Jesteś tutaj: Serwis Forum Aquascaping Konkursy


Fotografowanie konkursowe



Konkursy na najładniejsze akwarium roślinne.
Zapowiedzi i galerie konkursowe. + nowy temat

14 gru 2013, 23:39 Fotografowanie konkursowe  (#1)  

Witam, postanowiłem skreślić tekst o fotografowaniu szklanych zbiorników. Jako że praktycznych i realnych porad jest bardzo mało to może mi się uda pokazać jak można dobrze uwiecznić akwarium aby w konkursie zdjęcie zajęło jak najwyższe miejsce (choć przyznam liczę na wypowiedzi bardziej doświadczonych i na ''pociągnięcie'' tematu). Tym razem nie interesuje mnie aranż ani co jest w zbiorniku, tekst dotyczy tak naprawdę spraw technicznych i mojego osobistego podejścia do samego zdjęcia akwarium. Innymi słowy odrzucam wszelkie zarzuty dotyczące podrasowywania i nienaturalizowania tego co znajduje się w akwarium i samego akwarium, bo tym samym należałoby obalić wszelkie światowe konkursy akwarystyczne - łącznie z IAPLC. Pamiętajmy, że przykładowy IAPLC to konkurs na najlepsze zdjęcie - a nie na najlepsze ''akwarium''.

1. Wymiary zbiornika

Zacznę od wymiarów zbiornika. Jest to jedna, obok sprzętu fotografującego, z najważniejszych rzeczy, które musimy zaplanować. Najlepiej zaplanować zakup akwarium o odpowiednich wymiarach tuż po tym jak podjęliśmy decyzję, że chcemy w przyszłości zajmować się zbiornikiem roślinnym. Jeśli szybko kupimy zbiornik bez zastanowienia możemy po jakimś czasie poczuć się zawiedzeni efektem naszych zdjęć.

Pamiętaj - im głębszy zbiornik, przy odpowiedniej szerokości tym lepszy efekt głębi, tak zwanego znikającego pola widzenia. Na przykład szkło 100x40x50 będzie dużo słabsze niż 100x50x50, gdzie te 10 centymetrów głębi jest na wagę złota. Osobiście to jeśli ja bym wymieniał moje 100x40x50 to jedynie z 60 centymetrową głębokością, jest to optymalny wymiar, w którym da się ułożyć coś konkretnego. A czemu: ''o odpowiedniej szerokości''? Znów chodzi o perspektywę, bo gdy porównamy 100x60x50 i 120x60x50, to ten drugi zbiornik
będzie o wiele lepiej wyglądał, jeśli będzie go ''focił'' szeroki obiektyw.

Obrazek

Powyżej aranżacja z TOP 27 przy szerokości 60 cm. Pomimo że sam aranż pięknie oddaje głębię (światło ''robi'' swoje - ale o tym później), to te 60cm jest znaczące, co widać.

Obrazek

Tutaj natomiast, sama aranżacja jest piękna, to jednak samo zdjęcie jest znacznie bardziej ''płaskie''.

2. Aparat i obiektyw

Kluczowa sprawa w robieniu zdjęć. Im lepszy aparat tym lepsze zdjęcie - logiczne i proste. Obojętnie jaki mamy aparat najważniejsze parametry to ogniskowa, głębia ostrości, czas i iso. Nie będę zgłębiał tajników fotografii, bowiem mógłbym popełnić błędy techniczne - jestem amatorem fotografii i wcale się z tym nie kryje. Jest wiele stron, które w przystępny sposób tłumaczą pojęcia, na przykład tekst o głębi ostrości: http://www.fotografuj.pl/Article/Glebia ... _praktyce/. To właśnie dzięki odpowiedniemu ustawieniu przysłony, odległości od fotografowanego obiektu i ogniskowej obiektywu możemy ''rozmydlić'' drugi plan (patrz pierwsze zdjęcie powyżej) lub wyostrzyć całą głębię aranżu. Tak naprawdę to nie ma złotej recepty na fajne zdjęcie, trzeba robić dziesiątki zdjęć (jak nie setki), w różnych ustawieniach aby uzyskać odpowiedni efekt. I nie prawdą jest, że głębia ostrości zawsze powinna być jak największa - czasami tak jak na pierwszym zdjęciu, możemy głębie ustawić małą i mamy efekt rozmytego tła. Mało tego, na wielu topowych zdjęciach z konkursów, właśnie rozmycie tła dodaję tę ''wisienkę na torcie''.

Sprawa techniczna: Zmniejszanie otworu przysłony, czyli zwiększanie jej wartości, powoduje stopniowe zwiększanie zasięgu głębi ostrości.

Obrazek

Czyli w zależności od obiektywu czasem ustawienie minimalnej przysłony, przykładowo f/2.8 czy f/3.5 może spowodować ciekawy efekt na zdjęciu.

Najtrudniej, efekt rozmycia tła, uzyskać w obiektywach szerokokątnych bo te maja bardzo dużą głębię ostrości. Jednakże właśnie to te obiektywy są polecane do fotografowania akwarium (jako całości), ponieważ obiektyw taki wydłuża nam nienaturalnie samą szerokość i głębokość zbiornika, z czego powinniśmy być zadowoleni.

Trzeba pamiętać także o tym, że chcąc uzyskać głębie ostrości, podnoszenie jej wartości, czyli przymykanie przysłony, spowoduje coraz ciemniejsze zdjęcie (mniej światła wpada do obiektywu). Zmusi nas to do zwiększenia iso lub zmniejszenia czasu naświetlania (migawki).

