Witam,
Ponieważ ostatnimi dniami zagęściła się atmosfera na forum przy okazji obalania mitów, może zaproponuję Wam nieco bardziej namacalny wątek.
Poniżej prezentuję mój projekt i wykonanie pokrywy oświetleniowej z aluminium.
Założenia:
1) Nietypowy gabaryt baniaka 600 x 500 x 500mm H, czyli brak możliwości zakupu gotowej pokrywy do przeróbki. Wiszące oświetlenie nie przeszło negocjacji z żoną.
2) Bez spawania - nie mam takich możliwości.
3) Bez klejenia - jakoś niedowierzam w magiczne specyfiki, a to jednak zabawa z prądem.
4) Bez nitowania - założenie jest wykończenie pokrywy okleiną, a więc potrzebuję płaskie powierzchnie.
No więc wymyśliłem sobie wykonanie stelażu pokrywy z rurek o profilu kwadratowym. Pewność solidnego podparcia. Wybrałem profil 20mm, grubość ścianki 2mm. W Warszawie rurki zakupiłem w www.kafra.pl.
Z miejsca napotkałem problem, jak połączyć rurki w narożach ? Do czasu znalezienia w L-M czegoś takiego:
Niestety ten łącznik jest przeznaczony prawdopodobnie dla profilu 20mm / 1.50mm i nie pasował do moich rurek. Pomimo elastycznych "wąsów", bałem się wbijać go na siłę, aby się nie zaklinował.
Decyzja - szlifujemy. Ponieważ założyłem wysokość stelażu pokrywy 80mm, po jednej z nóżek musiałem przyciąć. Po obróbce wyglądały następująco:
No nie powiem, cholernie brudna robota z tym szlifowaniem była. Tutaj uwaga - po zeszlifowaniu "wąsów", łączniki wchodziły dość luźno w rurki. Już wiedziałem, że konieczne będzie jakieś wypełnienie. Komplet łączników:
Przygotowane elementy do złożenia:
I złożony stelaż:
Na zdjęciu powyżej stelaż złożony na sucho. Przed finalnym złożeniem, nóżki łączników smarowałem grubo silikonem - oczywiście klej nie chwyta ALU, ale za to jest dość dobrym wypełniaczem. Po tym zabiegu stelaż nabrał sztywności.
Dalej, płyty boczne grubości 3.00mm. Do mocowania przygotowałem samo wiercące wkręty 3.50mm x 13mm długości z stożkowym łbem. Lokalizacje wierceń wybrałem, aby jednocześnie uchwycić płytę, profil i jeszcze łącznik. Otwór cienkim wiertłem 2.00mm (uwaga, łamią się) + rozwiercenie pod łeb wkrętu. I tu popełniłem błąd. Do rozwiercenia miałem 5mm wiertło co się okazało zbyt mało. Nie śmiać się, ale z braku laku, poszerzałem rant widią (całkiem ciekawe doświadczenie).
Wkręty prawie całe się chowają:
Tak wygląda stelaż z przykręconym frontem i tyłem:
Boki przygotowane do wiercenia:
Tak wygląda narożnik:
A tak wygląda z kompletem płyt bocznych:
To tyle na ten moment. Dzisiaj obróbka pokrywy.
CDN.
PS: Wycięcia w tylnej płycie laserem CNC.
Ostatnio edytowano 27 sty 2010, 20:01 przez Usunięto użytkownika 14432, łącznie edytowano 3 razy
-
Usunięto użytkownika 14432
●
Super sprawa - dokoncz ladnie obrobke do wrzucimy na strone glowna do dzialu Oswietlenie.
mgr biologii - botanik, specjalista z zakresu fizjologii roślin wodnych
-
Piotr Baszucki
●
- roslinyakwariowe.pl
- Posty: 12281
- Dołączył: 19 cze 2003, 10:52
- Miasto: Nowa Ruda/Wrocław/Kraków
- Wspieram stronę kontem Premium
Czekamy na dalszy rozwój
mmarek napisał(a): Wiszące oświetlenie nie przeszło negocjacji z żoną.
