Wkład filtracyjny Tetra BalanceBalls
Jesteś tutaj: Serwis Forum Pielęgnacja Zabiegi pielęgnacyjne


Oswietlenie - 2h - przerwa - 8h



Utrzymanie czystości i opieka nad akwarium. Rutynowe czynności pielęgnacyjne.
Witam,
od 2 miesiecy mam akwarium cube Aquel 30l.
Obsadzone 6 roslinkami. Dzisiaj przypada wymiana wody i chce zaczac nawozenie, bo roslinki marnie wygladaja.
Oswietlenie mam standard Leddy i chcialbym rozlozyc oswietlenie tak, zeby rano swiecilo 2 godziny jak wstaje i wylaczalo sie i pozniej znowu zalaczylo sie na powiedzmy 8-10 godzin, zeby swiecilo do godziny 21.
Czy bedzie to ok? Jak swieci w ciagu dnia, to prawie zawsze jest wylaczone jak jestesmy w domu.



pkirylcz
Początkujący
 
Posty: 11
Dołączył: 28 sie 2017, 23:59

Dlaczego jest wyłączone światło gdy jesteście w domu?
Światło ma świecić przynajmniej 8-10 godzin na dobę i to w jednym ciągu.
A czy to będzie od 6 do 18 czy od 12 do 24 to mniej ważne.
Ważny aby było tak bez zmian co chwilę, to rośliny przystosują się do tego cyklu dobowego.

Chciałbyś być obudzony o 2 w nocy i kłaść się spać o 4 żeby wstawać o 7 ??


Avatar użytkownika

pietach
Znający temat
 
Posty: 1990
Dołączył: 14 maja 2014, 12:00
Miasto: Wschowa

Świecenie na raty, to nic innego , jak przerwanie procesu fotosyntezy,który odpowiada za wzrost roślin.

Avatar użytkownika

waska
Aktywny użytkownik
 
Posty: 621
Dołączył: 30 gru 2010, 20:22
Miasto: Kraków

Swiecenie na raty chcialem tutaj zastosowac tak jak pisalem - zeby utrzymac czas swiecenia 8-10godzin i miec rano i wieczorem zalaczone swiatlo.
BTW - moze i nikt nie chce byc budzony w nocy, ale mam 4 dzieci i w nocy wiele sie dzieje - placz, budzenie, sikanie, przechodzenie z lozka do lozka i to jak sa zdrowe.
No i ja jakos sie przystosowalem. A co, rosliny nie dadza rady :)

Myslalem sobie tak - (jak w naturze) jak jest zachmurzenie, to nie ma bezposredniego swiatla, jest rozproszone.
A moze powinienem podejsc do tego w inny sposob - niech sie swieci te 12h.
Od 8 do 8 - tylko ze wtedy bede mial inwazje glonow, czego chce uniknac. Moze doradzicie mi jak tego uniknac.

Pozdrawiam,



pkirylcz
Początkujący
 
Posty: 11
Dołączył: 28 sie 2017, 23:59

Świecąc na raty też ryzykujesz glony, więc możesz spróbować świecić 12 godzin.


Avatar użytkownika

szarlej
Aktywny użytkownik
 
Posty: 524
Dołączył: 15 gru 2015, 13:39
Miasto: Tarnów

Myslalem sobie tak - (jak w naturze) jak jest zachmurzenie, to nie ma bezposredniego swiatla, jest rozproszone.
A moze powinienem podejsc do tego w inny sposob - niech sie swieci te 12h.
Od 8 do 8 - tylko ze wtedy bede mial inwazje glonow, czego chce uniknac. Moze doradzicie mi jak tego uniknac.


