Jesteś tutaj: Serwis Forum Pielęgnacja Glony


Micranthemum Monte Carlo w hibernacji glonowej



Identyfikacja i walka z glonami i sinicami.
Skuteczne metody zapobiegania. + nowy temat
Witam
Moje montecarlo od posadzenia jakies 3-4 miesiace temu nie rozwija sie. Zciemnialo, prawie zbrazowialo i wyglada jak obumarle. Ostotnio zobaczylem nowe listeczki jasnozielone i myslalem ze odzyje, ale wyglada to tak jakby marnialo zaraz po wypuszczeniu nowych pedow.

Swiecenie led 25W ok 12h, filtracja aquael midikani,

Nawozenie potas 1ml dziennie przy 54L netto. Podloze jbl aquabasic + manado + zwirek. Obsada maxymalna na ten zbiornik. Posiadam jeszcze seachem fluorish oraz wegiel w plynie ale nie leje.

Podmiany 40% raz czasem dwa razy w tygodniu kranex.

Testy mysle ok azotany, azotyny praktycznie na 0, kh/gh 8/4, ph 6,8.

Reszta roslin rosnie prawidlowo z lekkimi ciemnozielonymi kropkami gdziniegdzie.

Troszke mam glonow nitek(pajeczyn) oraz nalot delikatny na szybach.

Prosze o pomoc niby LT ale gdzies robie blad.



Załączniki
IMG_0518.JPG

Avatar użytkownika

acmeus
Poznaje temat
 
Posty: 130
Dołączył: 09 mar 2017, 20:44
Miasto: Pszczyna

Montecarlo jest co prawda mniej wrażliwy niż mały heniek ale też jest wybredny. Najprawdopodobniej brak mikro, a być może i makro.
Jak u siebie coś zaniedbam to pierwsze braki widać właśnie po małym heńku i montecarlo.
Bez dokładnych parametrów można sobie tylko strzelać ;)

I po co robisz takie duże podmiany? zaburzasz tym ekosystem w baniaku. Małe akwaria są wrażliwe i trzeba na nie bardziej uważać niż na duże. ja bym nie robił większych jak 20-25%.

Avatar użytkownika

Silveraun
Zainteresowany tematem
 
Posty: 187
Dołączył: 27 sie 2016, 19:51
Miasto: Toruń/Olsztyn

Przy podmianach dolewam 2ml Stability Seachem'a.
Chcę się pozbyć tych pajęczyn w gęstwinach rogatka, oraz ciemno zielonych kropek na liściach.
Po za tym kranix posiada paletę mikro w sobie.

Nie ukrywam że mocno eksperymentuję bo nikt mi nie da recepty szczególnie, że nie posiadam testów kropelkowych, ale czasem wskazanie kierunku, czy też elementu w którym popełniam błąd może pomóc w dojściu do sedna.

Avatar użytkownika

acmeus
Poznaje temat
 
Posty: 130
Dołączył: 09 mar 2017, 20:44
Miasto: Pszczyna

Stawiam na brak mikro właśnie... :)
A co do nitek to przedawkowałbym carbo 2-3 krotnie powinno pomóc.
Podmiany natomiast ograniczyłbym do max 30%
Piszesz że stawiasz bardziej na LT a tam to się podmiany robi raczej rzadko :)

Avatar użytkownika

Silveraun
Zainteresowany tematem
 
Posty: 187
Dołączył: 27 sie 2016, 19:51
Miasto: Toruń/Olsztyn

No tak LT a podmiany wszyscy trabia ze dobrze robia przy pozbywaniu sie glonow. Ok od dzisiaj zaczne lac fluorish i carbo zobaczymy co z tego wyjdzie :)

Avatar użytkownika

acmeus
Poznaje temat
 
Posty: 130
Dołączył: 09 mar 2017, 20:44
Miasto: Pszczyna

Ja mam HT na ziemi ogrodowej a po ustabilizowaniu podmiany robię nie częściej niż 1 na miesiąc... obecnie leci 3 bez podmiany. Jest oczywiście dolewana woda co kilka dni. Wychodzi tak do 5l na tydź ;)

Avatar użytkownika

Silveraun
Zainteresowany tematem
 
Posty: 187
Dołączył: 27 sie 2016, 19:51
Miasto: Toruń/Olsztyn

Ale robisz testy i wiesz jakie braki korygowac? Ja robie wszystko na czuja i staram sie zlapac wiatr w zagle. Jak chwyce jakies dobre proporcje swiatlo + nawozenie to bede sie tego trzymal. Podobno przy LT nawozenie jest zbedne skoro mam w podlozu jbl basic + manado ale u mnie sie to nie sprawdza wiec dodatkowo eksperymentuje z nawozami w plynie.

