Lista działów » Aktualności i ciekawostki


Jak Wyziębić wode?



Aktualności i ciekawostki akwarystyczne oraz dyskusje nie pasujące do innych działów.



27 wrz 2006, 17:02 Jak Wyziębić wode?  (#1)  

mam problem z temperaturą w akwarium:|
Pokoj mam na strychu a do tego teraz jest co raz goręcej...Zbliża sie niedlugo zima i zacznie sie hajcowanie w piecu:| Wtedy to bedzie z 32 stopnie wody :|
Teraz mam około 27 ale chcialbym zeby było mniej...Probowalem z kostkami lodu ale to nic nie daje :/

Sieniu


27 wrz 2006, 17:17   (#2)  

Witam
Najlepszym rozwiązaniem było by kupno chłodziarki do akwarium:
http://www.amekon.pl/x_C_Dz__PND_295100 ... ZPT_N.html ,ale koszt takiego urządzenia jest ogromny.
Dlatego zamontuj nad akwarium wentylatory komputerowe,a reszte znajdziesz tutaj:
http://www.roslinyakwariowe.pl/forum/vi ... ght=#74963
Pozdrawiam
Jacek Pawłowski

Avatar użytkownika
Jacek Pawłowski
Znający temat

Posty: 1681
Dołączył: 28 cze 2003, 11:03

01 paź 2006, 02:18   (#3)  

witam
paradkosalnie zeby skuteczniej ochładzać nalezy baniak ....docieplić :) postaraj sie obłozyć tylna i boczne scianki płytami ze styropianu a nawet jesli to moziwe daj styropian pod dno.
Akwarium odizolowane tym sposbem od wyzszej temperatury otoczenia, wolniej sie nagrzewa, a także "jednorazowo" schłodzone (chocby wspomnianym lodem), dłuzej pozostanie chłodne...jak w termosie...czy coś zimnego czy ciepłego znajdzie sie w środku, liczy sie izolacja termiczna i spowolnienie przez nia wymiany ciepła.

w twoim przypadku, zródłami ciepła które dostaje sie do baniaka i podnoszą jego temperature są:
temperatura otoczenia (której wpływ zniwelujesz styropianem) oraz oświetlenie zbiornika, postaraj sie podziałac w tym kierunku...oddal je maksymalnie jak to moziwe od powierzchni wody, dobrze było by gdyby istaniała "przerwa powierzna" miedzy ewentualna pokrwą z oswietleniem a górną krawędzią akwarium. Temeperatura w przestrzeni miedzy oswietleniem a wodą zapewne bedzie wieksza niz temperatura w pomieszczeniu wiec ta drogą ciepło bedzie raczej uchodzić niz dostawać sie do srodka.
Pomysl nad skróceniem czasu oswietlania= krótszy czas podgrzewania.

Możesz spróbować również zwiększyć ilosc wody, jednak nie w samym akwarium ...ale ze tak powiem "w obiegu", metoda raczej do małych zbiorników (nie wiem jaki posiadasz bo nie podałeś) wiec do rzeczy: bierzesz dwa identycznej pojemnoisci plastikowe baniaczki jeden napełniasz woda, drugi pozostawiasz pusty. Wiec masz " w obiegu" to co w akwarium + wode w baniaku i jeden pusty. Ten pełny ładujesz do lodówki. W razie potrzeby "chłodzenia" akwarium, spuszczasz z niego wode do pustego baniaczka i wstawiasz go do lodówki, a ten z lodówki wlewasz do akwarium.... moze mało elegancka ale jest to jakas metoda.Choc w połaczeniu ze zmiejszeniem wpływu temperatury pomieszczenia styropianem, i zmiejszeniem podgrzewania przez oswietlenie, moze sie okazac ze jednorazowa "operacja" z baniaczkami bedzie załatwiała problem temperatury na wystraczajaco długi czas.



systemy "wiatraczkowe" jakos mi nie odpowiadaja...nie moge pozbyc sie obrazu nadmiaru wilgoci w pomieszczeniu, wszak system taki działa na zasadzie zwiększonego (wymuszonego) parowania wody.
Pozdrawiam

aquarolnik


02 paź 2006, 16:45   (#4)  