Ale jak w ciągu dnia jest zachmurzenie to potem słoneczko nie odpracowuje straconego czasu i świeci do północy. :mrgreen:
Nie wiem jakie masz oświetlenie.
Może kwestia podzielić na osobne obwody i załączać cyklicznie (wyłącznik czsasowy w gniazdko) po kawałku a tylko w połowie cyklu zrobić 100% na jakiś określony czas (np 50% całości czasu)
Jeśli masz na LED-ach albo będziesz chciał zrobić to ze sterownikiem i tam programować powolne rozjaśnianie, wygaszanie i podzielić światło na kilka stref i zaprogramować je na różny czas i poziom mocy ale tak aby nie było całkowitej ciemności po środku dnia.


Avatar użytkownika

pietach
Znający temat
 
Posty: 1990
Dołączył: 14 maja 2014, 12:00
Miasto: Wschowa

Pietach, mój mistrzu :D autor postu ma lampkę ledową od Aquaela... A Ty o obwodach, strefach i programowaniu :D
To nie są złośliwości. Absolutnie tego tak nie odbieraj. Zwyczajnie chylę czoła przed Twoim profesjonalizmem i umiejętnościami.


Avatar użytkownika

antipathiQue
Aktywny użytkownik
 
Posty: 678
Dołączył: 29 gru 2013, 20:40
Miasto: Rybnik

Z tekstu nie wyczytałem choć coś tam napisał o Aquaelu.
Ale przecież na początki napisałem:
Nie wiem jakie masz oświetlenie.


Avatar użytkownika

pietach
Znający temat
 
Posty: 1990
Dołączył: 14 maja 2014, 12:00
Miasto: Wschowa

No wiem wiem. Żartuje sobie przecież :)


Avatar użytkownika

antipathiQue
Aktywny użytkownik
 
Posty: 678
Dołączył: 29 gru 2013, 20:40
Miasto: Rybnik

Szczerze to ta opcja z podzialem na procenty czyli wschod, poludnie i zachod calkiem mi sie spodobal :)
Dla scislosci, lampke mam Leddy Smart 2
Tu ze ściemą nie da rady. Trzeba by nowe świetlisko kupić.
Załączniki
LEDDY_SMART_2.png.png



pkirylcz
Początkujący
 
Posty: 11
Dołączył: 28 sie 2017, 23:59

Bo to bardzo fajny pomysł ale nie dla Twojej lampki.
Pietach jest specjalistą od tworzenia lamp led i robi cuda z teoretycznie prostych podzespołów. Buduje je od podstaw aż po ostatni kabelek.

A co do Twojego problemu ze światłem przerwy w dostarczaniu światła to zły pomysł.
Przetestuj działanie zbiornika bez robienia tej przerwy.


Avatar użytkownika

antipathiQue
Aktywny użytkownik
 
Posty: 678
Dołączył: 29 gru 2013, 20:40
Miasto: Rybnik

antipathiQue napisał(a):A co do Twojego problemu ze światłem przerwy w dostarczaniu światła to zły pomysł.

Zacytuję fragment artykułu z innego forum (nie wiem czy mogę dać tu link?):
Na stronie zasłużonej dla akwarystyki firmy Dennerle jej eksperci piszą: "Rośliny kochają przerwę w środku dnia – glony nie. Kiedy światło jest włączone metabolizm roślin jest w pełnym wymiarze. Światło dla roślin znaczy „pracować”. Cieszą się też z przerwy podczas dnia. To daje im szansę do zregenerowania i rozkładania szkodliwych produktów przemiany materii. Zostało udowodnione, że taki cykl przynosi korzyści:
• 4-5 godzin światła rano
• Przerwa na 2-4 godziny
• Następnie od 5 do 7 godzin światła."
Rośliny wyższe posiadają zdolność akumulowania energii i są w stanie prowadzić fotosyntezę dłużej po zgaszeniu światła niż glony. Dlatego też do przerwy w oświetleniu sięga także Karel Rataj, do tego stopnia, że część akwarystów uważa iż Czesi są jej wynalazcą.
W końcu niestety nie wiem kto pierwszy wymyślił tę przerwę, naukowo udowadniając jej negatywny wpływ na rozwój glonów - gdyż Peter Hiscock w książce "Rośliny akwariowe" (w polskim wydaniu z 2004 roku) a także w "Encyclopedia of aqurium plants" pisze, że 1-2 godzinna przerwa zapobiega rozrastaniu się glonów.
Ja spróbuję ująć to tak - glony nie są tak zaawansowane biologicznie i "trudniej" im podjąć fotosyntezę po przerwie w świeceniu, tak szybko, jak roślinom wyższym. Glony wolą nawet gorsze światło, ale stałe (bez przerw). Wykorzystuję tę przewagę „wyższości” roślin nad glonami również w nawożeniu. Nawozy i CO2 podaję rano na 2 godziny wcześniej nim zapalą się lampy.