Avatar użytkownika

acmeus
Poznaje temat
 
Posty: 130
Dołączył: 09 mar 2017, 20:44
Miasto: Pszczyna

LT to taki przyjemny twór przy którym nie powinno się prawie nic robić :)
Jednak myślę że jest to możliwe tylko przy dojrzałym dobrze prowadzonym LT, dobrze prowadzonym to znaczy, ryby powinny być karmione obficie a dno nie odmulane. Filtry rzadko czyszczone tak jak i woda podmieniana zdecydowanie rzadziej niż w HT.
Oczywiście do takiego stanu trzeba powoli dojść a nie od razu... bo to się zapewne skończy tak jak dawki tygodniowe nawozów podawane jednego dnia w HT ;)

Jeżeli o mnie chodzi to ja uczyłem się na testach i robiłem je dość często. Teraz nie robię prawie wcale a wiele braków jestem w stanie skorygować obserwując rośliny(z racji tego iż studiowałem biotechnologie robienie takich testów też sprawiało mi przyjemność - więc to też może tłumaczyć drogę jaką obrałem).
Jeżeli nie zabraknie Ci cierpliwości to na pewno dasz radę i bez testów - tylko więcej lektury, obserwacja i czytamy co i dlaczego - na tym forum też znajdziesz opisane co się dzieje z roślinami gdy danego pierwiastka jest za dużo lub za mało.

No i rośliny jeżeli chcesz mieć LT bez nawozów to trzeba dobrze dobrać rośliny - montecarlo może sobie w takim wypadku nie poradzić. Piszę specjalnie LT - bez nawozów bo trzeba się nauczyć że nie ma białego i czarnego czyli LT i HT jest jeszcze olbrzymi środek szarości - chociaż większość akwarystów woli go nie widzieć ;)

Świecisz też zdecydowanie za długo jak na mój gust ja bym na twoim miejscu zamknął się w 8-10h.
Jakie masz diody? Jeżeli power led i w szystkie białe to masz jakieś 2500 lumenów a do takiego światła potrzeba już koniecznie nawozów i co2 :)

Avatar użytkownika

Silveraun
Zainteresowany tematem
 
Posty: 187
Dołączył: 27 sie 2016, 19:51
Miasto: Toruń/Olsztyn

Ja wlasnie sie zaliczam do tych z przedzialu LT/HT (szary). Oswietlenie mam ok. 25W 110lm/1W czyli 2700lm/W co daje ok 60lm/l (6500+8500+red/blue). Dlatego staram sie dodawac nawozow uzupelniajaco, co2 narazie nie wchodzi w gre. Zalezy mi zeby pozbyc sie tych ciemnozielonych plam na roslinach.

Aha posiadam potas, fluorish i stability z seachema, jutro mam zamiar kupic jeszcze excel, czy cos jeszcze bys sugerowal z tej marki? Myslalem o azocie (nitrogenium). Co prawda nie odmulam specjalnie dna tyle co przy podmianach cos tam zbiore ta rureczka gumowa. Plucze jedynie gabeczke (prefiltr) na rurce wlotowej. Musialem zalozyc gabke zeby nie wciagalo mi malych neonkow i krewetek.

Avatar użytkownika

acmeus
Poznaje temat
 
Posty: 130
Dołączył: 09 mar 2017, 20:44
Miasto: Pszczyna

Zacznij od skrócenia czasu naświetlania - ja bym zszedł do 8h a nawet zastanowił się nad 6 dopóki nie zainstalujesz co2. Taka ilość światła przez tak długi czas to zielenic z liści się na pewno nie pozbędziesz :)
Dlaczego proponuje 6h.... nie tak dawno temu wyjechałem na święta wielkanocne na kilka dni później wróciłem i znów wyjechałem na komunie i tak jeszcze raz.... przechodząc do rzeczy tydź byłem tydź nie... i tak ponad miesiąc... aby nie skakać z parametrami tydż przed wyjazdem zmniejszyłem dawki nawozów o połowę a czas naświetlania z 10 do 8h w dzień wyjazdu przestawiłem na 6h zakręciłem co2 i zaprzestałem nawożenia. Rośliny zwolniły ale nadal rosły po ok 1,5 miesiąca tak drastycznej zmiany nie było żadnych negatywnych rezultatów u roślin czy ataku glonów.
Chodzi o to że dając bardzo dużo światła dajesz je właśnie zielenicom i innym glonom bo rośliny z niego skorzystać nie mogą - brakuje im w pierwszej kolejności co2. Jeżeli nie chcesz dawać co2 zastanowiłbym się nad zejściem do jakichś 30 lumenów na l


Dodałbym też mikro na razie raz w tyg, tak aby zwiększyć ilość żelaza w tej dawce o 0,02 do 0,04

Avatar użytkownika

Silveraun
Zainteresowany tematem
 
Posty: 187
Dołączył: 27 sie 2016, 19:51
Miasto: Toruń/Olsztyn

Cos w tym jest bo poprawilo sie po zmniejszeniu intensywnosci oswietlenia na potencjometrze. Myslisz kupowac ten excel z seachema? Czy narazie zostac przy 1ml potas + fluorish i skrocic ten czas do 6h swiecenia?