Cześć .Najprościej można chłodzić akwarium z pomocą modułu Peltiera (taki moduł z turystycznej lodówki) wystarczy zasilić 12V napięcia stałego i w zależności od polaryzacji chłodzi lub grzeje.Problem jest gdzie indziej ścianka modułu musi się stykać z płaskim metalowym elementem przez ,który przepływa woda z filtra .No i nie wiem jeszcze
jaka powinna być dobrana moc do pojemności akwarium(pozostają doświadczenia).
Kiedyś to zmontuję i połączę z funkcją grzania.Powodzenia.
Powodzenia Wojtek B.
http://szwajcar.com/page1.php

Wojtek B.
Zainteresowany tematem

Posty: 219
Dołączył: 31 sie 2005, 13:43
Miasto: Bydgoszcz

03 paź 2006, 00:59   (#5)  

witam
niestety kolego Wojtek z modułami peltiera jest nieco innaczej niz napisałeś. Moduł taki NIE CHŁODZI, on działa mówiąc najprosciej jak rodzaj "pompy" transportujacej ciepło z jednej powierzchni na drugą. jesli jedna powierzcnie modułu zetkniemy np. ze scianą akwarium i przyłozymy napiecie "czasteczki" ciepła bedą w "magiczny" sposób przenoszone na drugą scianke modułu która zacznie sie nagrzewać. Niestety, po chwili, na skutek pewnych zjawisk o których tu nie bede mówi, nastapi stan równowagi i moduł nadal zasilany przestanie poibierac ciepło z akwarium. żeby wymiana trwała nadal, czyli zeby wystepowało dziłanie chłodzace po "ciepłej" stronie modułu ciepło musi byc nieustannie i wydajnie odbierane (radiatory, wiatraczki, systemy wodne". Powtarzam jeszcze raz ze moduł nie chłodzi "sam z siebie" on tylko stanowi element transportujacy owo ciepło z jednej strony na drugą... jeszcze prosciej mówiac zawieszony na kabelkach w powietrzu nie zrobi sie zimny :)
do wad modułow naleza
-niewielka sprawność i zwiazana z tym koniecznosc zapewnienia doskonałego styku obu powierzchni modułu z elementem oziębianym i z elementem odbierajcym ciepło.
-koniecznosc wydajnego systemu odbierania ciepla z "gorocej" strony modułu.(oba powyższe punkty wynikaja z niewielkiej sprawnosci modułu i pozwalaja maksymalnie ja wykorzystac)
-znaczna cena modułów szczególnie wiekszych rozmiarami czy o wiekszym wspołczynniku sprawnosci.
-sprawnosc "transportu" ciepła zalezy od róznicy temperatur ośrodka chłodzonego i tego w którym odebrane ciepło sie rozprasza

Lodówka samochodowa zasilana 24V o rozmiarach ok 50x30x30 cm z umieszczonym na dnie modułem wielkosci pocztówki i bez wymuszonego chłodzenia (np.wentylatorkiem) w ciagu kilku godzin testu (pusta) obnizyła temperature o jeden moze dwa stopnie celsjusza... zapewne wypełniona "zywnoscia" co najwyżej utrzymała by tylko poczatkowa temperature włozonych do niej rzeczy.

osobiscie jesli juz miałbym sie bawic w tak zaawansowane technologie:) to wolałbym pare metrów cienkiego wezyka, pompke do pralki, litr lub dwa borygo i zmajstrowac uład chłodzacy w którym jedna petla wezyka byla by zanurzona w akwarium (dla bardziej ostroznych - przyklejona zygzakowato od zewnatrz do tylnej sciany akwarium) a druga wyprowadzona za okno u ułozona na parapecie w paru luznych splotach i system chłodzenia na zime gotowy. Pompy od pralek obecnie stosowane pracuja z wirnikiem w cieczy wiec nie maja "symeringów" i wyciekow na wale, pracuja cicho, maja niewielka moc i sa duzo tańsze od "peltierów"....do tego mozna je sterowac z termostatu....cienkie wezyki i duze opory przelywu cieczy zabezpieczają przed zbyt duza skutecznoscia układu chłodzenia szczególnie przy znacznych mrozach.
Wzglednie mozna uzyc pompki samochodowej od spryskiwacza które sa "fabrycznie" zintegrowane ze zbiornikiem płynu...wystarczy wiec wezyk z pompki wypuscic za okno zarwócic do akwarium i z akwarium wprowadzic koncówke do zbiornika płynu...i obwód gotowy...tylze ze chałasliwy i wymagajacy 12volt zasilania

mam nadziejze ze pomogłem i nie przynudziłem zanadto :)
pozdrawiam

aquarolnik


07 paź 2006, 10:05   (#6)  

