Jesteś tutaj: SerwisForumTechnikaZakładanie akwarium


Kilka pytań na dobry start - akwarium 100x40x50cm



Pomoc w konfiguracji zestawu akwariowego. Pytania techniczne początkujących. + nowy temat
zmijka85 napisał(a):Co do obumierania gałęzatki może to być oświetlenie, carbo (jeśli podajesz), adaptacja do warunków. Co do długości świecenia to zacznij od 6h dziennie i zwiększaj o godzinę tygodniowo obserwując. Mikro masz z kranu (tak w skrócie), w okresie dojrzewania nie ma ryb więc ze swej strony zalecanym zakup małego nawozu makro i podawać zaczynając np od połowy dawki i zwiększyć po tygodniu obserwując, dojdzie obsada to zaniechać nawożenie makro i obserwować. Wodę możesz podmieniać co tydzień co dostarczy świeżego mikro. Do podmian możesz stosować bakterie co przyspieszy cykl.

Carbo nie podaję. Rozumiem że jak gałęzatka obumiera to już jest stracona i lepiej zmienić?

Avatar użytkownika

podhalanin
Poznaje temat
 
Posty: 71
Dołączył: 29 gru 2018, 09:22

Zostaw, może odżyje. Co do samego światła nie doszukiwał bym się tu problemu, ma dość szerokie spektrum tolerancji. Gałęzatka to glon. Może przeziębiła się w transporcie.
Może coś zebrała syfu i na niej coś urosło a nie ona obumiera.
Nie znam się, więc się wypowiem.


Avatar użytkownika

zmijka85
Z dużym doświadczeniem
 
Posty: 2340
Dołączył: 03 kwi 2016, 22:11
Miasto: Rzeszów

zmijka85 napisał(a):Zostaw, może odżyje. Co do samego światła nie doszukiwał bym się tu problemu, ma dość szerokie spektrum tolerancji. Gałęzatka to glon. Może przeziębiła się w transporcie.
Może coś zebrała syfu i na niej coś urosło a nie ona obumiera.


Dziękuję, będę obserwował.

Avatar użytkownika

podhalanin
Poznaje temat
 
Posty: 71
Dołączył: 29 gru 2018, 09:22

Zamysl fajny ale poziom trudnosci bedzie nie maly :) Kilka uwag:
1. Bardzo malo roslin. W sensie rozumiem, ze ma byc minimalistycznie ale subrat powinien byc w calosci obsadzony. Tak mala masa roslinna na taki zbiornik to zanim parvula przejmie dno to bedziesz po batalii z glonami.
2. Plazy nie bedzie za miesiac wogole.
3. Jesli zostawisz jak jest (tzn. ilosc roslin) uwazaj baaaardzo z moca i czasem oswietlenia.

Podsumowujac, jesli to bylby moj zbiornik to czym predzej dokupilbym parvuli, spuscil wode do minimum obsadzil cale dno. Oddzielil przy okazji plaze kamieniami badz ja zlikwidowal i obsadzil.
Tak czy siak nie poddawaj sie, powodzenia!

Avatar użytkownika

gonzolak83
Stały bywalec
 
Posty: 350
Dołączył: 08 maja 2014, 14:31

gonzolak83 napisał(a):Zamysl fajny ale poziom trudnosci bedzie nie maly :) Kilka uwag:
1. Bardzo malo roslin. W sensie rozumiem, ze ma byc minimalistycznie ale subrat powinien byc w calosci obsadzony. Tak mala masa roslinna na taki zbiornik to zanim parvula przejmie dno to bedziesz po batalii z glonami.
2. Plazy nie bedzie za miesiac wogole.
3. Jesli zostawisz jak jest (tzn. ilosc roslin) uwazaj baaaardzo z moca i czasem oswietlenia.

Podsumowujac, jesli to bylby moj zbiornik to czym predzej dokupilbym parvuli, spuscil wode do minimum obsadzil cale dno. Oddzielil przy okazji plaze kamieniami badz ja zlikwidowal i obsadzil.
Tak czy siak nie poddawaj sie, powodzenia!