Jak ktoś chce poczytać więcej to mogę przesłać link na priv.
https://www.roslinyakwariowe.pl/dyskusje/akwarystyka/galeria/200l-opti-astar-75237.html
https://www.roslinyakwariowe.pl/dyskusje/aquascaping/galeria/180l-roslinne-astar-73663.html
"... pamiętaj, że założywszy akwarium, nakładasz na siebie stały obowiązek właściwej opieki nad hodowanymi zwierzętami. A to już jest sprawa kultury i wrażliwości ..."
Pozdrawiam, Andrzej


Avatar użytkownika

astar
Znający temat
 
Posty: 1796
Dołączył: 27 gru 2015, 19:05

Szkoda wiec, ze wczesniej nie zajalem sie akwarystyka, wtedy ja bym wymyslil przerwe dzienna :)
Jak widac siesta w poludnie dla roslin na odpoczynek moze byc efektywna.



pkirylcz
Początkujący
 
Posty: 11
Dołączył: 28 sie 2017, 23:59

Te informacje to dla mnie nowość. Przyznaję. Tym bardziej mnie to zdziwiło.. przecież słońce nie ma zaćmienia na dwie godziny dziennie żeby lasy sobie odpoczęły...


Avatar użytkownika

antipathiQue
Aktywny użytkownik
 
Posty: 678
Dołączył: 29 gru 2013, 20:40
Miasto: Rybnik

Zanim napisalem watek, jakies 2 tygodnie temu ustawilem u siebie 2h swiecenia rano, przerwa 4h i pozniej 8h swiatla, tak zeby wieczorem cieszyc sie podswietlonym akwarium.
Glonow praktycznie nie mam, a wczesniej mialem niezly wysyp i sobie z tym kompletnie nie radzilem. Roslinki ktorym obumieraly liscie wypuscily nowe zdrowe pedy.
Ustawilem teraz 4h swiatla, 3h przerwy i 5h swiatla ponownie.
Zaczalem w tym tygodniu nawozenie i CO2 w plynie.
Zobaczymy jak sie sytuacja rozwinie i dam znac.
Dzieki wielkie za pomoc.



pkirylcz
Początkujący
 
Posty: 11
Dołączył: 28 sie 2017, 23:59

Też mnie to zaciekawiło i szczerze mówiąc biorąc pod uwagę ostatni mały wysyp glonów po starcie akwarium, najprawdopodobniej przetestuję ten sposób oświetlania.



lukaszpazi
Początkujący
 
Posty: 21
Dołączył: 19 wrz 2015, 18:52

Wtrącę się tylko do kolegi pkirylcz, nie ma czegoś takiego jak CO2 w płynie to jest Carbo ewentualnie aldehyd glutarowy. Pozdrawiam



AquaPrime
Początkujący
 
Posty: 24
Dołączył: 12 lis 2017, 14:03
Miasto: Ruda Śląska

Jest jeszcze opcja zamontowania dodatkowego slabego swiatla na rano zeby milo ci bylo popatrzec, a po poludniu to wlasciwe.