Na temat iso, mam takie zdanie, że robiąc zdjęcia w całkowitej ciemności, wartość iso powinna kształtować się w granicach 100 lub 1600. Tak, nawet 1600. Jeśli nie masz softboxu z lampą 400W, to nie ma co liczyć na iso 100, trzeba ratować się wysokim iso, tak aby wyzwolić migawkę przynajmniej na 100/s (zamrożenie ruchu ryb). Ja używając canona 650d z obiektywem sigma 10-20 stosuje najczęściej iso na poziomie 800 lub 1600 - mam tylko nad szkłem cztery świetlówki 39 W, co dla podziwiania zbiornika jest wystarczające, jednak dla fotografowania już nie koniecznie. Złota zasada: im więcej światła tym lepsze zdjęcie, im wartość iso większa, tym do matrycy dociera więcej światła i sama fotografia staje się jaśniejsza. Istnieje jednak pewien szkopuł, a mianowicie im wyższe wartości iso tym większe ziarno. Jednakże fotografując akwarium często nie mamy wyjścia i musimy ratować się podniesionymi wartościami tego parametru.

http://www.swiatobrazu.pl/e-akademia-fo ... 30323.html

Czas otwarcia migawki zależy od kilku czynników. Jeden z najważniejszych to ryby, jeśli są szybkie to albo czekamy na bezruch albo skracamy otwarcie migawki (przykładowo z 1/60s na 1/120s). Tutaj jednak znów im skrócimy czas otwarcia, tym coraz mniej światła wpada (w tym czasie) do obiektywu i fotka robi się coraz ciemniejsza.

Reasumując powyższe:

GO (głębia ostrości) - maleje głębia, foto jest jaśniejsze > f > rośnie głębia, foto ciemnieje

ISO - mniej światła, maleje ryzyko ziarna > iso > więcej światła, rośnie ryzyko ziarna

MIGAWKA - obraz mniej rozmyty, mniej światła > migawka > więcej światła, ryzyko rozmycia

Uwaga - fotki należy robić wyłącznie w manualu, bowiem tylko to da możliwość eksperymentowania z Go, iso i czasem naświetlania.

3. Pomocne opcje w aparacie

Prócz powyższej podstawy, każdy aparat posiada szereg innych wartości, z których warto korzystać. Są to: korygowanie ekspozycji, balans bieli, ostrość, kontrast, nasycenie, ton koloru itd. Oczywiste jest, że im więcej prób tym zdjęcia będą ciekawsze.

Tu mała istotna rzecz. Jeśli nasz aparat umożliwia robienie fotek w RAW'ach to tak naprawdę nie musimy martwić się o ton koloru, bo ten można z łatwością zmienić w programie do wywoływania raw'ów - polecam Raw Therapee. Sprawa ma się trochę gorzej jeśli pozostają nam jedynie JPG'i. Tu polecam ton koloru 4000K lub coś w tej ''okolicy''.

Taka mała ciekawostka. Często dziwiła mnie zieleń na fotografiach albumów Amano. Sprawia wrażenie ''jak z innej planety''. Ma to oczywiście swój urok, a czy jest zbytnią ingerencją w rzeczywisty wygląd zbiornika? W to nie wnikam. Jednak jak ją uzyskać? Oczywiście mając pliki w RAW wystarczy pobawić się suwakiem - jest na to prostszy sposób. Poniżej ''kosmiczna, niebieskawa zieleń na topowych zdjęciach''.

Obrazek

Obrazek

Odpowiedź: wystarczy zamienić przestrzeń barw z RGB na CMYK. CMYK to przestrzeń przygotowana do drukowania na białym papierze i niektóre tony, w tym przypadku zielony, ''uciekają w stronę niebieskiego odcienia''.

Obrazek

4. Technika robienia zdjęcia

Ustawienie aparatu nie jest ściśle określone. Wprawdzie środek obiektywu musi znajdować się w połowie szerokości zbiornika, ale już wysokość jest zależna od tego co zamierzamy uzyskać.

Po górnej linii szkła, gdzie widać tafle wody, możemy zobaczyć, że aparat ustawiony był w miarę na środku zbiornika.

Obrazek

Poniżej można być pewnym, że aparat został zamocowany na statywie ciut wyżej niż oś pionowa zbiornika.

Obrazek

Im aparat wyżej tym tafla wody nam maleje, natomiast podłoże powiększa się. I na odwrót, jeśli ustawimy obiektyw trochę niżej niż centrum to uzyskamy duże pole tafli wody. Reasumując, nie prawdą jest to, że aparat powinien być jak najwyżej ustawiony tak aby tafla wody nie była widoczna, a w niej samej nic ciekawego nie ma. Błąd, bowiem odbicie roślin czy korzeni w lustrze wody buduje efekt i ma w sobie urok. Pofalowana tafla jest sama w sobie zjawiskowa - swoją drogą łatwo ją można uzyskać poprzez nadmuchiwanie wody z góry suszarką lub małym wiatraczkiem.

Kolejną sprawą są pewne sztuczki, które powodują odmienne postrzeganie samego zbiornika. Odmienne, czyli lepsze, dające zamierzone złudzenie. Jak przypatrzymy się na poniższą fotkę, na której widnieją topowe prace, to łatwo można zauważyć zanik tylnej, górnej krawędzi akwarium. Po co to? Prosta sprawa, daje to wspomniane złudzenie maksymalnej głębi, gdzie nasze oko już nie ma punktu zaczepienia. Zbiornik wydaje się jakby nieskończenie głęboki.

Obrazek

Jedynie dwa zbiorniki, ostatni rząd po prawej posiadają linię tylnej krawędzi, reszcie gdzieś się zagubiła :) Pytanie jak tego dokonać. Są trzy metody. Pierwsza, to takie podświetlenie tyłu, aby górna krawędź była prześwietlona, co spowoduje zanik krawędzi. Druga to skorzystanie z opcji zawartych PhotoShopie (wymazywanie, pędzel / aerograf i zabawa ze światłem czy wycinanie w linii danego koloru). Trzecia najprostsza wiąże się z aranżem, który zasłoni krawędź (przykład to ostatni rząd, druga fotka od lewej). Najlepiej jednak połączyć wszystkie powyższe razem.

Podświetlania to kwestia prób i prędzej czy później uzyska się zamierzony efekt. Podświetlać można na tylną ścianę, na samo szkło, przez papier, przez folię i czym tam jeszcze można sobie wymyślić. Samo światło także jest ważne. Można stosować lampki, stare świetlówki, żarówki, latarki itd. Im więcej wyobraźni, tym większy wybór na to ostateczne finałowe zdjęcie. Warto tu wspomnieć o ustawieniu zbiornika tak aby mieć w przyszłości pole manewru za samym akwarium. Jest to wielce istotna, techniczna sprawa, bowiem mało kto zakładając akwarium zastanawia się nad tym co za nim będzie się działo w przyszłości.