Dzięki, myślisz że gęstsze obsadzenie dna wyjdzie na dobre? Miałem nadzieję, że parvula sobie sama poradzi ale spokojnie mogę ją dosadzić. Vivpara chyba też się nie utrzyma, z jednej strony wygląda jak na zdjęciu...
Załączniki
IMG_20190123_125037.jpg

Avatar użytkownika

podhalanin
Poznaje temat
 
Posty: 71
Dołączył: 29 gru 2018, 09:22

podhalanin napisał(a):
gonzolak83 napisał(a):Zamysl fajny ale poziom trudnosci bedzie nie maly :) Kilka uwag:
1. Bardzo malo roslin. W sensie rozumiem, ze ma byc minimalistycznie ale subrat powinien byc w calosci obsadzony. Tak mala masa roslinna na taki zbiornik to zanim parvula przejmie dno to bedziesz po batalii z glonami.
2. Plazy nie bedzie za miesiac wogole.
3. Jesli zostawisz jak jest (tzn. ilosc roslin) uwazaj baaaardzo z moca i czasem oswietlenia.

Podsumowujac, jesli to bylby moj zbiornik to czym predzej dokupilbym parvuli, spuscil wode do minimum obsadzil cale dno. Oddzielil przy okazji plaze kamieniami badz ja zlikwidowal i obsadzil.
Tak czy siak nie poddawaj sie, powodzenia!


Dzięki, myślisz że gęstsze obsadzenie dna wyjdzie na dobre? Miałem nadzieję, że parvula sobie sama poradzi ale spokojnie mogę ją dosadzić. Vivpara chyba też się nie utrzyma, z jednej strony wygląda jak na zdjęciu...


Malo tego nie mysle, a jetem tego pewien. Zobacz na moje akwa rowniez startowalem z sama parvula + pare kepek mchow. Wydawalo mi sie, ze obsadzone gesto :P Teraz patrzac na te fotki to chce mi sie smiac.
Wczesniej mialem inna aranzacje, duza roznorodnosc gatunkow (jedne szybciej rosnace inne mniej) i zeby to pomiescic bylo bardzo gesto obsadzone. Efekt : zero glonu praktycznie. Znowu aranazacja z parvula ludzie zanmi sie to rozchulalo to okrzemki, nitki itd. Stracilem dwa - trzy tygodnie a mialem juz doswiadczenie w temacie. Jakbym walczyl na "slepo" to pewnie bylby restart. Oswietlenie musialem zjechac praktycznie do 30-40 % i czekac az parvula powoli powoli sie rozrosnie + mchy. Zobacz na fotki teraz:) Ciezko jest nozyczki wlozyc. Dlatego jak mowie jak masz mozliwosc dosadz jak najwiecej. Pierwsze trzy tygodnie rosliny i tak sie aklimatyzuja - wiec jak cos padnie to normalna sprawa. Nie beda tez wygladac rewelacyjnie odrazu. Trzeba cierpliwosci. Chodzi o to, ze dopoki rosliny sie nie zaaklimatyzuja i nie "przejma" zbiornika to glony maja przewage. Jak sie rozpanosza to padna rosliny i kolo sie zamyka. To tak jak w lotto im wiecej losow tym wieksze szanse:)

Avatar użytkownika

gonzolak83
Stały bywalec
 
Posty: 350
Dołączył: 08 maja 2014, 14:31

Malo tego nie mysle, a jetem tego pewien. Zobacz na moje akwa rowniez startowalem z sama parvula + pare kepek mchow. Wydawalo mi sie, ze obsadzone gesto Teraz patrzac na te fotki to chce mi sie smiac.
Wczesniej mialem inna aranzacje, duza roznorodnosc gatunkow (jedne szybciej rosnace inne mniej) i zeby to pomiescic bylo bardzo gesto obsadzone. Efekt : zero glonu praktycznie. Znowu aranazacja z parvula ludzie zanmi sie to rozchulalo to okrzemki, nitki itd. Stracilem dwa - trzy tygodnie a mialem juz doswiadczenie w temacie. Jakbym walczyl na "slepo" to pewnie bylby restart. Oswietlenie musialem zjechac praktycznie do 30-40 % i czekac az parvula powoli powoli sie rozrosnie + mchy. Zobacz na fotki teraz:) Ciezko jest nozyczki wlozyc. Dlatego jak mowie jak masz mozliwosc dosadz jak najwiecej. Pierwsze trzy tygodnie rosliny i tak sie aklimatyzuja - wiec jak cos padnie to normalna sprawa. Nie beda tez wygladac rewelacyjnie odrazu. Trzeba cierpliwosci. Chodzi o to, ze dopoki rosliny sie nie zaaklimatyzuja i nie "przejma" zbiornika to glony maja przewage. Jak sie rozpanosza to padna rosliny i kolo sie zamyka. To tak jak w lotto im wiecej losow tym wieksze szanse:)


