercąc w szkle warto pomyśleć o przyrządzie stabilizującym.
Załączniki
1200.png
Nie udzielam porad na PW.
https://www.youtube.com/watch?v=aD4SdwjW8g8
https://www.youtube.com/watch?v=_VvspUYMeWk

Zanim zastosujesz się do czyjejś rady zobacz jak to wygląda w zbiorniku u osoby która Ci radzi. Unikaj porad ludzi którzy zbiornik roślinny widzieli na zdjęciu a jest tu kilku takich.


Avatar użytkownika

weder
Z dużym doświadczeniem
 
Posty: 5194
Miasto: Gdynia

 



Weder podał dobry przykład, drgania przy wierceniu szkła najlepiej zminimalizować.
Taką przystawkę można też zrobić samemu ze sklejki 10mm wiercąc w kawałku płyty otwór o średnicy otwornicy, musi być stabilnie zamocowana do szkła i odpowiedni dystans od szkła, (trzeba dopasować do długości otwornicy, np. otwornica 40mm pracy roboczej, dystans od szkła powinien wynieść 20mm) Taka ławeczka z dziurą. To dla tych mających kłopot z precyzją, odręcznie aku też można zrobić otwór.
Myślę że, działając z odpowiednią siłą i bez pośpiechu, lejąc wodę oczywiście, taki otwór nie będzie problemem. Ważne by nie naciskać, a szlifować. To nie wyrzynarka do drewna :D.
Robiłem takie otwory tą metodą tymi otwornicami w kruchych płytkach i grubych 20mm płytach tarasowych, fajna sprawa, 0 zepsucia materiału, no ale to nie szkło.
Dasz radę.
Zwróćcie uwagę na koncentrację operatora, wodę, i mały posuw narzędzia i grubość szkła. Wygląda to dość prosto i chyba nie ma czego się bać.



Avatar użytkownika

kprusak
Znający temat
 
Posty: 1661
Miasto: Venlo

No właśnie , wolne obroty przypominają bardziej prace wyrzynarki. Woda ma za zadanie odprowadzić nadmiar materiału po cięciu . Natomiast szybkie obroty porównał bym z praca szlifierki , woda chłodzi raczej narzędzie niż materiał . Przy okazji usuwa tez to co zostaje ze szlifu. Na filmikach gdzie robią to profesjonalnie są raczej wyższe obroty a cięcie to nic innego jak szlifowanie. Koronki profesjonalne są praktycznie gładkie i szlifują szkło, wiec potrzebne są wysokie obroty!? Cięcie diy polega na (wyszarpywaniu ) kawałeczków szkła ! Wiertła diamentowe dremel tez pracują na bardzo wysokich obrotach.
Ostatnio edytowano 02 lip 2015, 08:40 przez diego7504, łącznie edytowano 1 raz



diego7504
Poznaje temat
 
Posty: 64

Pewnie każdy z was był u dentysty , im wyższe obroty tym mniej boli. Po prostu mniej drgań powstaj je i mniej się przenosi na nasze trzonowce. Tak samo pewnie jest ze szkłem . Sbróbujcie kochani wywiercic otwór we szkle wiertarka z udarem!!!
Ostatnio edytowano 02 lip 2015, 08:41 przez diego7504, łącznie edytowano 1 raz



diego7504
Poznaje temat
 
Posty: 64









Serwis roslinyakwariowe.pl


 
  Działamy od 2001 roku i wspólnie z ponad 44 tysiącami akwarystów z całej Polski zdobywamy wiedzę i dzielimy się naszym doświadczeniem. zamów e-Magazyn na e-mail

Sklep internetowy

Wysyłkowy sklep akwarystyczny z
bogatą ofertą sprzętu i akscesoriów do
pielęgnacji akwarium.
idź do sklepu


Użytkownicy przeglądający ten dział: INSEKT, piter134

×
Zobacz co nowego na naszej stronie głównej Pokaż