Zabawa w PhotoShopie to temat zbyt rozległy i trzeba mieć pewne ''obycie'' z funkcjami takiego programu aby tak to zrobić, nie szkodząc swemu zdjęciu. Wpisanie w wyszukiwarkę haseł: ''wymazywanie w PhotoShopie'', ''Tryb mieszania warstw'', ''wycinanie i przemieszczanie'' da dość sporo tutoriali, z którymi warto się zapoznać.

Dość ważną rzeczą, z którą fotografująca osoba musi się uporać to tak zwane ''przepalanie góry''. Wiadomo, że w akwarium najwięcej światła jest na górze i tam często na fotce mamy jedną wielką plamę jaskrawości. Samo kombinowanie z ustawieniami aparatu mało dają, ponieważ jeśli uda na m się ''górę'' doprowadzić do takiego stanu aby na fotce góra była zadowalająca to niestety dół robi się za ciemny, a chyba nikt nie chciałby mieć uwiecznionego na zdjęciu trawnika spowitego w mroku. Najlepiej wtedy aby ułatwić sobie życie, sprawić sobie filtr połówkowy. Polecam w systemie Cokina. Ten system ma taką zaletę, że wystarczy kupić uchwyt (holder), który nakręcamy na obiektyw i wystarczy w szyny włożyć prostokątną szybkę (tworzywo lub szkło), i to daje nam dość dużą ruchomość wszystkich elementów - możemy kręcić uchwytem i suwać płytką. Gdy aparat stoi na statywie będziemy mogli z łatwością tak przypasować filtr aby góra ściemniała. O tym jak płytka wygląda i jak rozchodzi się podział między ciemnym polem a przezroczystym mówi gradacja filtra. Do tego mamy parametr najważniejszy i jest nim stopień redukcji światła wyrażony w jednostkach EV. Tak to u mnie wygląda.

Obrazek

Obrazek

Celowo nie pisałem o podstawach robienia zdjęcia na początku bo chciałem to uczynić na koniec, a więc:

- na dzień przed fotografowaniem trzeba podmienić wodę, wyczyścić szyby i podciąć wszystkie zbędne i uszkodzone części roślin. Jeśli mamy jakieś glony to mechanicznie je usuwamy. Czemu na jeden dzień przed? Uważam, że w dniu podmiany i porządków nie powinno się robić fotek. Woda może być lekko mętna, na szybach osadzają się pęcherzyki powietrza, rośliny wyrównują ciśnienie i bąblują, co jest mało estetyczne na fotkach (wrażenie ''brokatu na liściach'').

- na dzień przed, tuż po podmianie można zastosować preparat klarujący wodę. Jednak trzeba uważać aby nie przedawkować bo efekt ''mlecznej wody'' może dość długo się utrzymać. Wynik będzie przeciwny od zamierzonego

- fotki, według mnie najlepiej robić godzinę po zapaleniu światła, czyli nad ranem. Wtedy to koloryt flory jest najbardziej nasycony. Zdjęcia robimy w ciemności, tak aby nic nie odbijało się w szkle, co powoduje konieczność zasłonięcia okien (ja zasłaniam kocami tam gdzie nie mam żaluzji). Czemu nie pod wieczór i w nocy? O tej porze rośliny składają liście a do tego sprawne oko spostrzeże, że są pozbawione pełni kolorów.

- tuż przed ''pstrykaniem'' wyjmujemy zbędne ''klamoty'' z akwarium (grzałkę, filtry, dyfuzory itp.).

- aparat ustawiamy na statywie lub czymś twardym, idealnie prostopadle do szyby. Każdy kąt spowoduje zakłócenie światła i zniekształcenia

- przecieramy zewnętrzną szybę

- fotki warto robić z wyzwalaczem czasowym

- im więcej zdjęć w różnych ustawieniach tym skuteczność wyboru tej jedynej fotki rośnie

- format RAW jeśli możemy w pierwszej kolejności

http://fotografiadlaciekawych.pl/index. ... -do-czego/

http://fotografwpodrozy.pl/oprogramowan ... eg-i-tiff/

Jak widać temat nie został zgłębiony do końca, a może ktoś z Was ma inne zdanie na poszczególne sprawy i coś dorzuci od siebie tak aby uwrażliwić tych, którzy chcieliby zajmować jak najwyższe miejsca w konkursach. Aha, i nie piszcie, że i tak aranż jest najważniejszy, bo to wiadomo :wink:.

Mnie interesowałyby także pewne kwestie:

- jak radzicie sobie z zagonieniem ryb w ławicę
- może ktoś doda coś od siebie w temacie softboxów i lamp
- na co zwrócić uwagę przy układaniu aranżu
- itp. :)
Załączniki
fot.JPG
Ostatnio edytowano 15 gru 2013, 20:53 przez AdamW, łącznie edytowano 6 razy
Obrazek

Avatar użytkownika

AdamW
Znający temat
 
Posty: 1102
Dołączył: 27 sty 2010, 23:19
Miasto: Gdynia

15 gru 2013, 00:01 Re: Fotografowanie konkursowe  (#2)  

Przwdę rzeczesz,RAW- koniecznie, głębia a i owszem. Zieleń Amano- tutaj mozna dyskutować. Ideałem będzie zatem uwiecznianie zbiorników na materiale klasycznym- na przykład na slajdach provii. Trochę drogo- ale...



User
Początkujący
 
Posty: 5
Dołączył: 16 wrz 2012, 12:14

15 gru 2013, 00:22 Re: Fotografowanie konkursowe  (#3)  

Adam dobra robota,sam mam od niedawna Canona 650d i sie ucze ale jak narazie ciezko wychodzi narazie z standardowym obiektywem 18-55 oraz 75-300 ,trzeba poswiecic czas i cwiczyc :wink:


Avatar użytkownika

macek.g
Zaawansowany użytkownik
 
Posty: 955
Dołączył: 06 lip 2005, 01:21
Miasto: UK

15 gru 2013, 00:52 Re: Fotografowanie konkursowe  (#4)  

Świetny materiał.. muszę go jeszcze parę razy przeczytać :) Narazie też ćwicze i ciężko to wychodzi, nikon D90 i 18-55 - szerokokątny by się przydał.. a przede wszystkim praktyka i wiedza..




zadymny
Stały bywalec
 
Posty: 429
Dołączył: 06 mar 2009, 23:22

15 gru 2013, 01:24 Re: Fotografowanie konkursowe  (#5)  

zadymny napisał(a):Świetny materiał.. muszę go jeszcze parę razy przeczytać :) Narazie też ćwicze i ciężko to wychodzi, nikon D90 i 18-55 - szerokokątny by się przydał.. a przede wszystkim praktyka i wiedza..