Dziękuję, jutro nasadzenia. Dołożę parvuli i helferi. Wrzuciłem też trzy kule gałęzatki żeby hodować na wypadek konieczności podmiany w aranżacji ;)

Glony rzeczywiście już widzę, póki co lekko na kamieniach i ściankach akwarium. Obserwuję.
Ostatnio edytowano 24 sty 2019, 22:32 przez podhalanin, łącznie edytowano 1 raz

Avatar użytkownika

podhalanin
Poznaje temat
 
Posty: 71
Dołączył: 29 gru 2018, 09:22

Drobny update:
Dzisiaj zrobiłem badania wody (jutro podmiana ok. 20%), wyniki są następujące:
- pH: ~8,0, było 7.2 przy wlaniu
- NO2: 1mg/l
- NO3: 10mg/l
- NH3: ~1mg/l

Akceptowalnie? Skąd zmiana pH w tydzień przy braku podmiany?

Avatar użytkownika

podhalanin
Poznaje temat
 
Posty: 71
Dołączył: 29 gru 2018, 09:22

Twardość nie wzrosła? Może skały się rozpuszczają, stąd rośnie twardość i pH?
Nie znam się, więc się wypowiem.


Avatar użytkownika

zmijka85
Z dużym doświadczeniem
 
Posty: 2340
Dołączył: 03 kwi 2016, 22:11
Miasto: Rzeszów

zmijka85 napisał(a):Twardość nie wzrosła? Może skały się rozpuszczają, stąd rośnie twardość i pH?


Żadnych zmian, jest jak było:
- GH:14
- KH: 11

Avatar użytkownika

podhalanin
Poznaje temat
 
Posty: 71
Dołączył: 29 gru 2018, 09:22

Update: 20% wody zmienione, skały przeczyszczone, z piasku pozbierane zgrupowania "glonów"(?). Po podmianie od razu było pięknie, dzisiaj rano białe mleczko i widoczna mgła pływająca po akwarium (do tego biały nalot na tafli).

Avatar użytkownika

podhalanin
Poznaje temat
 
Posty: 71
Dołączył: 29 gru 2018, 09:22

Czy to normalne? Wygląda to coraz gorzej ;-/ Jedyne co zmieniłem przy podmianie to wylot filtra (deszczownia out), zrobiłem też dosadzenia.
Załączniki
IMG_20190125_203631.jpg
wieczór po wymianie
IMG_20190126_124408.jpg
15h po podmianie wody

Avatar użytkownika

podhalanin
Poznaje temat
 
Posty: 71
Dołączył: 29 gru 2018, 09:22

Deszczownia rozbijała korzuch z lustra wody..
Sprawdź czy Twój doradca posiada zbiornik ,który Ci odpowiada...w innym przypadku uważaj na glony...




gazownik
Znający temat
 
Posty: 1575
Dołączył: 24 kwi 2010, 08:13

gazownik napisał(a):Deszczownia rozbijała korzuch z lustra wody..

Czyli wrócić do niej? Teraz jest mocny strumień, ale nie "bąbelkuje" tafli

Avatar użytkownika

podhalanin
Poznaje temat
 
Posty: 71
Dołączył: 29 gru 2018, 09:22

podhalanin napisał(a):
gazownik napisał(a):Deszczownia rozbijała korzuch z lustra wody..

Czyli wrócić do niej? Teraz jest mocny strumień, ale nie "bąbelkuje" tafli
To ustaw tak wylot żeby strumień wody poruszał taflą (powodował falowanie).