U mie za to negocjacie bez problemu, muszę tylko się zmoblilizować
Pozdrawiam, Paweł
-
pawel_ok
●
- Zainteresowany tematem
- Posty: 158
- Dołączył: 10 paź 2006, 15:43
- Miasto: lubelskie
Ciąg dalszy.
Zawias taśmowy będzie mocowany do ramy stelażu w poziomie. Po zamknięciu zawiasu ma 3.00mm grubości. Więc muszę dodać płaskowniki 3.00mm od spodu pokrywy aby wyrównać poziom styku.
Uhh..., tu było trochę schodów. Namniejszy wkręt jaki znalazłem to 2.9mm x 9mm długości. Pokrywa 3mm + płaskownik 3mm = 6mm. A więc wkręt przechodzi na wylot. Niestety konieczne jest jego ucięcie (na szczęście łopatka jest cienka i łatwo się łamie) i szlifowanie. Poniżej zdjęcie spodu pokrywy z przymocowanymi płaskownikami po obwodzie:
Mocowanie zawiasu do pokrywy:
PRÓBA WYTRZYMAŁOŚCI:
To było dobre. Poprosiłem córcię "tylko delikatnie stań" a ona hyc z impetem wskoczyła na pokrywe. Troszkę mi się gorąco zrobiło. Ale wyszło bardzo solidnie.
Niestety wyszedł mój błąd w obliczeniach / projektowaniu:
W tylnej ścianie nie zostawiłem miejsca na pokrywę w pozycji otwartej
Muszę wyciąć 3.00mm prawie na całej długości ścianki. Mam nadzieję, że uda się dociąć. Jeśli nie, będę musiał zamówić nową blachę...
Troszkę wybiegnę na przód. Znalazłem małe 40 x 40 x 20mm, wydajne 13m3/h, i super ciche 21dB wentylatorki. Może nie są najtańsze, ale powinny się sprawdzić. Zastanawiam się tylko jak je zamocować. Chodzi mi diabelski pomysł, aby przykręcić je wewnątrz...
CDN.
-
Usunięto użytkownika 14432
●
Na wstępie chciałem powiedzieć, że świetna obudowa!
Odnośnie wentylatorków też bym się pokusił o zamontowanie ich w środku.
Na pewno będzie to bardziej estetyczne.
Jedyny problem to wilgoć pod pokrywą, która może, ale też nie musi zaszkodzić izolacji, to mniej prawdopodobne lub też szczotką silniczka, bardziej prawdopodobne (chyba że masz silniczki bezszczotkowe).
To są wiatraki niskoobrotowe?
Domyślam się, że chcesz odciągać ciepłe powietrze ze środka?
-
ruski
●
- Poznaje temat
- Posty: 77
- Dołączył: 14 lis 2009, 13:55
Świetna robota
ps. Że tak wtrące nie na temat a czy żona nie miała "żalu" że prezentujesz to na tym dywanie który widać?? hehe ale to już tak na marginesie napisałem.
200 L, Aquasubstrate II+, Filtr zewnętrzny AQUA NOVA NCF1500 CO2 butla 6 kg - 4 b/s+Sera Flore 500 reaktor, Oświetlenie LED
-
Ulvhedin
●
- Poznaje temat
- Posty: 116
- Dołączył: 07 sty 2010, 00:06
- Miasto: Bieruń
ruski, te wentylatorki to SUNON (chińszczyzna), sprzedawca gdzie je zamawiałem www.elemco.pl polecił mi model KD2404PKV2A. Tutaj masz link do karty katalogowej - http://zefiryn.tme.pl/dok/a22/kde2404pk ... 040750g-00).pdf
Nie tyle "odciągnąć ciepłe powietrze" co wepchnąć chłodniejsze.
Ulvhedin, to chyba jakaś telepatia ! Jak bułki lubię przedwczoraj żona rzuciła hasło "ciekawe czy ktoś skomentuje dywan" Ale wszelkie prace robię oczywiście w... kuchni. Tam przynajmniej łatwo posprzątać.
Dzięki. Dzisiaj wieczorem mam nadzieję kontynuować.