18 to już szeroko, pniżej zaczniesz działać na rybim oku, a to niekoniecznie ładnie będzie :roll: wygladać



User
Początkujący
 
Posty: 5
Dołączył: 16 wrz 2012, 12:14

15 gru 2013, 01:37 Re: Fotografowanie konkursowe  (#6)  

Miły temat z tego wyszedł, pogratulować !!!
Coś o AWB może dodaj? Ja muszę ustawić na 5k, skąd to się bierze skoro światło mam 6500...?

Avatar użytkownika

matu
Z dużym doświadczeniem
 
Posty: 3539
Dołączył: 13 paź 2012, 23:17
Miasto: Gdańsk

15 gru 2013, 11:02 Re: Fotografowanie konkursowe  (#7)  

user - poczytałem trochę o slajdach i technice wykonywania zdjęć w starej analogowej szkole i masz rację nie jest to prosta sprawa, cena, sprzęt i doświadczenie są, że tak powiem bezwzględne i kategoryczne (nie ma to jak cyfrówka gdzie mogę pstryknąć tysiąc zdjęć i wybrać jedno :wink:). Jednak faktycznie, na forum o fotografii było napisane, że slajdy provia pokazują zieleń bardziej niebieską. Ostatecznie czy to takie ładne? Według mnie nie bardzo, kwestia dyskusyjna jak pisałeś, choć dalej myślę, że to może być to wynikiem przystosowania zdjęć do druku, gdzie większość drukarek ''przemysłowych'' drukuje w cmyku i same z automatu zamieniają rgb na cmyk.

18 to już szeroko, pniżej zaczniesz działać na rybim oku, a to niekoniecznie ładnie będzie :roll:
wygladać


Chyba to przesada. Ja aktualnie używam Sigma 10-20 f3.5 i od 14 dopiero widoczną mam beczkę. Fotografując akwarium bardzo dobrze ją widać, bo wiadomo mamy do uwiecznienia prostopadłościan. Jednak jeden przycisk w PSie i mam skorygowaną beczkę.

macek.g - czyli mamy to samo :wink: Jak odbierasz dotykowy wyświetlacz, tak krytykowany przez tradycjonalistów? Ja jestem zachwycony, bo każdą zmianę widzę na ekranie i to kolosalnie ułatwia zaprzyjaźnienie się ze sprzętem.

Widzę, że jako drugie szkiełko wybrałeś ''tele'', ja długo się zastanawiałem i wybór padł na szeroki kąt, i nie żałuję. Na wycieczki szczególnie się przydaje, szerokość krajobrazów powala.

zadymny - ja także wciąż ćwiczę, wbrew pozorom bardzo dużo dało mi przeczytanie dość obszernej instrukcji do canona 650d (ponad 370 stron !).

matu - wszystko ładnie jest opisane na http://www.fotopolis.pl/?n=5147. Ogólnie to dobrze jak aparat ma ustawienie balansu bieli według wzorca i modyfikację bieli.
Obrazek

Avatar użytkownika

AdamW
Znający temat
 
Posty: 1102
Dołączył: 27 sty 2010, 23:19
Miasto: Gdynia

15 gru 2013, 11:25 Re: Fotografowanie konkursowe  (#8)  

matu - wszystko ładnie jest opisane na http://www.fotopolis.pl/?n=5147. Ogólnie to dobrze jak aparat ma ustawienie balansu bieli według wzorca i modyfikację bieli.


Dzięki!

Jak to mówi mój kumpel - połączenie szkła i wody to nie najwspanialsze środowiska do robienia zdjęć... ;)

Avatar użytkownika

matu
Z dużym doświadczeniem
 
Posty: 3539
Dołączył: 13 paź 2012, 23:17
Miasto: Gdańsk

15 gru 2013, 11:37 Re: Fotografowanie konkursowe  (#9)  

Bardzo ciekawie i z dobrą oprawą wizualną to przygotowałeś Adamie.
Kolejny przydatny wpis z Twojej strony !
Z mojej dodam, a mistrzem fotografowania podwodnych ogrodów na pewno nie jestem, że bardzo istotną sprawą podczas focenia zbiornika jest dodatkowe jego doświetlenie. Marzeniem jest posiadać dodatkowe lampy - takie mini studio znacznie ułatwia wykonanie prawidłowo doświetlonych zdjęć nawet przy niezbyt jasnym obiektywie. Oczywiście można nadrabiać inwestując właśnie w jasny obiektyw, a sprawę lamp studyjnych załatwiać mieszaniną domowego oświetlenia które na czas focenia przedziwnymi sposobami :wink: umieszcza się nad nim. Jednak nic nie zastąpi potężnego rozbłysku jaki wyzwalają właśnie lampy studyjne umieszczone nad fotografowanym zbiornikiem.

Najciekawsze jest jednak to, że często wykonuje się kilkanaście> zdjęć na różnych ustawieniach za każdym razem licząc na żądany efekt, na końcu "sesji" wykonuje się często jakieś fotki tak od niechcenia na automacie i te paradoksalnie często okazują się najlepsze w końcowej ocenie swoich fotograficznych poczynań :?

świetny temat
pozdrawiam


Avatar użytkownika

aquamateo
Z dużym doświadczeniem
 
Posty: 3090
Dołączył: 04 sty 2010, 23:54

15 gru 2013, 11:42 Re: Fotografowanie konkursowe  (#10)  

AdamW, to mi się podoba - porządny artykuł o fotografowaniu, tak potrzebny dla wielu wielu z nas, a brakowało czegoś takiego, chociaż wprawdzie coś już kiedyś napisał chester. Wiem dobrze ile to pracy i czasu Cię kosztowało :) Na pewno bardzo się przyda, wiele aspektów fotografowania ukazałeś w prostej w odbiorze formie dla laika, a i kilka sekretów ujawniłeś przy okazji :D Naprawdę, dobra robota!