Avatar użytkownika

Krzysztof Radziszewski
Z dużym doświadczeniem
 
Posty: 5784
Dołączył: 16 lut 2007, 11:46
Miasto: Zamość PL, Manchester UK.

Też miałem problem z kożuchem i założyłem skimmer, wciągnął wszystko w 10 minut. Jak ustawiałem wylot na taflę, to co prawda rozbijał kożuch, ale go nie likwidował. Ciesz się, że nie masz jeszcze żyjątek w akwarium. Ja niestety popełniłem ten błąd i 2 tygodnie od startu wpuściłem krewetki. A ta biała mgła u mnie unosiła się jakieś 3 dni i zniknęła. Zauważyłem też, że jak gmeram w akwarium, to później jakiś czas zajmuje mu powrót do siebie.
P.S. Ładny zbiornik, jak zarośnie będzie ładnie. Nie myślałeś o tym, by dać z tyłu jakieś jednolite tło?

Avatar użytkownika

kipero
Początkujący
 
Posty: 27
Dołączył: 14 sty 2019, 18:31

Do czasu stabilizacji akwarium radzę Ci nie zmieniać deszczownicy na szkło czy metale. Nie daj Boże jak Ci się pojawią glony w akwarium co nie jest niczym nadzwyczajnym to rurki też Ci tym zajdą, a przy ściąganiu i walce z zabrudzeniami przyda Ci się standardowy koszyczek na wlocie :) Poczekaj, nikomu to nie przeszkadza a może wyjdzie na lepiej :)

Co do gałęzatki, moja tez miała swoje humory. Przez pierwsze dwa i pół miesiąca raz wyglądała pięknie, raz kiepsko... może to być wina oświetlenia, ale w twoim wypadku stawiałabym po prostu na aklimatyzację. U mnie w akwarium światło jest bardzo mocne, gałęzatka jest praktycznie też przy tafli wody i nic się jej nie dzieje :)

Robiłeś testy wody? Kiedy eleocharisy żółkną to znaczy, że czegoś im brakuje... głównymi sprawcami zazwyczaj jest niedobór żelaza i fosforu. Polecam to sprawdzić niż zaczną się dziać inne rzeczy :) Posadziłeś też parvulę w dosyć dużych kępach także nie martw się jeżeli będzie się rozrastała powoli czy lekko obumierała :)

Swoją drogą może by tam wrzucić już coś żeby cykl azotowy szybciej się zamknął? Jakieś krewetki, które przy okazji by sprzątały? Albo ślimaki? (Chociaż z tym to ostrożnie :P)



Agumi
Początkujący
 
Posty: 26
Dołączył: 27 sty 2019, 15:44

Dziękuję Państwu, walczyłem tydzień, wprowadziłem kilka zmian za Waszymi sugestiami, m.in. rozsadziłem Parvulę na mniejsze sadzonki, dodałem Staurogyne repens i kilka sadzonek Helferi. Po wczorajszej podmianie ok. 40l woda idealnie klarowna, nie ma problemu tego co w ubiegłym tygodniu.

Badania:
pH - ok. 8 (było podobnie)
NO2 - 0,5mg/l (był 1mg/l)
NO3 - 5mg/l (było 10mg/l)
NH3 - ~2mg/l (był 1mg/l)
FE - 0,1mg/l
PO4 - ~0mg/l
Jest lepiej?

Moje obserwacje i nurtujące pytania:
- wprowadziłem 4x Ampulariai wyprowadziłem je po dobie. Helferi ucierpiała niemiłosiernie, a była świeżo posadzona. Czy to normalne że miast glonów zaczęły mi skubać rośłiny?
- czy Military Helmet też podobnie utrudni mi życie? Czy zagrozi gałęzatce?
- nawozić? dodać cokolwiek dla roślin? czy substrat póki co wystarczy?