-
Usunięto użytkownika 14432
●
Marku raczej ruski ma racje lepiej " wyrzucać" niż wpychać
to wentylatory o niedużym sprężu wypchniecie za pomocą takiego wentylatora bedzie na pewno mniej wydajne niż wyciąganie
przykładem może być obudowa komputera czy zasilacza impulsowego gdzie podobne konstrukcyjnie wentylatory zastosowano
pozdrawiam
ps. obudowa ładna nigdy nie byłem zwolennikiem jakichkolwiek obudów a ta jest ok.
-
apisto
●
- Poznaje temat
- Posty: 70
- Dołączył: 04 lut 2004, 11:31
- Miasto: Środa Wlkp.
-
A tu się chyba nie zgodzę.
Jeśli zaplanujesz ssanie powietrza z pod pokrywy to fan będzie również porywał cząsteczki wody, a te przelatujać przez wentylator (bądź co bądź komputerowy) mogą spowodować jego szybkie zasyfienie, nie wspominając o ryzyku zwarcia.
Zanim zabrałem się za swój projekt, oglądałem inne pokrywy DIY (także pcv) i we wszystkich widziałem wentylatory wierzchem zwrócone do środka akwarium - czyli nawiew do środka (a nie ssanie).
Zresztą, rozważając jedynie opory, to chyba dotyczy także innych urządzeń np. filtrów - opór na wylocie jest dopuszczalny, a na ssaniu grozi przepaleniem.
Ponadto, w tylnej ścianie są dość duże wycięcia instalacyjne i mam nadzieję uniknąć nadciśnienia pod pokrywą.
-
Usunięto użytkownika 14432
●
A może jeden tłoczący, a drugi ssący? Tylko wtedy dobrze byłoby mieć je na przeciwległych ściankach, a tutaj tak nie będzie.
-
Plejstocen
●
- Stały bywalec
- Posty: 395
- Dołączył: 09 gru 2003, 14:04
pokusilem sie o telefon do kolegi odpowiedzialnego za wentylacje ipowiedział
" nie ma znaczenia czy wentylator tłoczy czy ssie" wiec przepraszam za błednie sformułowaną teorie - Twoje sluszne sugestie ze bezpieczniej ze względu na wodę bedzie tłoczacy sa bardzo trafne-
oczywiście ten wentylator sie nie spali bedzie poprostu mieszał powietrze w miejscu.
troche obliczeń
2mmH20 odpowiada 20 Pa
0,14/ 60 0,00233 m3/s pole powiehni 0,0023m2 by bylo 1m/s by opory byly by pomijalne
mozna przyjac opr 5 Pa - wiec nadmiar powietrza wywola ruch powietrza .
czyli im wiecej otworow tym mniejszy sprez dyspozycyjny tym wiecej powietrza przepchniemy czyli wycodzi
patrzac na ta DTR aby max wykozystac ten went to musimy dac mu otwor wylotowy 5x5 cm 0,0025m2 - jako czegoś nie popierd.. w obliczeniach
pozdrawiam
-
apisto
●
- Poznaje temat
- Posty: 70
- Dołączył: 04 lut 2004, 11:31
- Miasto: Środa Wlkp.
-
Ciąg dalszy.
Niestety tylni panel musiał zostać ucięty z nowego arkusza. Zmiana - konieczne wcięcie pod otwierającą się pokrywę. Przyjrzyjcie się zdjęciu wcześniejszemu i poniższemu, zapewne zauważycie różnicę:
Teraz dekiel już się fajnie otwiera. Zawias przykręcony. Teraz można powiedzieć, że to zaczyna przypominać pokrywę oświetleniową !
W płaskowniku mocowanym od spodu pokrywy, nawierciłem uprzednio 2 otwory 5mm po obu stronach. To będą punkty podparcia dla prętów - kiedy pokrywa będzie otwierana.
Wszystkie otwory mocujące zostały poprawione / rozwiercone właściwym już wiertłem. Użyłem wiertła 8mm. W ten sposób, wszystkie łby wkrętów się chowają. Czekają na szpachlowanie.
Aha i jeszcze jeden otwór w tylnej ścianie pod uziemienie. Swoją drogą, ciekawe ilu akwarystów z aluminiowymi pokrywami pamięta o takim drobiazgu ?
Powoli dobiegamy do końca Części 1.