Avatar użytkownika

Godween
Z dużym doświadczeniem
 
Posty: 4072
Dołączył: 02 maja 2011, 17:08

15 gru 2013, 12:37 Re: Fotografowanie konkursowe  (#11)  

AdamW,
nareszcie! Czekałem na taki artykuł, Godween już napisał, że na pewno kosztowało to Ciebie wiele pracy. Ale było warto, bo to co napisałeś jest bardzo przejrzyste i i proste w odbiorze. Myślę, że to co napisałeś przyda się nie tylko do fotografii konkursowej, ale też dzięki niemu poziom naszych forumowych zdjęć będzie jeszcze wyższy.

Ostatnio nawet szukałem obiektywu do swojego Pentaxa K20D, chłopaki z pentax.org.pl uświadomili mi, że udane fotki mogę uzyskać z dołączonego kitu Pentax smc DA 18-55 mm f/3.5-5.6 AL II - spełniając warunek - duża ilość światła. Tu z kolei pomysł padł na na wieksze światło stałe, czyli softbox z żurawiem, mam nadzieję, że w temacie znajdą się osoby które korzystają z takiego rozwiązania, podpowiadając jakie zastosować żarówki (ilość, moc, barwa, marka - do litrażu).
Przy okazji zapytam: jaki softbox do akwarium 60x30x35? :wink:

Ze swojej strony również zachęcam osoby z większym doświadczeniem( ale nie tylko ) do wzięcia udziału w dyskusji.
Dziękuję Adam, naprawdę trafiony temat :D
080L ATP Slope Piotr Mierzejewski
https://www.roslinyakwariowe.pl/dyskusj ... 72612.html
Nawozy do podłoża - tania alternatywa
http://www.roslinyakwariowe.pl/dyskusje ... 59403.html

Avatar użytkownika

msnolan
Aquascaping Team Poland
 
Posty: 2313
Dołączył: 29 gru 2011, 21:10
Miasto: Pisz

15 gru 2013, 20:03 Re: Fotografowanie konkursowe  (#12)  

Najciekawsze jest jednak to, że często wykonuje się kilkanaście> zdjęć na różnych ustawieniach za każdym razem licząc na żądany efekt, na końcu "sesji" wykonuje się często jakieś fotki tak od niechcenia na automacie i te paradoksalnie często okazują się najlepsze w końcowej ocenie swoich fotograficznych poczynań :?


aquamateo - skąd ja to znam :). Ile to razy przymierzałem się do ''cykania'' i pierwsze pstrykałem tak na próbę. Następnie, no teraz biorę się za ''zabawę''. Efekt końcowy to prawie kilkadziesiąt zdjęć i czas ''delejtowania'', z czego zostaje kilka. I uwaga, wynika pada na najlepsze zdjęcie, którym okazuje się to pierwsze zrobione jak to napisałeś od niechcenia :wink:.

Godween - mogłeś wkleić wątek chestera, ja znalazłem tylko coś takiego, co warto także wkleić - trochę jest o lampach i softboxach: http://www.roslinyakwariowe.pl/dyskusje/konkursy-i-galerie/konkursy-akwarystyczne/proby-blyskowe-by-chester-31842.html.

Dodałbym jeszcze:



Tego nie widać na filmiku a rozczytać nie potrafię ale warto taką samoróbkę jeszcze z zewnątrz pomalować na czarno.

Ostatnio nawet szukałem obiektywu do swojego Pentaxa K20D, chłopaki z pentax.org.pl uświadomili mi, że udane fotki mogę uzyskać z dołączonego kitu Pentax smc DA 18-55 mm f/3.5-5.6 AL II - spełniając warunek - duża ilość światła. Tu z kolei pomysł padł na na wieksze światło stałe, czyli softbox z żurawiem, mam nadzieję, że w temacie znajdą się osoby które korzystają z takiego rozwiązania, podpowiadając jakie zastosować żarówki (ilość, moc, barwa, marka - do litrażu).
Przy okazji zapytam: jaki softbox do akwarium 60x30x35? :wink:


msnolan - podbijam pytanie, bo sam chciałbym się trochę dowiedzieć, które żurawie i lampy są dobre.
Obrazek

Avatar użytkownika

AdamW
Znający temat
 
Posty: 1102
Dołączył: 27 sty 2010, 23:19
Miasto: Gdynia

15 gru 2013, 20:26 Re: Fotografowanie konkursowe  (#13)  

Kilka symulatorów aparatu, które pomogą zrozumieć pojęcia:
-czas
-przysłona
-czułość ISO
-ogniskowa

http://www.kurs-fotografii.com.pl/symulator-aparatu/



oraz dwa pozostałe:

http://www.kamerasimulator.se/eng/?page_id=2
http://www.photonhead.com/simcam/
080L ATP Slope Piotr Mierzejewski
https://www.roslinyakwariowe.pl/dyskusj ... 72612.html
Nawozy do podłoża - tania alternatywa
http://www.roslinyakwariowe.pl/dyskusje ... 59403.html

Avatar użytkownika

msnolan
Aquascaping Team Poland
 
Posty: 2313
Dołączył: 29 gru 2011, 21:10
Miasto: Pisz

16 gru 2013, 00:13 Re: Fotografowanie konkursowe  (#14)  

AdamW napisał(a):Godween - mogłeś wkleić wątek chestera

Z wątku chestera ostał się ogólny poradnik (całego wątku nie mogę znaleźć), pewnie większości już znany:
http://www.roslinyakwariowe.pl/galerie/ ... arium.html

Znalazłem jeszcze dawną dyskusję podjęta przez Artura Frankowskiego:
http://www.roslinyakwariowe.pl/dyskusje ... 27701.html

Avatar użytkownika

Godween
Z dużym doświadczeniem
 
Posty: 4072
Dołączył: 02 maja 2011, 17:08

18 gru 2013, 19:28 Re: Fotografowanie konkursowe  (#15)  

Obrazek

Avatar użytkownika

AdamW
Znający temat
 
Posty: 1102
Dołączył: 27 sty 2010, 23:19
Miasto: Gdynia

18 gru 2013, 19:29 Re: Fotografowanie konkursowe  (#16)  

Godween napisał(a):Znalazłem jeszcze dawną dyskusję podjęta przez Artura Frankowskiego:
http://www.roslinyakwariowe.pl/dyskusje ... 27701.html


Warto z niego wyłuskać ciekawy wpis Norberta Sabata:
http://www.roslinyakwariowe.pl/dyskusje ... 89#p189789

Norbert Sabat napisał(a):Jako że ostatnio na forum pojawiły się pytania o sesję fotograficzną na konkurs (technikę) to postanowiłem coś naskrobać.