Avatar użytkownika

marikfox
Zainteresowany tematem
 
Posty: 274
Dołączył: 20 lip 2013, 14:06

AquaPrime napisał(a):Wtrącę się tylko do kolegi pkirylcz, nie ma czegoś takiego jak CO2 w płynie to jest Carbo ewentualnie aldehyd glutarowy. Pozdrawiam


Dokladnie. Mialem na mysli wlasnie Carbo. CO2 nie podaje - myslalem jakis czas temu o bimbrowni w celach eksperymentalnych, ale na razie sobie odpuscilem.

marikfox napisał(a):Jest jeszcze opcja zamontowania dodatkowego slabego swiatla na rano zeby milo ci bylo popatrzec, a po poludniu to wlasciwe.


No to jest good idea. Na razie wrocilem ponownie do oswietlania 8h, bo pojawilo mi sie sporo czarnych przebarwien na lisciach. Ostatnio doszedlem do wniosku, ze jednak mam za slabe oswietlenie - 6W Aquel Leddy Plant.



pkirylcz
Początkujący
 
Posty: 11
Dołączył: 28 sie 2017, 23:59

Witam
Co do przerwy w świeceniu to stosowałem przez ponad 3 lata:rano od 9 do 12 światło
od 12 do 14 przerwa techniczna
od 14 do 22 światło
Nie miałem żadnych problemów z glonami z tego tytułu.
W naturalnym środowisku występują przecież opady deszczu przeważnie w okolicach południa i oświetlenie zmniejsza się.
Miałem nawet zapodać temat zapytania czy przy wykorzystaniu LED w przerwie świecenia nie wygaszać całości a zostawić jedynie led 8500K.



madmario2
Początkujący
 
Posty: 25
Dołączył: 30 paź 2017, 17:07
Miasto: Mielec







Powiązane tematy
  • Eleocharis Parvula a oświetlenie 0.4 W/L

    Czy jest szansa że Eleocharis Parvula będzie rosła przy oświetleniu 0.4 W/L na podłożu Cal Black Earth ?

    Wyświetlenia: 1084 | Odpowiedzi: 8 czytaj więcej...

  • Oświetlenie dla trawniczka

    Witam mam pytanie czy ta belka będzie odpowiednia dla trawniczka z glosia. Link belki http://allegro.pl/belka-aluminiowa-t5-100cm-4-x-21w-hydroogrod-i4359703287.html proszę odp.

    Wyświetlenia: 1007 | Odpowiedzi: 14 czytaj więcej...

  • Trawnik w akwarium 30x30x30 Oświetlenie 9W

    Witam, potrzebuje pomocy w wyborze roślin na trawnik do akwarium cube 30x30x30 (27l). Posiadam standardowe oświetlenie 9w, nie mam i mieć nie będe co2. Szukam rośliny mało wymagającej ale takiej, któr...

    Wyświetlenia: 502 | Odpowiedzi: 5 czytaj więcej...

  • Mały henio - oświetlenie

    Witam serdecznie, proszę o podpowiedź czy w kostce 30L oświetlenie 11W będzie wystarczające do tego aby na pierwszy plan posadzić małego henia? Podłoże to substrat ADA. W akwarium stosuje obecnie mikr...

    Wyświetlenia: 746 | Odpowiedzi: 6 czytaj więcej...

  • Micorosorium - oświetlenie

    Witam Micorosorium ogólnie posiadają niewielkie wymagania świetlne. Czy to oznacza, że będą rosły źle w akwarium z silnym oświetleniem? Pozdrawiam

    Wyświetlenia: 342 | Odpowiedzi: 3 czytaj więcej...




Serwis roslinyakwariowe.pl


 
  Działamy od 2001 roku i wspólnie z ponad 44 tysiącami akwarystów z całej Polski zdobywamy wiedzę i dzielimy się naszym doświadczeniem. zamów e-Magazyn na e-mail

Sklep internetowy

Wysyłkowy sklep akwarystyczny z
bogatą ofertą sprzętu i akscesoriów do
pielęgnacji akwarium.
idź do sklepu


Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 19 gości