Czy jest coś co na Wasze bardziej wprawne oko mogę poprawić? Czy jak pisał @Agumi wrzucić początek obsady, np. zbrojnika? Ze ślimakami nie wyszło ;)

dzięki!

ps. załączam foto po zmianach. Mnie cieszy, a jaka Żona uradowana!
Załączniki
IMG_20190201_214035.jpg
Zbiornik po zmianach i 2 tygodniach od zalania

Avatar użytkownika

podhalanin
Poznaje temat
 
Posty: 71
Dołączył: 29 gru 2018, 09:22

Military helmet nie skubie roślin. Co innego ampularie. One to lubią świeżo posadzone roślinki. Sam mam dwa helmety i idealnie robią swoją robotę. Szkoda że w miejscu gdzie mieszkam ciężko je dostać bo naprawdę są warte polecenia.
Skoro żona uradowana to niczego więcej do szczęścia nie potrzeba:)


Avatar użytkownika

makaveli12382
Stały bywalec
 
Posty: 399
Dołączył: 21 sie 2018, 21:45
Miasto: Brzeg

Kiedy myślałem, że już na prostej to rano odkrycie: nowo posadzone Staurogyne repens zaczyna marnieć w oczach - więdną liście, pojawiają się przezroczyste plamy - poniżej fotka. Podobnie z Helferi. Jest coś co mogę zrobić?
Załączniki
IMG_20190202_114212.jpg
IMG_20190202_121151.jpg
IMG_20190202_114220.jpg

Avatar użytkownika

podhalanin
Poznaje temat
 
Posty: 71
Dołączył: 29 gru 2018, 09:22

Witajcie, kolejne pytanie. Rano po zapaleniu światła okazało się, że pływa w nim ferajna białych, cienkich i krotkich nitek które niemal na 100% się ruszają. Cóż to? Nicienie? Wypławki? Obawiać się czy nie? Do tego pierwsze widoczne glony w formie nalotu na szybie (kaszka zielono-brązowa) i zielona "wata" z cieniutkich nitek na szczycie gałęzatki. To normalne po 17 dniach?
Załączniki
IMG_20190204_112916.jpg

Avatar użytkownika

podhalanin
Poznaje temat
 
Posty: 71
Dołączył: 29 gru 2018, 09:22

Poki nie masz obsady sprobuj je zagazowac co2



leczyk10
Zainteresowany tematem
 
Posty: 163
Dołączył: 04 sty 2016, 16:48

Drodzy,
pomęczyć Was chciałem jeszcze z dwoma tematami.

Pierwsze: absolutnie słaby wzrost roślin, gnijące sadzonki, żółknące liście. Za kilka dni minie miesiąc od startu i nijak nie widzę u siebie efektów. Tak jak powiedzmy kilka parametrów wody jest lepszych, np:
- NO2 -0
- GH - 10
- KH - 8
to inne jak pH - 8 jest bez zmian mimo podmiany wody z RO. To w sumie jedyny sukces, w sensie NO2, zobaczymy na ile trwały. Obsady oczywiście nadal nie ma (dzisiaj wprowadziłem helmeta).

Wprowadziłem 2 tygodnie temu nawożenie potasem Ferka, od wczoraj leję micro Ferki, CO2 po wielu radach i namowach w trakcie instalacji (coś mi nie klikało wczoraj, montuję od nowa). Niestety, parvula nie rośnie i zielenieje, ammania sp. bonsai zgniło kilka dni po posadzeniu. Co ja mogę z tym jeszcze zrobić? Mój błąd o którym teraz już wiem był taki, że poza Eleochatis Xingu wszystko było z invitro.

Druga zagwozdka: brązowa wata i brązowy nalot na roślinach. Wcześniej był tylko na piasku, ale na roślinach wygląda inaczej i pojawił się następnego dnia po zmianie filtra (z Ikola350 na Ultramax 1500). Oczywiście ceramikę przełożyłem, gąbkę wycisnąłem, zawartość kubełka przelałem). Glon czy po prostu syf?

Zwracam się do bardziej doświadczonych z prośbą o pomoc, bo doglądam codziennie, dbam, czytam, sprzątam i czyszczę (glony niemalże codziennie) i efekt słaby. Restartować? Czekać? Zmienić całe rośliny?

Na najniższych zdjęciach zobaczycie stan z 20/01 i z dzisiaj. Progres jaki jest, każdy widzi.