Niestety nie mam możliwości sfotografowania całego stanowiska ze wszystkimi detalami bo nie mam jeszcze drugiego korpusu ale jak będę miał to opiszę coś więcej na stronie w artykule o fotografii :wink:

Poniżej ogólny widok zbiornika podczas sesji

Obrazek

Co tu konkretnie mamy?

1.Lampa Quantuum 400Ws (konkretny model nie jest istotny - to już kwestia jakiej klasy sprzętu poszukujemy i ile chcemy wydać). Tą konkretną lampę wybrałem bo ma lampkę modelującą 150W, chłodzenie, płynną regulację siły błysku, solidną obudowę, dotykowe sterowanie.

2.Żuraw - bardzo przydatne narzędzie do umieszczenia systemu oświetleniowego nad akwarium. Nogę mamy z jednej strony zbiornika i możemy w miarę swobodny sposób regulować umiejscowienie światła nad zbiornikiem.

3.Softbox - nie pamiętam jaki to konkretnie ale chyba 80x50cm z podwójnym rozproszeniem (tzn. że mamy dwie białe płachty do zmiękczenia światła). Softbox jest umieszczony tak że tylna krawędź dotyka ściany za akwarium a przednia nie wykracza poza przednią krawędź akwarium. Czasami dodaję czarny pasek bristolu aby zasłonić wolną przestrzeń między softboxem a taflą wody - zapobiega to ewentualnym odblaskom.

4.Akwarium :lol: Jak widać przygotowane do sesji - wyczyszczone, wyjęty osprzęt, zdjęte oświetlenie.

5.Błękitne tło z bristolu formatu B0/A0 (nie pamiętam dokładnie) umieszczone za akwarium - przymocowane na magnesy do aluminiowej listwy na stałe przymocowanej do ściany. Tło jest oddalone około 15cm za tylną szybą akwarium.

6.Radiowy wyzwalacz 2.4Mhz. Pozwala bezprzewodowo odpalić lampę z gorącej stopki aparatu.

Czego nie widać? :)

Około 1m przed przednią szybą na statywie jest umieszczony aparat: Sony A700 +Carl Zeiss Vario Sonnar T* DT 16-80 mm f/3.5-4.5

Oś optyczna znajduje się mniej więcej na środku wysokości przedniej szyby.
Ogniskowa około 20-35mm (tak aby w wizjerze objąć akwarium od lewej do prawej krawędzi)

Na obiektywie jest założony szary filtr połówkowy w systemie CokinP firmy Hi-tech zmniejszający ekspozycję o 0.6EV w wersji soft. Po co to? Już wyjaśniam:
Jak wiadomo im bliżej źródła światła tym jaśniej a im jaśniejsze tło tym więcej światła się odbija. Na naszym zdjęciu takim niebezpiecznym miejscem jest góra akwarium gdzie często nasze tło się "wypala" czyli na zdjęciu powstaje obszar który nie posiada żadnej składowej RBG...w uproszczeniu powstaje biała plama z którą nic się nie da później zrobić bo jak to mówią "z pustego i Salomon nie naleje" :D
Możemy zapobiec przepałowi obniżając ekspozycję....nie przepali nam się tło u góry ale dół zdjęcia będziemy mieli niedoświetlony. Stosując filtr połówkowy przyciemniamy górę zdjęcia pozostawiając prawidłowo doświetlony dół czyniąc nasze zdjęcie w ogólnym rozrachunku lepiej naświetlonym.
Technika ta jest stosowana bardziej w fotografi krajobrazowej gdzie mamy do czynienia np. z bardzo jasnym niebem i ciemnym lądem....w takim przypadku bez filtra otrzymamy najczęściej białe niebo bez detalu i ciemny dół. Ja dostosowałem ją dla swoich potrzeb do fotografii akwarystycznej ale nie zawsze ją stosuję.

Zdjęcie wykonane w trybie manualnym, z samowyzwalacza lub bezpośrednio przyciskając spust migawki z różnymi ustawieniami w granicach:
ISO 100/200, f7.1-9, 1/160-1/200s,
Ostrość łapana AF w punkt znajdujący się w odległości około 10-15cm za przednią szybą. Rozkład głębi ostrości układa się mniej więcej w ten sposób że jeżeli obszar ostrości na zdjęciu ma szerokość X to 1/3 tego obszaru jest przed punktem w którym złapiemy ostrość a 2/3X za tym punktem więc w moim przypadku najostrzejszy obszar mieścił się mniej więcej w odległości od 10 do 25cm za przednią szybą. Oczywiście reszta też była stosunkowo ostra ale ten właśnie obszar był najostrzejszy.

Zdjęcie robione w trybie RAW.

No i to wsio chyba :wink:

Teraz zgłębiam tajniki filmowania lustrzanką :)
080L ATP Slope Piotr Mierzejewski
https://www.roslinyakwariowe.pl/dyskusj ... 72612.html
Nawozy do podłoża - tania alternatywa
http://www.roslinyakwariowe.pl/dyskusje ... 59403.html

Avatar użytkownika

msnolan
Aquascaping Team Poland
 
Posty: 2313
Dołączył: 29 gru 2011, 21:10
Miasto: Pisz

19 gru 2013, 20:09 Re: Fotografowanie konkursowe  (#17)  

Gratulujemy wyróżnienia artykułu na stronie głównej Serwisu!
Autor został nagrodzony abonamentem Konta Premium.