Avatar użytkownika

acmeus
Poznaje temat
 
Posty: 130
Dołączył: 09 mar 2017, 20:44
Miasto: Pszczyna

Tylko skracając czas świecenia - skracaj o 1-2h co tydz. nie szybciej. Bo o 1 trzeba pamiętać - glony zawsze przyzwyczajają się do zmiany warunków 1.
A co do tego środka to nie wiem nigdy nie używałem ani nigdzie o nim nie czytałem więc nie powiem Ci nic o nim :)

Avatar użytkownika

Silveraun
Zainteresowany tematem
 
Posty: 187
Dołączył: 27 sie 2016, 19:51
Miasto: Toruń/Olsztyn

O widzisz ja bym z dnia na dzien strzelil to 6h :) co do excela to poprostu wegiel w plynie, i nie tyle mi chodzilo o producenta bo narazie tylko do jego produktow sie ograniczam co ogolnie pytam czy jest sens w moim przypadku lac to carbo.

Avatar użytkownika

acmeus
Poznaje temat
 
Posty: 130
Dołączył: 09 mar 2017, 20:44
Miasto: Pszczyna

Lepiej nie skakać za mocno ze zmianami, ale nie ma reguły ja np wymienilem 3 świetlówki na raz i tylko lekki pył na szybach byl konsekwencja / a drugi będzie mial pecha i pelny atak glonisk ;)
Co do carbo to dużo osob używa. Ja używałem tylko do walki z glonami :)

Avatar użytkownika

Silveraun
Zainteresowany tematem
 
Posty: 187
Dołączył: 27 sie 2016, 19:51
Miasto: Toruń/Olsztyn

Dzieki Silveraun za rady, na koniec mam pytanie czy jak skonczy sie czas swiecenia czy moge podswietlac aq taka ikeowska lampka diodowa 2W z wysokosci ok 50cm nad akwarium? Robi to takie ladne wrazenie tylko nie chcialbym zaburzyc rytmu roslinom.

Avatar użytkownika

acmeus
Poznaje temat
 
Posty: 130
Dołączył: 09 mar 2017, 20:44
Miasto: Pszczyna

Myślę że bez problemu można stosować - w naturze księżyc w końcu też istnieje ;)
Po za tym dużo osób używa oświetlenia nocnego - najczęściej używają błękitnej diody.

Avatar użytkownika

Silveraun
Zainteresowany tematem
 
Posty: 187
Dołączył: 27 sie 2016, 19:51
Miasto: Toruń/Olsztyn

Wyglada na to ze skrocenie i zmniejszenie swiecenia to strzal w 10. Rosliny dostaly kopa, czekam teraz na montecarlo.

Avatar użytkownika

acmeus
Poznaje temat
 
Posty: 130
Dołączył: 09 mar 2017, 20:44
Miasto: Pszczyna







Powiązane tematy
  • Czarne nitki na monte carlo

    Proszę o poradę jak unicestwić te glony. Opis akwarium: Akwarium ma 37 dni. Podłoże to czarny żwir 1-3mm pod nim JBL Aquabasis i JBL Florapol. Filtra JBL e1501, działa na 1/3 mocy z deszczownicą na...

    Wyświetlenia: 2812 | Odpowiedzi: 15 czytaj więcej...

  • Pleśń na Monte Carlo

    Cześć mam problem z moim Monciakiem. Od 2dni zaczęła się robić na nim pleśń, niestety nie mogę jej całkiem zdjąć. Ponieważ Monte carlo jeszcze dobrze nie puściło korzonków... kostka 20l na ziemi ogrod...

    Wyświetlenia: 405 | Odpowiedzi: 6 czytaj więcej...



Recenzje

Ładowanie...

Baza wiedzy akwarystycznej


 
  Działamy od 2001 roku i wspólnie z ponad
30 tysiącami akwarystów z całej Polski zdobywamy wiedzę i dzielimy się doświadczeniem oraz informujemy o nowościach z branży
akwarystycznej.

 

Sklep firmowy

Bogata oferta ponad 300 gatunków i odmian roślin. Ponad 15 000 produktów dostępnych wysyłkowo lub do
odbioru osobistego w Krakowie (obowiązuje rezerwacja).
Punkt odbiorów: Kraków ul. Młyńska Boczna 5

Copyright © 2001-2020 roslinyakwariowe.pl ®
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie, rozpowszechnianie całości lub fragmentów strony zabronione.
           


 
Uruchomiono zadanie harmonogramu