-
Usunięto użytkownika 14432
●
Marku żona ma gust dywan extra
A obudowa rewelacja, ze też ja nie mam takiej smykałki do samoróbek hehe
200 L, Aquasubstrate II+, Filtr zewnętrzny AQUA NOVA NCF1500 CO2 butla 6 kg - 4 b/s+Sera Flore 500 reaktor, Oświetlenie LED
-
Ulvhedin
●
- Poznaje temat
- Posty: 116
- Dołączył: 07 sty 2010, 00:06
- Miasto: Bieruń
Witam,
Pokrywa rewelka czekam jeszcze na zamonowaną instalację elektryczną
Wypowiem się tylko co do wentylatorków. Ja obecnie używam w mojej pokrywie DIY ze spienionego PCV na akwarium 100x40x40 dwóch wentylatorków o wymiarach 6x6 cm. Zamontowane są tak, by wyciągać powietrze spod pokrywy. Zamontowałem od zewnętrznej strony. Spełniają swoje zadanie w 95%. Używam ich szczególnie w sezonie letnim - w zimowym raczej nie. Używam do obniżania temperatury - i zadanie spełniają. Oczywiście, jeżeli są włączone to parowanie jest duuuużo większe.
Pozdrawiam
...Ogranicza nas tylko nasza wyobraźnia...
-
cherry_ukasz
●
- Stały bywalec
- Posty: 362
- Dołączył: 29 lis 2008, 17:54
- Miasto: Rzeszów/Kraków
Hej, czy mógłbyś zrobi fotke w zblizeniu miejsca przykręcenia zawiasu? i czy blacha 3mm wystarczająca jest na pokrywe czy lepiej uży 5mm?
-
Binabik
●
- Poznaje temat
- Posty: 60
- Dołączył: 10 cze 2006, 07:06
- Miasto: Kraków
Binabik, poiżej zdjęcie miejsca mocowania zawiasu:
Blacha grubości 3.00mm jest w zupełności wystarczająca. Moja córka (ok. 25kg) stanęła na środku płyty i dekiel nawet się nie ugiął.
-
Usunięto użytkownika 14432
●
Finiszujemy !
Jako relingi do mocowania uchwytów świetlówek wybrałem ceownik 15 x 15 x 2.00mm:
Na tą chwilę świetlówki będą bez odbłyśników, ale ponieważ przewiduję ich dołożenie w niedalekiej przyszłości, rozstaw relingów 45cm. To tyle ile odległość w osi otworów odbłyśników pod 24W.
Ważne - startuję z 4 świetlówkami, ale prawdopodobnie będę dokładał 5-tą. Więc przygotowałe od razu otwory pod uchwyty dla 2 kombinacji - 4 świetlówki i 5 świetlówek w równych odstępach. Jak dojdzie 5-ta świetlówka, odkręcę środkowe i zmienię jedynie ich miejsce.
Mamy ładną klameczkę. Zamontowana tymczasowo (przed szpachlowaniem i "tapetowaniem"):
Dzisiaj zakończyłem wiercenia, cięcia i szlifowania ścierniwem. Wszystkie wkręty pochowane, czekają na szpachlowanie:
Poniżej prezentuję pokrywę w "pełnej krasie" :
Przyjmuję gratulacje, chętnie, zapraszam
KONIEC CZĘŚCI 1.
W kolejnych odcinkach
- szpachlowanie i szlifowanie (ło jezu... )
- okleina
- montaż elektryczności
Ostatnio edytowano 24 sty 2010, 21:20 przez Usunięto użytkownika 14432, łącznie edytowano 1 raz
-
Usunięto użytkownika 14432
●
Ciąg dalszy:
Po szpachlowaniu i szlifowaniu:
Piotr Baszucki napisał(a):Super sprawa - dokoncz ladnie obrobke do wrzucimy na strone glowna do dzialu Oswietlenie.
Mam nadzieję, że taka jakość wykończenia jest dopuszczalna:
Pozostaje montaż elektryczny.
-
Usunięto użytkownika 14432
●
No no ładnie to wyszło ... co to za okleina ? jest elastyczna ? jak tak to ja bym pozawijał ją do środka aby nie było widać krawędzi aluminium po zamknieciu.