Avatar użytkownika

roslinyakwariowe.pl
roslinyakwariowe.pl
 
Posty: 3729
Dołączył: 27 mar 2011, 19:54
Miasto: Kraków

19 gru 2013, 21:49 Re: Fotografowanie konkursowe  (#18)  

Dzięki RA

Ok, teraz porady obróbki zdjęć w formacie RAW. Tak jak pisałem wcześniej polecam darmowy, przyjazny program RawTherapee. Warto spokojnie obejrzeć poniższe filmy i próbować stosować na swoich akwarystycznych fotkach.
Do pobrania np tutaj: http://www.instalki.pl/programy/downloa ... rapee.html



Obrazek

Avatar użytkownika

AdamW
Znający temat
 
Posty: 1102
Dołączył: 27 sty 2010, 23:19
Miasto: Gdynia

27 gru 2013, 22:28 Re: Fotografowanie konkursowe  (#19)  

Zgodnie z tym co napisałem w tym wątku, spróbuję opisać krok po kroku jak zabrałem się i wykonałem fotografię mego zbiornika. Nie jest to mistrzostwo świata ale mnie cieszy bo mam nad zbiornikiem tylko 4 x 39W, do tego duża część powierzchni wody jest przykryta roślinami.

1. Pierwszy dzień. Spora podmiana wody i porządne przetarcie szyb gąbką.

Obrazek

2. Odmulenie dna na tyle ile się da. Zebranie wszelakich glonów, wyczyszczenie kamieni i wyszczotkowanie korzeni (najlepsza jest szczoteczka do zębów). Po powyższym zabiegu woda robi się lekko mętna dlatego czekam aż ''syfek opadnie na dno'' i zbieram rurką pozostałości - można rzec ''omiatam'' rurką roślinki.

Obrazek

3. Następnie ostatnie cztery wiadra napełniam sposobem ''na kubek''. Metoda to ściąganie do kubka wody z tafli. Ta prosta czynność stosowana regularnie przy podmianie, pozwala mi cieszyć się czystością na powierzchni. Pewnie nie jeden z Was zapytuje się: ''ile to musi trwać?''. Zapewniam, wiadro napełniam kubkiem szybciej niż rurką ! Tym sposobem nigdy nie uświadczysz błony.

Obrazek

4. Po dolaniu świeżej wody stosuje preparat klarujący wodę.

Obrazek

5.Nastawiam budzik na 7.00 rano następnego dnia - dziś zdjęć nie będę robił bo rośliny wyrównują ciśnienie osmotyczne i niezbyt ładnie to wygląda - efekt ''brokatu na liściach i szybie''.

Obrazek

6. Rano, pobudka - świetnie bo dziś sobota i warto wstać z rana :) Za oknem jeszcze ciemno, córka śpi, żona śpi - znowu świetnie bo nie ma jak zająć się swoim hobby w spokoju :wink:

7. Przecieram szyby z zewnątrz akwarium, które jeszcze się ''nie świeci'' - wtedy dobrze widać smugi.

8. Zapalam światło. Jest to o 1,5 godziny wcześniej niż zawsze, więc rośliny muszą się trochę zaaklimatyzować. Po 15 minutach ''łapią kolorki'' - z rana mają najlepszy koloryt. Gaz jeszcze nie leci i nie będzie szpecił fotek.

9. Powinienem wyjąć grzałkę, filtr i dyfuzor. Jednak to nie fotka na konkurs i zostawiam wszystko na miejscu. Roślin jest tak dużo, że ''technikalia'' za bardzo nie rzucają się w oczy.

10. Ustawiam statyw a do obiektywu przykręcam filtr połówkowy.

11. Po kilkunastu fotkach zdejmuję czarne tło z tyłu i doświetlam tył zbiornika - będę miał dwa rodzaje fotek, z tłem i z podświetleniem. Światło ''rzucam'' na tylną ścianę. Z dwóch lampek nocnych zdejmuję abażury i podklejam na taśmie aby światlo ''raziło'' tuż za korzeniem.

Obrazek

12. Pstrykam fotki. Jest ciemno - dużo roślin, tak więc poniżej ISO 800 nie schodzę. Tak naprawdę to większość robię przy ISO 1600. Bawię się za to GO, migawką, balansem bieli itd. Tylko RAW.

13. Wybieram jedną z wielu fotek - szczególnie patrzę na ostrość pierwszego planu i na ostrość ryb.

Obrazek

14. Odpalam program RawTherapee i delikatnie bawię się suwakami - szczególnie interesuje mnie EKSPOZYCJA i KOLOR. Na koniec zapisuję fotkę w Jpg w najlepszej jakości.

15. Efekt końcowy po zmniejszeniu zdjęć i wykadrowaniu

(w miejscu wyboldowanym na czerwono):
http://www.roslinyakwariowe.pl/dyskusje ... 61#p374861
Obrazek

Avatar użytkownika

AdamW
Znający temat
 
Posty: 1102
Dołączył: 27 sty 2010, 23:19
Miasto: Gdynia

27 gru 2013, 22:42 Re: Fotografowanie konkursowe  (#20)  

Pomiędzy punktem 6 a 7 zapomniałeś o porannym kubku ulubionej kawy, oczywiście byle nie tej której zapach w pewnej reklamie budzi żony ze snu, bo wtedy spokój z punktu 6 mógłby zostać bezpowrotnie utracony :wink:

A tak serio, bardzo ciekawa relacja. Sposób na "kubek" ...ciekawa sprawa, na pewno wykorzystam.
Zapis robisz zawsze w RAW?


Avatar użytkownika

aquamateo
Z dużym doświadczeniem
 
Posty: 3090
Dołączył: 04 sty 2010, 23:54

27 gru 2013, 23:06 Re: Fotografowanie konkursowe  (#21)  

Akurat kawę pije tylko zbożową, a ona nie ma takiego aromatu :)

Nie, często w jpgach, bo nie mam czasu bawić się rawami. Rawy są fajne bo łatwo można uratować przepalenia i ciemne pola + zabawa ekspozycją.
Obrazek

Avatar użytkownika

AdamW
Znający temat
 
Posty: 1102
Dołączył: 27 sty 2010, 23:19
Miasto: Gdynia

07 sty 2014, 12:47 Re: Fotografowanie konkursowe  (#22)  

Artykuł fajny, ale zwróciłem uwagę na kilka faktów - czepiam się tylko troszkę :P i nie są to najistotniejsze informacje, bo zaledwie szczegóły techniczne, ważniejsze są wskazówki które przekazujesz a tutaj mamy naprawdę dużą ilość przydatnych informacji.