Osobiście nie znam innej zasady chłodzenia poza przenoszeniem energii cieplnej z jednego środowiska do drugiego tak jest w lodówce w chłodnicy samochodowej itp.Zawsze oddajemy ciepło do otoczenia tak też jest z modułem Peltiera jest tylko kwestia nośnika :płyn,gaz,półprzewodnik.Owszem pozostaje kwestia sprawności układu ale wydaje się , że i tak będzie lepiej niż z wentylatorami w pokrywie.I wyniesie się technikę do szafki by nic nie zakłócało
widoku w akwarium.A zmieniając polaryzację zasilania będzie mógł pracować za grzałkę.
Powodzenia Wojtek B.
http://szwajcar.com/page1.php

Wojtek B.
Zainteresowany tematem

Posty: 219
Dołączył: 31 sie 2005, 13:43
Miasto: Bydgoszcz

09 paź 2006, 01:04   (#7)  

Wojtek B. napisał(a):Osobiście nie znam innej zasady chłodzenia poza przenoszeniem energii cieplnej z jednego środowiska do drugiego ..... .A zmieniając polaryzację zasilania będzie mógł pracować za grzałkę.

... w zadnym wypadklu tego nie neguje. Jednak (moze nieco pochopnie) wyciagnąłem z twojego posta wnisek ze "widzisz" moduł, jako płytke którą wystarczy zasilic zeby robiła sie zimna albo ciepła, pomyliłem sie w ocenieTwojej wiedzy, za co przepraszam. Niestety u wielu osób "pokutuje" taki poglad o działaniu tych modułów....

co do zmiany polaryzacji i przestawienie modułu na grzanie, nalezy pamietać ze układ odprowadzajacy ciepło musi byc również "przestawialny" na dostarczanie ciepła, co raczej problemem byc nie powinno.

Jak wynika z tych dwóch linków :
http://www.benchmark.pl/artykuly/moduly_Peltiera.htm
http://www.eres.alpha.pl/index.php?text=344

ilosc ogólnego ciepła do odprowadzenia z modułu, jest ok 2 razy wieksza od ciepła pobranego z obiektu, bo powieksza sie o ciepło Joulea jakie wytwarza sie w samym module na skutek przepływu prądu. Wiec, w stosunkowo gorącym pomieszczeniu moze to być spory problem.
Jak opisano w przypadku chłodzenia procesora, jego radiaotor był duzo bardziej goracy niz przy "tradycyjnym" chłodznieu bez modułu i wymaga pracy kompa bez obudowy....to własnie skutek ciepła Joulea.
Do tego dochodzi układ regulacji optymalnego prądu modułu, nie jest to wielkie wyzwanie ale wspomnieć o nim nalezy.

Nie neguje zastosowania modułow w akwarystyce, zwarcam tylko uwage ze potrzebna jest pewna wiedza i może nieco pracy z kalkulatorem :) zeby uzyskac zadowalajace efekty a przy tym nie wydać niepotrzebnie pieniedzy.
pozdrawiam

aquarolnik












Powiązane tematy


Baza wiedzy akwarystycznej


 
  Działamy od 2001 roku i wspólnie z ponad
30 tysiącami akwarystów z całej Polski zdobywamy wiedzę i dzielimy się doświadczeniem oraz informujemy o nowościach z branży
akwarystycznej.

Sklep firmowy

Bogata oferta ponad 300 gatunków i odmian roślin. Ponad 15 000 produktów dostępnych wysyłkowo lub do
odbioru osobistego w Krakowie (obowiązuje rezerwacja).
Punkt odbiorów: Kraków ul. Młyńska Boczna 5



Użytkownicy przeglądający ten dział: buubu i 437 gości

Copyright © 2001-2024 roslinyakwariowe.pl ®
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie, rozpowszechnianie całości lub fragmentów strony zabronione.
           


 
Uruchomiono zadanie harmonogramu