-
szubek
●
- Stały bywalec
- Posty: 318
- Dołączył: 16 kwi 2009, 10:06
- Miasto: Łódź
-
Marku,dobra robota!pokrywa super,zastanawia mnie jednak koszt???bo materiał nie tani?ile Cię wyszło to wszystko??z drugiej strony pal licho kase !ten zaszczyt i duma z ręcznej roboty,dobra sprawa.SUPER.
-
Gość
●
-
Cześć,
Od jakiegoś czasu chodził za mną projekt podświetlanego tła z pleksi. Chciałem uzyskać efekt rozjaśnienia od dołu, bez rozświetlania całej powierzchni równomiernie.
Do zbudowania tła użyłem:
...
Wyświetlenia: 4942 | Odpowiedzi: 17
czytaj więcej...
-
Witam. Wpadłem na pomysł zbudowania belki 120cm.
Diody 1w EPISTAR lub EPILED 45mil 1. 50x 1W biała zimna, 6000-6500K
2. 25x 1W fullspectrum, 380-840nm
3. 15x 1W zielona 520nm
4. 10x 1W ROYAL BLUE, 440...
Wyświetlenia: 1030 | Odpowiedzi: 17
czytaj więcej...
-
Witam. Mam okazję zakupić 2x belki na profilach 16cmx120cm. Są zbudowane na diodach 3W, do tego dibond i soczewki. Każda ma 16 diod białych 6500k i 40 diod rgb. Wszystko pod jeden zasilacz i sterownik...
Wyświetlenia: 809 | Odpowiedzi: 8
czytaj więcej...
-
Witam posiadam belkę na power led 1w pod 240l.
Zastosowane diody:
- Białe - (3200k) 14szt
- Białe - (4500k)15szt
- Białe - (6500k) 24szt
- Royal Blue 450 nm 5szt
- Blue 460-470 nm 5szt
- Deep Red 650...
Wyświetlenia: 1814 | Odpowiedzi: 21
czytaj więcej...
-
Witam wszystkich , jako , ze jestem nowy na forum i nie przejrzałem w większości postów dotyczących belek LED DIY , chciałbym prosić o pomoc lub o zaprojektowanie belki LED ( 120 cm ) do akwarium rośl...
Wyświetlenia: 635 | Odpowiedzi: 1
czytaj więcej...
-
Cześć, pisze z zapytaniem. Otóż chce zbudować własną belkę do akwarium z wymagającymi roślinami. Akwarium o pojemności 72l.
Wymiary: 60x30x40
Jakie diody najlepiej użyć, aby roślinki ładnie rosły.
M...
Wyświetlenia: 1617 | Odpowiedzi: 11
czytaj więcej...
-
Obecnie pod akwarium mam listwę DIN/TH35 z 10 gniazdami, z czego 4 sterowane jednym programatorem TSGE2. Fajnie byłoby sterować czasowo 8 gniazdami niezależnie z opcją wł./wył. bez wyciągania wtyczek ...
Wyświetlenia: 1211 | Odpowiedzi: 9
czytaj więcej...
-
Hej, chce stworzyć oświetlenie DIY na dwóch profilach aluminiowych 118x16 do akwarium o wymiarach 120x50x60 Łączna moc oświetlenia, to 126w, 3 rzedy diod na każdym profilu po 21 oświetlenie, będzie st...
Wyświetlenia: 4824 | Odpowiedzi: 33
czytaj więcej...
-
Witam serdecznie
Planuję zmontować belkę na power ledach. Przejrzałem wiele forów, łącznie z tym, w poszukiwaniu inspiracji, jednak chciałbym prosić Was o ocenę i podpowiedzi.
Zacznę od początku, c...
Wyświetlenia: 19926 | Odpowiedzi: 71
czytaj więcej...
-
Witam wszystkich - tych majsterkujących i tych oglądających.
Jako, iż na podstawie moich mniej lub bardziej udanych schematów i konstrukcji kilku majsterkowiczów zbudowało swoje lampki a sam zaczyn...
Wyświetlenia: 150616 | Odpowiedzi: 978
czytaj więcej...
|
|