im wartość iso większa, tym do matrycy dociera więcej światła
- no, to nie jest prawda, bo jak na pewno sam wiesz ilość światła docierającego do matrycy określa ustawienie obiektywu (ogniskowa i przysłona) + ewentualnie to co jest przed obiektywem (filtry) lub to co za obiektywem (jeśli ktoś chciałby zakładać konwertery [dla canona np 1.6 lub 2.0]). I jeszcze vide punkt następny.

im wyższe wartości iso tym większe ziarno

Ja bym powiedział, że ziarno jest to samo - ten sam rozmiar (bo wynika z matrycy), natomiast jest dużo bardziej widoczne (silniejsze). Generalnie ISO ma związek z wzmocnieniem sygnału z matrycy (słabego przy słabym świetle). Każde urządzenie elektryczne cechuje się pewnym poziomem szumu, jeśli sygnał jest mocny (silne światło) to stosunek sygnał/szum jest wysoki i nie ma problemu. Jednak przy niskich sygnałach, wzmocnienie sygnału powoduje także wzmocnienie szumu - dlatego jest wyraźniej widoczny. Wiem, że są programy do redukcji szumu matryc, nie pamiętam, czy jako osobne aplikacje, czy na przykład w postaci filtrów do Photoshopa.

Dodam od siebie, że z filtrami to jest zabawa.
Po pierwsze osłabiają światło docierające do matrycy
po drugie w nieznacznym stopniu pogarszają jakość zdjęcia (chodzi mi o spadek rozdzielczości optyki)
po trzecie - co mnie najbardziej boli, bo też posiadam sprzęt C a nie stać mnie na obiektywy z literką L - tańsze obiektywy cechują się pewną irytującą cechą (przy używaniu filtrów) - przy ostawianiu ostrości, czoło obiektywu, do którego dokręca się filtr kręci się (czego nie robią obiektywy L). No i efekt jest taki, że przy przeliczeniu ostrości przez aparat, filtr np. połówkowy już nie znajduje się poziomo, a skośnie :( ... trzeba korygować ręcznie.

I dwa słowa przy nieco dłuższych czasach naświetlania. Jak napisałeś, rozsądnie jest używać czasowego wyzwalacza (nawet 2s), lub pilota (nie są drogie). Chodzi o to, że (oczywiście zależnie od migawki) czasem samo naciśnięcie spustu migawki powoduje efekt 'ruszenia' zdjęcia. Używanie zdalnej lub opóźnionej migawki pozwala zredukować ten efekt, który może się pojawić nawet przy użyciu statywu, jeśli statyw nie trzyma aparatu dość pewnie (samo body waży swoje plus optyka + wszystko inne).

Pozdrawiam!



bladefist
Początkujący
 
Posty: 14
Dołączył: 27 maja 2008, 00:37

07 sty 2014, 19:58 Re: Fotografowanie konkursowe  (#23)  

Nie, nie czepiasz się, powiedziałbym raczej, że rozwinąłeś w szczególe poszczególne elementy tematu - za co dzięki :wink: Oby więcej takich wypowiedzi. Pozdrawiam.
Obrazek

Avatar użytkownika

AdamW
Znający temat
 
Posty: 1102
Dołączył: 27 sty 2010, 23:19
Miasto: Gdynia

24 sty 2014, 09:55 Re: Fotografowanie konkursowe  (#24)  

Masa przydatnych informacji dla początkującego fotografa, dzięki!



FaustynXyz74
 

29 sty 2014, 21:17 Re: Fotografowanie konkursowe  (#25)  

Artykuł bardzo ciekawy i dzięki dokładnej analizie fotografowanie akwarium stało się przyjemniejsze :D

Zastanawia mnie jeszcze kwestia, która nie była ściśle poruszona czyli tło
Wiadomo, że na co dzień jest takie jakie najbardziej odpowiada nam wizualnie, ale co ze zdjęciami jakie najlepiej użyć i jak je ustawić żeby akwarium nabrało odpowiedniej głębi z dodatkowymi cieniami?
Myślałem nad zestawieniem tła misty z ciemnoniebieskim brystolem przyczepionym do ściany i podświetlonym LED-ami, aktualnie mam zwykłą białą folię przyklejoną od tylnej ścianki i niestety zdjęcia w takiej odsłonie mnie nie powalają :| http://www.roslinyakwariowe.pl/spoleczn ... yabby.html

Dodatkowo żeby robić lepsze zdjęcia skonstruowałem taką ramkę, która jednocześnie skupia światło do akwarium



Co sądzicie, czy to ma sens, można to jeszcze jakoś udoskonalić?

I jeszcze jedno pytanie jak jest z możliwością wysyłania prac na konkurs po obrobieniu ich w PS-ie? Drobne poprawki ostrości, kolorów, rozmazanie tła są dopuszczalne?

Avatar użytkownika

Yabby
Znający temat
 
Posty: 1021
Dołączył: 10 lut 2013, 16:06
Miasto: Poznań







Powiązane tematy
  • Sztuczki i "przekręty" konkursowe ;)

    Witam Pare dni temu na zagranicznych forach (ale również z mojej strony prywatnie) rozgorzała dyskusja na temat ogólnie pojętej uczciwości na konkursie ADA. Zasady, które są łamane przez uczestników ...

    Wyświetlenia: 9969 | Odpowiedzi: 52 czytaj więcej...



Recenzje

Ładowanie...

Baza wiedzy akwarystycznej


 
  Działamy od 2001 roku i wspólnie z ponad
30 tysiącami akwarystów z całej Polski zdobywamy wiedzę i dzielimy się doświadczeniem oraz informujemy o nowościach z branży
akwarystycznej.

 

Sklep firmowy

Bogata oferta ponad 400 gatunków i odmian roślin. Ponad 10 000 produktów z wysyłką w 24 godziny lub
odbiorem osobistym w Krakowie (obowiązuje rezerwacja).)
Punkt odbiorów: Kraków ul. Młyńska Boczna 5



Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości

Copyright © 2001-2019 roslinyakwariowe.pl ®
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie, rozpowszechnianie całości lub fragmentów strony zabronione.