Dzięki!
Załączniki
IMG_20190213_143925.jpg
front gałęzatki który stawia czoła prądowi wody z deszczowni
IMG_20190213_101422.jpg
wlot filtra, osad na rośłinach
IMG_20190213_101454.jpg
helferi z brązową "watą"
IMG_20190212_125422.jpg
IMG_20190207_170801.jpg
Stan na 20/01
IMG_20190213_151331.jpg
Stan na 13/02

Avatar użytkownika

podhalanin
Poznaje temat
 
Posty: 71
Dołączył: 29 gru 2018, 09:22

Ile teraz świecisz?
Podaj No3, Po4 i K.
Nawozisz teraz?

Avatar użytkownika

BOROTom
Zaawansowany użytkownik
 
Posty: 839
Dołączył: 13 mar 2015, 17:04

BOROTom napisał(a):Ile teraz świecisz?
Podaj No3, Po4 i K.
Nawozisz teraz?


Nawożę, od 2 tygodni potas (1,5 psiknięcia na dobę), od wczoraj micro na noc w podobnej dawce (1ml na 100l jest, mam około 150-160l po odjęciu dekoracji itp).
Świecę ok. 6-7h.

Bimbrownia już działa, jutro jeszcze licznik bąbelków włożę.

Avatar użytkownika

podhalanin
Poznaje temat
 
Posty: 71
Dołączył: 29 gru 2018, 09:22







Powiązane tematy
  • Start kostki i problemy

    Witam Akwarium: Kostka 30l aquael 29x29x35 Lampka 6w Led aquael (świeci 8h) Filtr Pat mini Parametry wody: PH na starcie było 7.8 teraz jest 8.15(elektroniczny pH metr) No2 5-10 mg/l No3 50-100 mg/l...

    Wyświetlenia: 509 | Odpowiedzi: 11czytaj więcej...

  • Podstawka i mata pod akwarium

    Witajcie! Mam dylemat, ponieważ kupiłem używane szkło i w zestawie miałem podkładkę pod akwarium taką plastikową. Dla bezpieczeństwa zamówiłem matę i teraz nie wiem czy matę włożyć do podkładki czy p...

    Wyświetlenia: 811 | Odpowiedzi: 18czytaj więcej...

  • Szafka pod akwarium 60x30

    Dzień dobry :) , Proszę Was o pomoc przy wyborze szafki. Znalazłam trzy oferty na OLX: Wiem o niej tyle, że jest zrobiona w całości z płyty MDF, o grubości 8mm i z kątownikami w środku Niestety ni...

    Wyświetlenia: 1140 | Odpowiedzi: 14czytaj więcej...

  • Akwarium 54l LT do szkoły

    Witacie, Tak jak w temacie posiadam akwarium 54l które ma zostać założone w szkole dla dzieciaków z 1 klasy. I chciałbym prosić o pomoc bardziej doświadczonych akwarystów. Chciałbym, żeby było to akw...

    Wyświetlenia: 868 | Odpowiedzi: 14czytaj więcej...

  • Budowa domu z akwarium 1800l+

    Witam szanowne grono tego forum. Jako że to mój pierwszy post więc się przedstawię. Jestem Mirosław i mieszkam w Radomiu. Pierwsze rybki do domu przyniosłem w wieku 13 lat w słoiku po ogórkach kiszon...

    Wyświetlenia: 558 | Odpowiedzi: 6czytaj więcej...



Recenzje

Ładowanie...

Baza wiedzy akwarystycznej


 
  Działamy od 2001 roku i wspólnie z ponad
30 tysiącami akwarystów z całej Polski zdobywamy wiedzę i dzielimy się doświadczeniem oraz informujemy o nowościach z branży
akwarystycznej.

 

Sklep firmowy

Bogata oferta ponad 400 gatunków i odmian roślin. Ponad 10 000 produktów z wysyłką w 24 godziny lub
odbiorem osobistym w Krakowie (obowiązuje rezerwacja).)
Punkt odbiorów: Kraków ul. Młyńska Boczna 5



Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 12 gości

Copyright © 2001-2019 roslinyakwariowe.pl ®
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie, rozpowszechnianie całości lub fragmentów strony zabronione.
           


 
Uruchomiono zadanie harmonogramu